اتانول یا الکل اتیلیک با فرمول شیمیایی C2H5OH را میتوان به دو روش پتروشیمیایی (هیدراسیون یا به عبارتی احیای غیرمستقیم و یا احیای مستقیم گاز اتیلن) و زیستی تولید کرد. بیواتانول (اتانول زیستی) توسط تخمیر اجزای کربوهیدراتی مواد گیاهی تولید میشود. روشهای مرسوم تولید بیواتانول که به سوختهای زیستی نسل اول معروف هستند، بر پایه استفاده از محصولات نشاستهای مانند ذرت و گندم و محصولات قندی مانند نیشکر و چغندرقند هستند.
با این حال، کشت محصولات زراعی جایگزین مانند سورگوم شیرین فرصتهای جدیدی را در جهان به ویژه در مناطق گرم و خشک از جمله جنوب و شرق اروپا ایجاد میکند. سورگوم شیرین به آب و مواد مغذی کمتری نیاز دارد و محتوای قند قابل تخمیر بیشتر و دوره رشد کوتاهتری نسبت به نیشکر دارد.
علاوه بر این، توسعه فناوری استفاده از مواد لیگنوسلولوزی به این معناست که نه تنها میتوان از نشاسته و محصولات قندی حاوی انرژی بالا استفاده نمود، بلکه از زیست تودههای چوبی یا زیست توده جنگل ها نیز میتوان استفاده کرد. این توسعه به عنوان نسل دوم سوختهای زیستی شناخته میشود. این روند در مقایسه با تولید بیواتانول به روش مرسوم، گرانتر است.
در حال حاضر نزدیک به 97% بیواتانول تولیدی جهان را نسل اول تشکیل میدهند. اما هر ساله تولید بیواتانول (اتانول زیستی) نسل دوم در حال افزایش است و به نظر میرسد تا سال 2035، سهم بیواتانول نسل دوم در کل بیو اتانول تولیدی جهان به شدت افزایش یابد.
نحوه تولید بیواتانول
تولید بیواتانول (اتانول زیستی) از منابع زیستی عمدتاً به روش بیوشیمیایی صورت می پذیرد، که عملیات این فرآیند از فرآیند تخمیر الکلی شربت قند، فرآیند تقطیر جزء به جزء، و در صورت لزوم فرآیند آبگیری از بیواتانول تقطیر شده به کمک غربالهای مولکولی تشکیل شده است. مواد اولیه نشاستهای و سلولزی، باید ابتدا هیدرولیز و تبدیل به قندهای ساده شوند تا قابلیت تخمیر و تبدیل به بیواتانول را پیدا کنند. روش کمتر متداول تولید بیواتانول، که هنوز مراحل توسعهای خود را طی میکند، روش ترموشیمیایی است. در این روش، ابتدا مواد اولیه با منشاء زیستی تحت حرارت و فشار به گاز سنتز تبدیل و سپس گاز سنتز به یکی از روشهای شیمیایی و یا بیو شیمیایی به بیواتانول تبدیل میگردد.
وجه تمایز اصلی اتانول تولیدی به روش پتروشیمیایی با بیواتانول این است که مورد اول جزو مواد و انرژیهای تجدید ناپذیر با منشأ فسیلی به شمار میآید؛ درصورتی که بیواتانول، سوختی تجدید پذیر با منشأ غیر فسیلی محسوب میشود. اتانول سنتزی که از مواد نفتی تولید میشود، محدود به یک بازار بسیار کوچک است و به دلیل تجدید پذیر نبودن، کمتر مورد توجه قرار میگیرد. به همین دلیل در سالهای اخیر تمرکز محققان و همچنین دولت ها بر تولید اتانول زیستی و استفاده از آن در موارد مختلف، افزایش یافته است.
بیواتانول در نقش سوخت خودرو
بیواتانول کاربردهای متعدد و متنوعی دارد. بکارگیری آن به عنوان بهبود دهنده و یا جایگزین سوختهای فسیلی، یکی از کاربردهای اصلی آن است. در شکل زیر چند نمونه از کاربردهای آن آورده شده است.
تاریخچة کاربرد بیواتانول (اتانول زیستی) به عنوان سوخت خودرو، به زمان عرضة اولین خودروهای مجهز به موتور احتراق داخلی توسط هنری فورد در آمریکا باز میگردد. در واقع، تا قبل از عرضه فراوان و ارزان نفت خام و پیشرفت فناوری تولید بنزین، بیواتانول از عرصة بازار سوختهای خودرویی حذف گردید. این روند، تا اواخر دهة 1980 و اوایل دهه 1990 میلادی ادامه داشت و تنها از این تاریخ بود که به تدریج بیواتانول سوختی، به این عرصه بازگشت. بازگشتی که از آن تاریخ تاکنون با رشدی شتابان و تصاعدی ادامه داشته است. بطوریکه امروزه تولید و مصرف بیواتانول سوختی در جهان به مرز یکصد میلیارد لیتر در سال رسیده و این روند صعودی هنوز هم ادامه داشته و بنظر میآید تا چند دهه آینده نیز ادامه خواهد داشت.
بیواتانول سوختی، که تا دهه 1970 میلادی ، تقریباً از تولید جهانی بیواتانول سهمی نداشت، امروزه بیش از 85 درصد تولید و مصرف اتانول را به خود اختصاص داده. درصد بیواتانول سوختی نسبت به بقیه انواع دیگر بیواتانول هر روزه در حال افزایش است.
در میان سوختهای زیستی در دنیا، تولید و مصرف جهانی بیواتانول سوختی، نسبت به سایر سوختهای زیستی نیز به مراتب بیشتر است. پس از بیواتانول ، بیو دیزل (سوخت دیزل با منشاء زیستی) با فاصله زیاد رتبه دوم را به خود اختصاص داده و سهم تولید سایر سوختهای زیستی (بیوبوتانول، بیو کروزین، بیو متانول و…) در حدود یک درصد است.
همچنین می توانید برای مطالعه بیشتر، در خصوص تکنولوژی خودرو های هیبریدی به مقاله لینک شده مراجعه کنید.
ویژگی های بیواتانول به عنوان سوختی مناسب
بیواتانول (اتانول زیستی) كه يك سوخت گياهي مي باشد در كشورهاي دنيا به عنوان يك افزودنی مناسب جهت بهبود خواص بهسوزي بنزین و كاهش آلاينده هاي خروجي موتور به كار گرفته مي شود. در ايران به اين سوخت كمتر توجه شده است ولي با توجه به برنامه ساير كشورهاي دنيا به نظر میرسد كه كشور ايران نيز به زودي ناچار به استفاده از اين سوخت حداقل به عنوان يك افزودني باشد.
ويژگي هاي سوخت تأثير بسيار مهمي بر عملكرد آن دارد. خواص سوخت تعيين مي نمايد كه سوخت قابليت استفاده در چه خودرو يا موتوري را دارد. از اين رو سوخت ها بر اساس نوع موتورها داراي ويژگي هاي متنوعي هستند. با پيشرفت تكنولوژي و ارائه محصولات با كيفيت بالاتر، سازمان هاي جهاني به منظور رسيدن به كاهش مصرف انرژي و كاهش آلايندههاي زيست محيطي قانون هاي محكمي تدوين نموده است. این قوانین منجر به تدوين استانداردهاي متنوع سوخت شده است .
ويژگي هاي سوخت كه در شركت هاي توليد كننده سوخت مورد بررسي قرار می گيرند بسيار متنوع بوده و دهها ويژگی سوخت مورد بررسي قرار مي گيرد. استانداردهاي جهانيای نيز در این راستا وضع شده و هر ساله، استانداردهاي جدی تري تدوين مي شوند. بنزين به عنوان يك سوخت بايد داراي ويژگی های مناسب باشد و به همين دليل در مجموعه استانداردهاي تدوين شده ويژگي هاي بسيار زيادی نيز مد نظر قرار مي گيرند. وقتی اتانول و ديگر الكل ها به بنزين اضافه مي گردند، تعدادی از ويژگی های بسيار مهم سوخت را تحت تأثير قرار میدهد.
شما می توانید برای خرید پمپ انتقال انواع سوخت همچون بنزین، دیزل، اتانول، ادبلو و… به لینک موجود در فروشگاه اینرژی مراجعه نمایید.
در سال هاي گذشته با معرفی سوخت هاي گياهي و جایگزین و از طرف ديگر افزايش قيمت جهاني محصولات نفتي، تنوع سوخت ها بسيار زياد شد. این تنوع توليد كنندگان خودرو و سوخت را به تدوين توافق نامه يكسان سازی سوخت در جهان سوق داد. در سال 1998 يك مجموعه جديد به نام WORLDWIDE FUEL CHARTER متشكل از انجمن توليد كنندگان خودرو اروپا، اتحاديه توليد كنندگان خودرو، انجمن توليد كنندگان موتور و انجمن خودروسازان ژاپني تأسيس شد.
هدف اين چارتر رسيدن به يكسان سازي كيفيت سوخت در جهان بود كه به منظور رسيدن به عملكرد مناسب توسط توليد كنندگان موتور و خودرو بنا شده بود . در واقع هدف به ارائه دستورالعمل هايي براي توليد سوخت در جهان با استانداردهاي مشخص بود كه سازندگان موتور و خودرو به راحتي بتوانند محصولات خود را مناسب سوخت هاي طبقه بندي شده، ارائه نمايند.
وقتي سوختي مانند اتانول به بنزين اضافه می شود، رفتار ترموديناميك منحصر به فردي ايجاد مي نمايد. از همكنش الكترواستاتيك گونههای شيميايي در محلول هاي بنزين با اترها و الكل ها رفتار جالبي به وجود مي آيد كه ممكن است در محلول ها گونه هاي جديدي به وجود آيند. كه در نتيجه نقش بسيار مهمي در واكنش با مواد ايفا نمايند . اين گونه تأثيرات منجر به تغييرات خواص نهايي سوخت مي گردد كه حائز اهميت مي باشد. برای جلوگیری از تغییر کیفیت سوخت، علاوه بر اهمیت کیفیت سوخت مورد استفاده، حتما باید از فیلتر ذرات و آب قبل از پمپ و تجهیزات جانبی آنها استفاده شود.
مشکلات ناشی از فراریت بیواتانول
براي آشكار نمودن اهميت كنترل ويژگي هاي سوخت، به طور نمونه به فشار بخار سوخت كه در واقع يكي از ویژگی هاي فراريت سوخت است اشاره مي شود. به طور مثال در مخازن سوخت فشار بخارات بنزین توسط شیرآلات کنترل بخار تخلیه و یا توسط دستگاه های بازیافت بخارات (Vapor recovery unit) بازیافت می گردد. در كشور آمريكا محدوده مجاز اين ويژگي سوخت در ايالت هاي مختلف در فصل هاي مختلف سال متفاوت مي باشد. در صورت افزودن اتانول به بنزين، در بعضي از ايالت ها اجازه داده مي شود كه فشار بخار سوخت مخلوط تا یک واحد بالاتر از بنزین خالص در نظر گرفته شود.
يكي از خواص مهم بنزين كه نقش مهمي در عملكرد سوخت دارد، فراريت سوخت است. توانايي يك سوخت در برابر تبخير شدن و تغيير آن سوخت از حالت مايع به بخار به ويژگي فراريت سوخت بر مي گردد. بنزين و ديگر سوخت هاي مايع مانند الكل ها در موتورهاي گوناگوني مورد استفاده قرار مي گيرند كه شرايط عملكردي آن ها نيز بسيار متنوع است.
اين موتورها و خودروها در شرايط متنوع آب و هوايي كار مي كنند كه در نقاط مختلف از نظر دما و فشار محيط نيز شرايط كاري آنها بسيار متغير مي باشد. بنابراين ويژگي هاي فراريت سوخت موتور اشتعال جرقهای از اولين و مهمترين ويژگي هاي آن محسوب مي گردد. چند پارامتر سوخت نشان دهنده فراريت سوخت مي باشد. اين پارامترهاي شامل فشار بخار، نمودار تقطير، نسبت بخار به مايع و شاخص قفل بخار میباشد.
سوخت هايي كه به راحتي تبخير نمي شوند ممكن است روشن شدن موتور در هواي سرد را با مشكل مواجه نمايند. موتور و خودرو با سوخت هايي كه به راحتي تبخير نمي شوند، داراي چابكي كافي نبوده و در زمان مناسب گرم نمي شوند. بر عكس سوخت هايي كه بيش از حد تبخير مي شوند، در دماهاي بالا منجر به مشكلاتي خواهند شد. اين سوخت ها به دليل تبخير شدن زياد باعث مي شوند كه مخلوط غني شده و در زمان احتراق به سیلندر و پیستون آسیب بزنند.
گاهي مواقع نيز در لوله هاي سوخت بخارهاي سوخت تشكيل شده كه از حركت سوخت به سمت موتور جلوگيري مي شود. در واقع تبخير بيش از حد منجر به ايجاد قفل گازي يا قفل بخار مي گردد . با تغيير ويژگي هاي فراريت سوخت در فصول مختلف سال و مناطق آب و هوايي مختلف می توان از اين مشكلات جلوگيري نموده و روشن شدن و كارآيي موتور را نيز بهبود بخشيد. بنابراين استاندارد بودن سوخت از نظر تمايل به تبخير از اهميت خاصي بر خوردار است.
بررسی دقیق خواص بیواتانول سوختی
بنابراین برای اینکه اتانول به صورت ترکیبی با بنزین یا دیزل مورد استفاده قرار گیرد. باید بعضی از ویژگیهای سوخت ترکیبی بررسی شود تا با استانداردهای مربوطه هماهنگ باشد. ویژگیهای اصلی که باید بررسی شوند از این قرار هستند: فشار بخار، قفل بخار، نسبت هوا به سوخت، عدد اکتان و خواص تقطیر. در ادامه به بررسی تغییرات هرکدام از این ویژگیها با افزودن بیواتانول به بنزین میپردازیم.
1. فشار بخار
فشار بخار سوخت يكي از ويژگي هاي سوخت است كه اهميت زيادي در روشن شدن موتور و آلاينده هاي تبخيري قبل از احتراق دارد. شکل پایین تاثیر اتانول را بر فشار بخار سوخت را نشان میدهند. این نتایج نشان میدهد که افزودن اتانول به بنزین منجر به بالا رفتن فشار بخار میشود. بیشترین میزان فشار بخار در مخلوط حاوی 10% اتانول حاصل شده و با زیاد شدن اتانول فشار بخار رو به کاهش میرود.
افزودن اتانول به بنزين شكي نيست كه فشار بخار سوخت را تحت تأثير قرار مي دهد. پس به منظور كاهش آلاينده ها، بهبود عملكرد سوخت و بهره وری انرژی اين پارامتر سوخت مورد توجه قرار میگيرد. چيزي كه از مطالعه نتايج پژوهشگران مشخص است اين است كه به منظور استفاده از اتانول در بنزين به خصوص در مقادير كم (کمتر از 20%) باید تولید کنندگان سوخت در اجزا سوخت خود تمهیداتی در نظر بگیرند.
نكته ديگر اين است كه سوخت در فصل هاي مختلف سال بسته به دماي محيط و منطقه مي تواند داراي تغييراتي در خواصي نظير فشار بخار باشد. با مديرت صحيح، استفاده از اتانول در ايران كه داراي تنوع آب و هوايی گسترده ای است امكان پذير است. همچنين تأثير فشار بخار سوخت بر آلاينده ها، هر فرد و يا جامعه را به استاندارد سازی سوخت و توجه به ارائه سوخت با خواص متفاوت در شهرها و فصل های مختلف كشور تشويق مینماید.
شکل زیر تأثير اتانول بر شاخص قفل بخار سوخت را نشان مي دهد. كمتر بودن شاخص قفل بخار، كاهش خطرات حمل و نقل، بهتر روشن شدن موتورو در هوای گرم و كاهش آلاينده های تبخيری را به همراه دارد. اين شکل نشان می دهد كه با افزودن اتانول به بنزين ابتدا شاخص قفل بخار افزايش يافته و بعد كاهش مییابد.
2. چابکی
شکل زیر تأثير اتانول را بر افزايش شاخص چابكي بنزين نشان مي دهد. شاخص چابكي بنزين يكي از ويژگی های بنزين در سريع روشن شدن و گرم شدن موتور است. پايين بودن شاخص چابكی، سريع تر گرم شدن موتور و رسيدن به دماي مناسب را به همراه دارد كه با افزايش بنزين به اتانول اين امر زودتر تحقق مي يابد. البته نمودار نشان مي دهد كه با زياد شدن درصد اتانول اين تغييرات كم شده و در نهايت دوباره اين شاخص رو به افزايش داشته است.
3. نسبت استوکیومتری
شکلهای زیر به ترتیب تاثیر اتانول بر میزان اکسیژن موجود در سوخت و نسبت استوکیومتری هوا به سوخت را نشان میدهد. این ویژگی از ویژگیهای مهم عملکردی موتور میباشد که با افزایش اتانول تحت تاثیر قرار میگیرد. به منظور بهینه شدن عملکرد موتور باید در سامانه کنترل هوشمند موتور جهت رسیدن به احتراق مطلوبتری تغییراتی دیده شود.
چرخه عمر بیواتانول سوختی
تأثیرات مثبت تولید و مصرف بیواتانول (اتانول زیستی) سوختی بر محیط زیست و بر سلامتی عامه مردم را باید در آنچه که چرخه عمر بیواتانول سوختی نامیده میشود جستجو و ریشه یابی کرد. مقایسه چرخه عمر سوختهای فسیلی با چرخه عمر سوخت های زیستی بیانگر این نکته مهم است که در مراحل مختلف تولید تا مصرف سوخت های زیستی، بر خالف سوختهای فسیلی، میزان کربن آتمسفر کره زمین افزایش نمییابد. به همین دلیل است که تولید کنندگان بیواتانول سوختی، در صورت رعایت مسائل زیست محیطی و موازنه صحیح مصارف و تولید انرژی، میتوانند از امتیازات پیمان کیوتو و پیمان های بعدی زیست محیطی برخوردار گردند.
به طور کلی، چرخه عمر بیواتانول سوختی را که از چاه آب (آب و دیگر فرآورده های کشاورزی) در مزرعه شروع شده و به چرخ و خروجی اگزوز خودرو منتهی می گردد را میتوان به دو بخش تقسیم نمود. از مزرعه تا باک خودرو که شامل مراحل مختلف تامین مواد اولیه، تولید و لجستیک بیواتانول سوختی میگردد. از باک خودرو تا گردش چرخ های خودرو و خروج گازهای حاصل از احتراق اتانول (یعنی بخار آب و کربن دی اکسید) از اگزوز خودرو.
هر یک از این دو مرحلة تشکیل دهندة چرخة عمر بیواتانول سوختی مزیتهای خاص خود را برای محیط زیست و برای سلامتی عامة مردم به همراه دارد. به همین دلیل است که کشورهایی که تنها به واردات و مصرف بیواتانول سوختی در سیستم حمل و نقل خود می پردازند، تنها از بخشی از مزیتهای این سوخت دوستدار محیط زیست بهرهمند میگردند.
نکتة مهم دیگر این است که در صورت بهره گیری از زائدات و ضایعات و پسماندهای گیاهی (کشاورزی – جنگلی)، صنعتی و شهری برای تولید بیواتانول سوختی، مزیتهای زیست محیطی بخش چاه تا باک خودرو چرخه عمر این محصول، به شکل متفاوتی مطرح و ارزیابی می گردد، که خود بحث مفصل جداگانه ای را می طلبد.
فواید استفاده از بیواتانول
مزیتهای تولید و مصرف بیواتانول (اتانول زیستی) سوختی برای محیط زیست و برای سلامتی مردم را بطور کلی میتوان به دو گروه تقسیم بندی نمود. مزیتهای تولید و مصرف بیواتانول سوختی به عنوان مکمل بهبود دهنده بنزین و یا به جای بنزین، و مزیتهای ناشی از کاهش و یا حذف مصرف بنزین و یا مکمل های پتروشیمی بنزین، ناشی از جایگزینی این محصولات با بیواتانول سوختی. در ادامه مزیتها را به صورت فهرست وار نام میبریم.
گسترش کشت گیاهان انرژی ساز
با هدف تولید بیواتانول سوختی، کشت گیاهان انرژی ساز باعث توسعه و افزایش سطح سبز در کشور میگردد. علاوه بر این مازاد تولید فصلی، زائدات و ضایعات و پسماندهای محصولات کشاورزی سنتی کشور نیز می تواند به مصرف تولید بیواتانول سوختی برسد.
- جذب بخشی از کربن مازاد اتمسفر و کمک به موازنه کربن
- بهره گیری از منابع آب نامناسب برای کشاورزی سنتی، به ویژه آبهای شور
- بهره گیری از پسابهای تصفیه شده و تصفیه نشده شهرهای بزرگ برای کشت گیاهان انرژی ساز در حاشیه شهرها بجای کشت سبزی و صیفی جات که اکنون صورت میپذیرد، و کمک به سلامتی عامه مردم از این طریق
- جلوگیری از پیشروی بیابانها با کشت گیاهان انرژی ساز در حاشیه مناطق بیابانی، به جای گیاهان غیر مثمر که اکنون انجام می شود، و تداوم بخشیدن به فعالیت های بیابان زدایی از طریق اقتصادی کردن این فعالیت مهم
- کنترل بخشی از پدیده ریزگردها از همان طریقی که در بند بالا اشاره شد.
- توسعه کشت پر بازده و سود آور گیاهان انرژی ساز اصلاح شده ژنیتکی که به مصرف خوراک انسان و دام نمیرسند، و بالا بردن بهرهآوری و سودآوری و ضریب استفاده از آوردههای کشاورزی همچون آب و کود و سموم دفع آفات
- تولید انرژی الکتریکی و انرژی حرارتی مورد نیاز برای تولید بیواتانول سوختی از زائدات گیاهان انرژی ساز و سایر محصولات کشاورزی، و حتی فروش مازاد تولید انرژی الکتریکی که به این طریق حاصل میگردد، به شبکه سراسری برق،. در نتیجه صرفه جویی و کاهش مصرف سوخت های فسیلی
- کاهش دادن میزان مصرف فرآوردههای کشاورزی زیان آور برای سلامتی انسان، شامل کودهای شیمیایی و سموم آفات نباتی مورد نیاز برای تولید خوراک دام از طریق تأمین پروتیئن مورد نیاز در تغذیه دام های کشور با تولید DDGS به عنوان محصول جانبی تولید بیواتانول سوختی
بهره گیری از پسماندهای صنعتی
بهره گیری از پسماندهای صنعتی در صنایع تبدیلی محصولات کشاورزی و پسماند های جامد شهری (بخش زیستی زبالههای شهری) که در کشورهای دیگر اجرا شده است، در تولید بیواتانول سوختی بسیار کارایی دارد. این روش میتواند علاوه بر مزیت اقتصادی قابل توجه، مزیتهای زیست محیطی متعدد داشته باشد و به تأمین سلامتی مردم کمک نماید.
جایگزین برای MTBE
با جایگزینی MTBE با بیواتانول (اتانول زیستی) سوختی در بنزین مصرفی کشور می تواند مانع آلودگی آب های سطحی و زیرزمینی، بویژه در شهرهای بزرگ کشور و همچنین مانع آلودگی خاک در این مناطق گردند. مشکل آلودگی منابع آب و خاک توسط MTBE یک مشکل حاد و کامل شناخته شده در کشورهای مختلف، بویژه کشورهای پیشرفته صنعتی است.
این مشکلات منجر به ممنوعیت استفاده از این افزودنی پتروشیمایی در بعضی کشورها و برنامه ریزی گسترده برای کاهش تدریجی تا مرحله حذف این ماده زیان آور گردیده است. بررسی های به عمل آمده نشان می دهد که متأسفانه، نه تنها شهرهای بزرگ ایران از جمله تهران ، بلکه حتی منابع آب مناطق دوردست کشور هم از آلودگی به MTBE در امان نبوده اند. آلودگی منابع آب در حد یک ppb (یک بخش در میلیارد) می تواند منابع آب مورد نظر را غیر قابل شرب نماید.
جایگزینی بخشی از بنزین مصرفی
جایگزینی بخشی از بنزین مصرفی خودرو های در حال تردد در کشور، بویژه در شهرهای بزرگ میتواند در سه دسته تقسیم بندی شود. جایگزینی به میزان 5، 10 و 15 درصد باشد (جایگزینی درصد کم) آنطور که در بسیاری از کشورهای جهان انجام میشود. جایگزینی به میزان 5 تا 35 درصد باشد (جایگزینی درصد متوسط) آنطور که در معدود کشورهایی مثل برزیل انجام می شود. بهره گیری از سوخت اتانولی 85 و یا حتی 100درصد باشد (که نیاز به موتورهای خودرویی ویژه یا به عبارتی FFV) که به تدریج در کشورهای برزیل، ایالت متحده آمریکا و اتحادیه اروپا در حال جا افتادن است (در برزیل تقریباً تمام خودروهای جدیدی که به بازار عرضه می شوند از نوع FFV هستند، یعنی می توانند سوخت بنزین، اتانول و یا مخلوط این دو را به هر نسبتی مصرف کنند). در نهایت منجر به کاهش آلایندههای خروجی اگزوز خودروها ناشی از احتراق و بعضا احتراق ناقص، سوختهای فسیلی میگردد.
مصرف بنزین با کیفیت بالاتر و دارای آروماتیک ها بویژه بنزن، به مقدار کمتری آلایندههای خروجی اگزوز خودرو را کاهش می دهد، اما حذف نمیکند. این در حالی است که احتراق بیواتانول سوختی در خودرو، علاوه بر این که به بهسوزی بنزین کمک میکند، هیچ یک از آلایندههای معمولی سوختهای فسیلی از جمله مونوکسیدکربن، اکسیدهای ازت و گوگرد و… را به همراه نخواهد داشت.
توضیحات عمومی
سورگوم: گیاهی از خانواده غلات که در ایران ذرت خوشهای نامیده میشود.
هیدرولیز: معمولاً یک واکنش جدا شدن پیوندهای شیمیایی به واسطه اضافه کردن آب است. یک واکنش شیمیایی است که در طی آن یک یا چند مولکول آب به یونهای هیدروژن و هیدروکسیل شکسته میشود.
پیمان کیوتو: پیمانی بینالمللی به منظور کاهش صدور گازهای گلخانهای، که عامل اصلی گرمشدن زمین در دهههای اخیر محسوب میشوند، است. این پیمان که پیماننامهی ریو را تکمیل و ترمیم میکند در چارچوب سازمان ملل متّحد شکل گرفت.
DDGS: ذرت تقطیر شده با حلال
موتور FFV: خودروهای چندگانه سوز که علاوه بر بنزین میتوانند با اتانول یا ترکیبی از اتانول بنزین کار کنند.
سلام و وقت بخیر.لطفا در خصوص تأثير اتانول بر شاخص قفل بخار سوخت اطلاعات کاملتری در اختیارمان قرار دهید.با سپاس از مقالات کاربردی و مفید اینرژی
با سلام
ممکنه ذکر منابع برای این متن رو اعلام کنید