موضوعات داغ

بیواتانول (اتانول زیستی) چیست؟

اتانول یا الکل اتیلیک با فرمول شیمیایی C2H5OH را می‌­توان به دو روش پتروشیمیایی (هیدراسیون یا به عبارتی احیای غیرمستقیم و یا احیای مستقیم گاز اتیلن) و زیستی تولید کرد. بیواتانول (اتانول زیستی) توسط تخمیر اجزای کربوهیدراتی مواد گیاهی تولید می­‌شود. روشهای مرسوم تولید بیواتانول که به سوختهای زیستی نسل اول معروف هستند، بر پایه استفاده از محصولات نشاسته­‌ای مانند ذرت و گندم و محصولات قندی مانند نیشکر و چغندرقند هستند.

با این حال، کشت محصولات زراعی جایگزین مانند سورگوم شیرین فرصتهای جدیدی را در جهان به ویژه در مناطق گرم و خشک از جمله جنوب و شرق اروپا ایجاد می‌­کند. سورگوم شیرین به آب و مواد مغذی کمتری نیاز دارد و محتوای قند قابل تخمیر بیشتر و دوره رشد کوتاهتری نسبت به نیشکر دارد.

علاوه بر این، توسعه فناوری استفاده از مواد لیگنوسلولوزی به این معناست که نه تنها می‌­توان از نشاسته و محصولات قندی حاوی انرژی بالا استفاده نمود، بلکه از زیست تود‌‌ه‌­های چوبی یا زیست­ توده جنگل­ها نیز می­‌توان استفاده کرد. این توسعه به عنوان نسل دوم سوخت­های زیستی شناخته می­‌شود. این روند در مقایسه با تولید بیواتانول به روش مرسوم، گرانتر است.

اتانول زیستی

در حال حاضر نزدیک به 97% بیواتانول تولیدی جهان را نسل اول تشکیل می­‌دهند. اما هر ساله تولید بیواتانول (اتانول زیستی) نسل دوم در حال افزایش است و به نظر می‌­رسد تا سال 2035، سهم بیواتانول نسل دوم در کل بیو اتانول تولیدی جهان به شدت افزایش یابد.

نحوه تولید بیواتانول

تولید بیواتانول (اتانول زیستی) از منابع زیستی عمدتاً به روش بیوشیمیایی صورت می پذیرد، که عملیات این فرآیند از فرآیند تخمیر الکلی شربت قند، فرآیند تقطیر جزء به جزء، و در صورت لزوم فرآیند آبگیری از بیواتانول تقطیر شده به کمک غربال‌­های مولکولی تشکیل شده است. مواد اولیه نشاسته‌­ای و سلولزی، باید ابتدا هیدرولیز و تبدیل به قندهای ساده شوند تا قابلیت تخمیر و تبدیل به بیواتانول را پیدا کنند. روش کمتر متداول تولید بیواتانول، که هنوز مراحل توسعه­‌ای خود را طی می­‌کند، روش ترموشیمیایی است. در این روش، ابتدا مواد اولیه با منشاء زیستی تحت حرارت و فشار به گاز سنتز تبدیل و سپس گاز سنتز به یکی از روشها­ی شیمیایی و یا بیو شیمیایی به بیواتانول تبدیل می­‌گردد.

وجه تمایز اصلی اتانول تولیدی به روش پتروشیمیایی با بیواتانول این است که مورد اول جزو مواد و انرژی‌های تجدید ناپذیر با منشأ فسیلی به شمار می­‌آید؛ درصورتی که بیواتانول، سوختی تجدید پذیر با منشأ غیر فسیلی محسوب می‌شود. اتانول سنتزی که از مواد نفتی تولید می‌­شود، محدود به یک بازار بسیار کوچک است و به دلیل تجدید پذیر نبودن، کمتر مورد توجه قرار می­‌گیرد. به همین دلیل در سال‌های اخیر تمرکز محققان و همچنین دولت­ها بر تولید اتانول زیستی و استفاده از آن در موارد مختلف، افزایش یافته است.

بیواتانول در نقش سوخت خودرو

بیواتانول کاربرد­های متعدد و متنوعی دارد. بکارگیری آن  به عنوان بهبود دهنده و یا جایگزین سوخت­های فسیلی، یکی از کاربرد­های اصلی آن است. در شکل زیر چند نمونه از کاربرد­های آن آورده شده است.

اتانول زیستی

تاریخچة کاربرد بیواتانول (اتانول زیستی) به عنوان سوخت خودرو، به زمان عرضة اولین خودروهای مجهز به موتور احتراق داخلی توسط هنری فورد در آمریکا باز می­‌گردد. در واقع، تا قبل از عرضه فراوان و ارزان نفت خام و پیشرفت فناوری تولید بنزین، بیواتانول از عرصة بازار سوخت­‌های خودرویی حذف گردید. این روند، تا اواخر دهة 1980 و اوایل دهه 1990 میلادی ادامه داشت و تنها از این تاریخ بود که به تدریج بیواتانول سوختی، به این عرصه بازگشت. بازگشتی که از آن تاریخ تاکنون با رشدی شتابان و تصاعدی ادامه داشته است. بطوریکه امروزه تولید و مصرف بیواتانول سوختی در جهان به مرز یکصد میلیارد لیتر در سال رسیده و این روند صعودی  هنوز هم ادامه داشته و بنظر می­‌آید تا چند دهه آینده نیز ادامه خواهد داشت.

بیواتانول سوختی، که تا دهة 1970 میلادی ، تقریباً از تولید جهانی بیواتانول سهمی نداشت، امروزه بیش از 85 درصد تولید و مصرف اتانول را به خود اختصاص داده. درصد بیواتانول سوختی نسبت به بقیه انواع دیگر بیواتانول هر روزه در حال افزایش است.

در میان سوخت­‌های زیستی در دنیا، تولید و مصرف جهانی بیواتانول سوختی، نسبت به سایر سوختهای زیستی نیز به مراتب بیشتر است. پس از بیواتانول ، بیو دیزل (سوخت دیزل با منشاء زیستی) با فاصله زیاد رتبه دوم را به خود اختصاص داده و سهم تولید سایر سوختهای زیستی (بیوبوتانول، بیو کروزین ، بیو متانول و…) در حدود یک درصد است.

اتانول زیستی

ویژگی­های بیواتانول به عنوان سوختی مناسب

بیواتانول (اتانول زیستی) كه يك سوخت گياهي مي باشد در كشورهاي دنيا  به عنوان يك افزودنی مناسب جهت بهبود خواص بهسوزي بنزین و كاهش آلاينده هاي خروجي موتور به كار گرفته مي شود. در ايران به اين سوخت كمتر توجه شده است ولي با توجه به برنامه ساير كشورهاي دنيا به نظر می­‌رسد كه كشور ايران نيز به زودي ناچار به استفاده از اين سوخت حداقل به عنوان يك افزودني باشد.

ويژگي هاي سوخت تأثير بسيار مهمي بر عملكرد آن دارد. خواص سوخت تعيين مي نمايد كه سوخت قابليت استفاده در چه خودرو يا موتوري را دارد. از اين رو سوخت ها بر اساس نوع موتورها داراي ويژگي هاي متنوعي هستند . با پيشرفت تكنولوژي و ارائه محصولات با كيفيت بالاتر، سازمان هاي جهاني به منظور رسيدن به كاهش مصرف انرژي و كاهش آلاينده­‌هاي زيست محيطي قانون هاي محكمي تدوين نموده است. این قوانین منجر به تدوين استانداردهاي متنوع سوخت شده است .

ويژگي هاي سوخت كه در شركت هاي توليد كننده سوخت مورد بررسي قرار مي‌گيرند بسيار متنوع بوده و ده­‌ها ويژگي سوخت مورد بررسي قرار مي گيرد. استانداردهاي جهاني­‌ای نيز در این راستا وضع شده و هر ساله ، استانداردهاي جدی تري تدوين مي شوند . بنزين به عنوان يك سوخت بايد داراي ويژگي هاي مناسب باشد و به همين دليل در مجموعه استانداردهاي تدوين شده ويژگي هاي بسيار زيادي نيز مد نظر قرار مي گيرند. وقتي اتانول و ديگر الكل ها به بنزين اضافه مي گردند، تعدادي از ويژگي هاي بسيار مهم سوخت را تحت تأثير قرار می­‌دهد.

شما می توانید برای خرید پمپ و تجهیزات جانبی انتقال انواع سوخت همچون بنزین، دیزل، اتانول، ادبلو و .. ، به لینک موجود در فروشگاه اینرژی مراجعه نمایید.

ویژگی بیواتانول سوختی مناسب

در سال هاي گذشته با معرفي سوخت هاي گياهي و جایگزین و از طرف ديگر افزايش قيمت جهاني محصولات نفتي، تنوع سوخت ها بسيار زياد شد. این تنوع توليد كنندگان خودرو و سوخت را به تدوين توافق نامه يكسان سازي سوخت در جهان سوق داد . در سال 1998 يك مجموعه جديد به نام WORLDWIDE FUEL CHARTER متشكل از انجمن توليد كنندگان خودرو اروپا، اتحاديه توليد كنندگان خودرو، انجمن توليد كنندگان موتور و انجمن خودروسازان ژاپني تأسيس شد.

هدف اين چارتر رسيدن به يكسان سازي كيفيت سوخت در جهان بود كه به منظور رسيدن به عملكرد مناسب توسط توليد كنندگان موتور و خودرو بنا شده بود . در واقع هدف به ارائه دستورالعمل هايي براي توليد سوخت در جهان با استانداردهاي مشخص بود كه سازندگان موتور و خودرو به راحتي بتوانند محصولات خود را مناسب سوخت هاي طبقه بندي شده، ارائه نمايند.

وقتي سوختي مانند اتانول به بنزين اضافه می شود، رفتار ترموديناميك منحصر به فردي ايجاد مي نمايد . از همكنش الكترواستاتيك گونه‌­های شيميايي در محلول هاي بنزين با اترها و الكل ها رفتار جالبي به وجود مي آيد كه ممكن است در محلول ها گونه هاي جديدي به وجود آيند.  كه در نتيجه نقش بسيار مهمي در واكنش با مواد ايفا نمايند . اين گونه تأثيرات منجر به تغييرات خواص نهايي سوخت مي گردد كه حائز اهميت مي باشد. برای جلوگیری از تغییر کیفیت سوخت، علاوه بر اهمیت کیفیت سوخت مورد استفاده، حتما باید از فیلتر ذرات و آب قبل از پمپ و تجهیزات جانبی آنها استفاده شود.

مشکلات ناشی از فراریت بیواتانول

براي آشكار نمودن اهميت كنترل ويژگي هاي سوخت، به طور نمونه به فشار بخار سوخت كه در واقع يكي از ویژگی هاي فراريت سوخت است اشاره مي شود. به طور مثال در مخازن سوخت فشار بخارات بنزین توسط شیرآلات کنترل بخار تخلیه و یا توسط دستگاه های بازیافت بخارات (Vapor recovery unit) بازیافت می گردد. در كشور آمريكا محدوده مجاز اين ويژگي سوخت در ايالت هاي مختلف در فصل هاي مختلف سال متفاوت مي باشد. در صورت افزودن اتانول به بنزين، در بعضي از ايالت ها اجازه داده مي شود كه فشار بخار سوخت مخلوط تا یک واحد بالاتر از بنزین خالص در نظر گرفته شود.

يكي از خواص مهم بنزين كه نقش مهمي در عملكرد سوخت دارد، فراريت سوخت است. توانايي يك سوخت در برابر تبخير شدن و تغيير آن سوخت از حالت مايع به بخار به ويژگي فراريت سوخت بر مي گردد. بنزين و ديگر سوخت هاي مايع مانند الكل ها در موتورهاي گوناگوني مورد استفاده قرار مي گيرند كه شرايط عملكردي آن ها نيز بسيار متنوع است.

اين موتورها و خودروها در شرايط متنوع آب و هوايي كار مي كنند كه در نقاط مختلف از نظر دما و فشار محيط نيز شرايط كاري آن­ها بسيار متغير مي باشد. بنابراين ويژگي هاي فراريت سوخت موتور اشتعال جرقه­‌ای از اولين و مهمترين ويژگي هاي آن محسوب مي گردد. چند پارامتر سوخت نشان دهنده فراريت سوخت مي باشد. اين پارامترهاي شامل فشار بخار، نمودار تقطير، نسبت بخار به مايع و شاخص قفل بخار می­‌باشد.

سوخت هايي كه به راحتي تبخير نمي شوند ممكن است روشن شدن موتور در هواي سرد را با مشكل مواجه نمايند. موتور و خودرو با سوخت هايي كه به راحتي تبخير نمي شوند، داراي چابكي كافي نبوده و در زمان مناسب گرم نمي شوند. بر عكس سوخت هايي كه بيش از حد تبخير مي شوند، در دماهاي بالا منجر به مشكلاتي خواهند شد. اين سوخت ها به دليل تبخير شدن زياد باعث مي شوند كه مخلوط غني شده و در زمان احتراق به سیلندر و پیستون آسیب بزنند.

 گاهي مواقع نيز در لوله هاي سوخت بخارهاي سوخت تشكيل شده كه از حركت سوخت به سمت موتور جلوگيري مي شود. در واقع تبخير بيش از حد منجر به ايجاد قفل گازي يا قفل بخار مي گردد . با تغيير ويژگي هاي فراريت سوخت در فصول مختلف سال و مناطق آب و هوايي مختلف می­ توان از اين مشكلات جلوگيري نموده و روشن شدن و كارآيي موتور را نيز بهبود بخشيد. بنابراين استاندارد بودن سوخت از نظر تمايل به تبخير از اهميت خاصي بر خوردار است.

بررسی دقیق خواص بیواتانول سوختی

بنابراین برای اینکه اتانول به صورت ترکیبی با بنزین یا دیزل مورد استفاده قرار گیرد. باید بعضی از ویژگی­‌های سوخت ترکیبی بررسی شود تا با استاندارد­های مربوطه هماهنگ باشد. ویژگی­‌های اصلی­ که باید بررسی شوند از این قرار هستند: فشار بخار، قفل بخار، نسبت هوا به سوخت، عدد اکتان و خواص تقطیر. در ادامه به بررسی تغییرات هرکدام از این ویژگی‌­ها با افزودن بیواتانول به بنزین می‌­پردازیم.

1. فشار بخار

فشار بخار سوخت يكي از ويژگي هاي سوخت است كه اهميت زيادي در روشن شدن موتور و آلاينده هاي تبخيري قبل از احتراق دارد. شکل پایین تاثیر اتانول را بر فشار بخار سوخت را نشان می­‌دهند. این نتایج نشان می­‌دهد که افزودن اتانول به بنزین منجر به بالا رفتن فشار بخار می­‌شود. بیشترین میزان فشار بخار در مخلوط­ حاوی 10% اتانول حاصل شده و با زیاد شدن اتانول فشار بخار رو به کاهش می­‌رود.

فشار بخار بیواتانول

افزودن اتانول به بنزين شكي نيست كه فشار بخار سوخت را تحت تأثير قرار مي دهد. پس به منظور كاهش آلاينده ها، بهبود عملكرد سوخت و بهره­ وری انرژي اين پارامتر سوخت مورد توجه قرار می­‌گيرد . چيزي كه از مطالعه نتايج پژوهشگران مشخص است اين است كه به منظور استفاده از اتانول در بنزين به خصوص در مقادير كم (کمتر از 20%) باید تولید کنندگان سوخت در اجزا سوخت خود تمهیداتی در نظر بگیرند.

نكته ديگر اين است كه سوخت در فصل هاي مختلف سال بسته به دماي محيط و منطقه مي تواند داراي تغييراتي در خواصي نظير فشار بخار باشد. با مديرت صحيح، استفاده از اتانول در ايران كه داراي تنوع آب و هوايي گسترده اي است امكان پذير است . همچنين تأثير فشار بخار سوخت بر آلاينده ها، هر فرد و يا جامعه را به استاندارد سازي سوخت و توجه به ارائه سوخت با خواص متفاوت در شهرها و فصل هاي مختلف كشور تشويق می­‌نماید.

شکل زیر تأثير اتانول بر شاخص قفل بخار سوخت را نشان مي دهد. كمتر بودن شاخص قفل بخار ، كاهش خطرات حمل و نقل، بهتر روشن شدن موتورو در هواي گرم و كاهش آلاينده هاي تبخيري را به همراه دارد. اين شکل نشان مي دهد كه با افزودن اتانول به بنزين ابتدا شاخص قفل بخار افزايش يافته و بعد كاهش می­‌یابد.

فشار بخار بیواتانول

2. چابکی

شکل زیر تأثير اتانول را بر افزايش شاخص چابكي بنزين نشان مي دهد. شاخص چابكي بنزين يكي از ويژگي هاي بنزين در سريع روشن شدن و گرم شدن موتور است. پايين بودن شاخص چابكي، سريع تر گرم شدن موتور و رسيدن به دماي مناسب را به همراه دارد كه با افزايش بنزين به اتانول اين امر زودتر تحقق مي يابد. البته نمودار نشان مي دهد كه با زياد شدن درصد اتانول اين تغييرات كم شده و در نهايت دوباره اين شاخص رو به افزايش داشته است.

خواص بیواتانول سوختی

3. نسبت استوکیومتری

شکل­‌های زیر به ترتیب تاثیر اتانول بر میزان اکسیژن موجود در سوخت و نسبت استوکیومتری هوا به سوخت را نشان می‌­دهد. این ویژگی از ویژگی‌­های مهم عملکردی موتور می‌­باشد که با افزایش اتانول تحت تاثیر قرار می­گیرد. به منظور بهینه شدن عملکرد موتور باید در سامانه کنترل هوشمند موتور جهت رسیدن به احتراق مطلوب­تری تغییراتی دیده شود.

خواص بیواتانول سوختی
خواص بیواتانول سوختی

چرخه عمر بیواتانول سوختی

تأثیرات مثبت تولید و مصرف بیواتانول (اتانول زیستی) سوختی بر محیط زیست و بر سلامتی عامه مردم را باید در آنچه که چرخه­ عمر بیواتانول سوختی نامیده می‌شود جستجو و ریشه یابی کرد. مقایسه چرخه عمر سوخت‌های فسیلی با چرخه­ عمر سوخت های زیستی بیانگر این نکته مهم است که در مراحل مختلف تولید تا مصرف سوخت ­های زیستی، بر خالف سوختهای فسیلی، میزان کربن آتمسفر کره زمین افزایش نمی‌­یابد. به همین دلیل است که تولید کنندگان بیواتانول سوختی، در صورت رعایت مسائل زیست محیطی و موازنه صحیح مصارف و تولید انرژی، می‌­توانند از امتیازات پیمان کیوتو و پیمان های بعدی زیست محیطی برخوردار گردند.

چرخه عمر بیو اتانول سوختی

به طور کلی، چرخه عمر بیواتانول سوختی را که از چاه آب (آب و دیگر فرآورده های کشاورزی) در مزرعه شروع شده و به چرخ و خروجی اگزوز خودرو منتهی می گردد را می­‌توان به دو بخش تقسیم نمود. از مزرعه تا باک خودرو که شامل مراحل مختلف تامین مواد اولیه، تولید و لجستیک بیواتانول سوختی می­‌گردد. از باک خودرو تا گردش چرخ های خودرو و خروج گازهای حاصل از احتراق اتانول (یعنی بخار آب و کربن دی اکسید) از اگزوز خودرو.

هر یک از این دو مرحلة تشکیل دهندة چرخة عمر بیواتانول سوختی مزیت­‌های خاص خود را برای محیط زیست و برای سلامتی عامة مردم به همراه دارد. به همین دلیل است که کشورهایی که تنها به واردات و مصرف بیواتانول سوختی در سیستم حمل و نقل خود می پردازند، تنها از بخشی از مزیت‌های این سوخت دوستدار محیط زیست بهره­‌مند می­‌گردند.

نکتة مهم دیگر این است که در صورت بهره گیری از زائدات و ضایعات و پسماندهای گیاهی (کشاورزی – جنگلی)، صنعتی و شهری برای تولید بیواتانول سوختی، مزیت‌های زیست محیطی بخش چاه تا باک خودرو چرخه عمر این محصول، به شکل متفاوتی مطرح و ارزیابی می گردد، که خود بحث مفصل جداگانه ای را می طلبد.

فواید استفاده از بیواتانول

مزیت‌های تولید و مصرف بیواتانول (اتانول زیستی) سوختی برای محیط زیست و برای سلامتی مردم را بطور کلی می­‌توان به دو گروه تقسیم بندی نمود. مزیت­‌های تولید و مصرف بیواتانول سوختی به عنوان مکمل بهبود دهنده بنزین و یا به جای بنزین، و مزیتهای ناشی از کاهش و یا حذف مصرف بنزین و یا مکمل های پتروشیمی بنزین، ناشی از جایگزینی این محصولات با بیواتانول سوختی. در ادامه مزیت­‌ها را به صورت فهرست­ وار نام می­‌بریم.

گسترش کشت گیاهان انرژی ساز

با هدف تولید بیواتانول سوختی، کشت گیاهان انرژی­ ساز باعث توسعه و افزایش سطح سبز در کشور می­گردد. علاوه بر این مازاد تولید فصلی، زائدات و ضایعات و پسماندهای محصولات کشاورزی سنتی کشور نیز می تواند به مصرف تولید بیواتانول سوختی برسد.

  • جذب بخشی از کربن مازاد اتمسفر و کمک به موازنه کربن
  • بهره گیری از منابع آب نامناسب برای کشاورزی سنتی، به ویژه آب‌های شور
  • بهره گیری از پساب­های تصفیه شده و تصفیه نشده شهرهای بزرگ برای کشت گیاهان انرژی ساز در حاشیه شهرها بجای کشت سبزی و صیفی جات که اکنون صورت می­‌پذیرد، و کمک به سلامتی عامه مردم از این طریق
  • جلوگیری از پیشروی بیابان­‌ها با کشت گیاهان انرژی ساز در حاشیه مناطق بیابانی، به جای گیاهان غیر مثمر که اکنون انجام می شود، و تداوم بخشیدن به فعالیت های بیابان زدایی از طریق اقتصادی کردن این فعالیت مهم
  • کنترل بخشی از پدیده ریزگردها از همان طریقی که در بند بالا اشاره شد.
  • توسعه کشت پر بازده و سود آور گیاهان انرژی ساز اصلاح شده ژنیتکی که به مصرف خوراک انسان و دام نمی­‌رسند، و بالا بردن بهره‌­آوری و سودآوری و ضریب استفاده از آورده­‌های کشاورزی همچون آب و کود و سموم دفع آفات
  • تولید انرژی الکتریکی و انرژی حرارتی مورد نیاز برای تولید بیواتانول سوختی از زائدات گیاهان انرژی ساز و سایر محصولات کشاورزی، و حتی فروش مازاد تولید انرژی الکتریکی که به این طریق حاصل می­‌گردد، به شبکه سراسری برق،. در نتیجه صرفه­ جویی و کاهش مصرف سوخت های فسیلی
  • کاهش دادن میزان مصرف فرآورده­‌های کشاورزی زیان آور برای سلامتی انسان، شامل کودهای شیمیایی و سموم آفات نباتی مورد نیاز برای تولید خوراک دام از طریق تأمین پروتیئن مورد نیاز در تغذیه دام­ های کشور با تولید DDGS به عنوان محصول جانبی تولید بیواتانول سوختی
گسترش کشت گیاهان انرژی ساز

بهره گیری از پسماند­های صنعتی

بهره­ گیری از پسماندهای صنعتی در صنایع تبدیلی محصولات کشاورزی و پسماندهای جامد شهری (بخش زیستی زباله­‌های شهری) که در کشورهای دیگر اجرا شده است، در تولید بیواتانول سوختی بسیار کارایی دارد. این روش می‌­تواند علاوه بر مزیت اقتصادی قابل توجه، مزیت‌های زیست محیطی متعدد داشته باشد و به تأمین سلامتی مردم کمک نماید.

پسماند­های صنعتی سوخت بیواتانول

جایگزین برای MTBE

با جایگزینی MTBE با بیواتانول (اتانول زیستی) سوختی در بنزین مصرفی کشور می تواند مانع آلودگی آب های سطحی و زیرزمینی، بویژه در شهرهای بزرگ کشور و همچنین مانع آلودگی خاک در این مناطق گردند. مشکل آلودگی منابع آب و خاک توسط MTBE یک مشکل حاد و کامل شناخته شده در کشورهای مختلف، بویژه کشورهای پیشرفته صنعتی است. (برای اطلاعات بیشتر در رابطه با MTBE به محتوای عدد اکتان مراجعه کنید)

این مشکلات منجر به ممنوعیت استفاده از این افزودنی پتروشیمایی در بعضی کشورها و برنامه ریزی گسترده برای کاهش تدریجی تا مرحله حذف این ماده زیان آور گردیده است. بررسی های به عمل آمده نشان می دهد که متأسفانه ، نه تنها شهرهای بزرگ ایران از جمله تهران ، بلکه حتی منابع آب مناطق دوردست کشور هم ازآلودگی به MTBE در امان نبوده اند. آلودگی منابع آب در حد یک ppb (یک بخش در میلیارد) می تواند منابع آب مورد نظر را غیر قابل شرب نماید.

سوخت بیواتانول

جایگزینی بخشی از بنزین مصرفی

جایگزینی بخشی از بنزین مصرفی خودروهای در حال تردد در کشور، بویژه در شهرهای بزرگ می­‌تواند در سه دسته تقسیم بندی شود. جایگزینی به میزان 5 ، 10 و 15 درصد باشد (جایگزینی درصد کم) آنطور که در بسیاری از کشورهای جهان انجام می­‌شود. جایگزینی به میزان 5 تا 35 درصد باشد (جایگزینی درصد متوسط) آنطور که در معدود کشورهایی مثل برزیل انجام می شود. بهره گیری از سوخت اتانولی 85 و یا حتی 100درصد باشد (که نیاز به موتورهای خودرویی ویژه یا به عبارتی FFV) که به تدریج در کشورهای برزیل، ایالت متحده آمریکا و اتحادیه اروپا در حال جا افتادن است (در برزیل تقریباً تمام خودروهای جدیدی که به بازار عرضه می شوند از نوع FFV  هستند، یعنی می­ توانند سوخت بنزین، اتانول و یا مخلوط این­ دو را به هر نسبتی مصرف کنند). در نهایت منجر به کاهش آلاینده‌­های خروجی اگزوز خودروها ناشی از احتراق و بعضا احتراق ناقص، سوخت­های فسیلی می­‌گردد.

مصرف بنزین با کیفیت بالاتر و دارای آروماتیک­ ها بویژه بنزن، به مقدار کمتری آلاینده‌­های خروجی اگزوز خودرو را کاهش می دهد، اما حذف نمی­‌کند. این در حالی است که احتراق بیواتانول سوختی در خودرو، علاوه بر این که به بهسوزی بنزین کمک می­‌کند، هیچ یک از آلاینده‌­های معمولی سوختهای فسیلی از جمله مونوکسیدکربن، اکسیدهای ازت و گوگرد و… را به همراه نخواهد داشت.

سوخت بیواتانول

توضیحات عمومی

سورگوم: گیاهی از خانواده غلات که در ایران ذرت خوشه­ای نامیده می­شود.

هیدرولیز: معمولاً یک واکنش جدا شدن پیوندهای شیمیایی به واسطه اضافه کردن آب است. یک واکنش شیمیایی است که در طی آن یک یا چند مولکول آب به یونهای هیدروژن و هیدروکسیل شکسته می‌شود.

پیمان کیوتو: پیمانی بین‌المللی به منظور کاهش صدور گازهای گلخانه‌ای، که عامل اصلی گرم‌شدن زمین در دهه‌های اخیر محسوب می‌شوند، است. این پیمان که پیمان‌نامه­­ی ریو را تکمیل و ترمیم می‌کند در چارچوب سازمان ملل متّحد شکل گرفت.

DDGS: ذرت تقطیر شده با حلال

موتور FFV: خودرو­های چندگانه سوز که علاوه بر بنزین می­توانند با اتانول یا ترکیبی از اتانول بنزین کار کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا