حساب کاربری

یا

حداقل 8 کاراکتر

سیستم مدیریت مخزن چیست؟ بررسی انواع برند ها و پیشنهاد خرید

سیستم مدیریت مخزن چیست؟

هر سیستمی برای عملکرد بهتر، دقیق­ تر و بهینه نیاز به یک سیستم کنترلی دارد که این سیستم کنترلی شامل قسمت­های مختلفی می‌­شود. اولین وظیفه یک سیستم کنترلی نمایش دقیق تمامی اطلاعات مهم و تاثیر گذار به اپراتور است. این امر در یک سیستم مکانیکی با استفاده از اندازه‌­گیر­ هایی مانند سنسور دما و فشار و… انجام می‌­پذیرد. سیستم مدیریت مخزن (Tank monitoring) بعد از دریافت اطلاعات و نشان دادن آن­ها، زمان آن است که طبق یک مدل کنترلی، سیستم دستورات لازم را به عملگر­ها بدهد تا فاکتور­های مورد نظر را به اندازه‌­ی دلخواه برسانند.

یک جایگاه سوخت را نیز می­توان یک سیستم مکانیکی در نظر گرفت که در آن سوخت توسط تانکر­های حمل سوخت از پالایشگاه به جایگاه آورده می ­شود و در مخزن‌ ­های مدفون جایگاه تخلیه می­شود. سپس زمانی که خودرویی سوخت گیری خود را توسط نازل که با شلنگ به دیسپنسر متصل است آغاز می­ کند. سوخت مورد نیاز توسط پمپ از مخزن کشیده می ­شود و به دیسپنسر و لیتر شمار و نازل می­ رسد.

این سیستم مکانیکی به ظاهر ساده برای عملکرد دقیق و بهینه خود نیاز به سیستم کنترلی دارد که بتواند مقدار سطح مخزن، مقدار سوخت مکیده شده از مخزن، مقدار سوخت خارج شده از نازل و دما و فشار سوخت در هر مرحله را در هر ثانیه به صورت دقیق گزارش کند. این اطلاعات کمک می ­کند تا از هر گونه مشکل اعم از نشتی و خرابی در هر قسمت سریعا مطلع شد.

همچنین مطلع بودن از مقدار سوخت درون مخزن به سرپرست جایگاه کمک می­کند تا به وقت بتواند سفارش سوخت خود را ثبت کند و جایگاه بدون سوخت نماند. همچنین با توجه به اینکه در کف مخزن ­‌ها مقداری آب وجود دارد، نباید مخزن ­‌ها در حدی تخلیه شوند که آب به دیسپنسر­، پمپ و نازل برسد یا پمپ هوا بکشد. همچنین جمع آوری اطلاعات مربوط به میزان فروش و کیفیت سوخت در روز­ ها و ماه ­‌ها و ساعت­ های مختلف سال می ­تواند از لحاظ داده کاوی بسیار کاربردی باشد و در بهینه سازی جایگاه از آن­ها استفاده کرد.

سیستم مدیریت سوخت مخزن
سیستم مدیریت سوخت مخزن

این عملکرد سیستم مدیریت مخزن در یک جایگاه توسط دستگاهی با نام تانک مانیتورینگ مخازن پمپ بنزین انجام می‌­پذیرد. تانک مانیتورینگ از چندین سنسور که بر روی دستگاه‌ ­های مختلف نصب شده است سیگنال می­ گیرد. این سیگنال­ ها را پردازش می­ کند و همچنین یک شناور در مخزن، سطح آب و سوخت درون مخزن را گزارش می­ کند. سپس با پردازش این اطلاعات، بر روی صفحه نمایشگر خود گزارش­‌های مفیدی برای اپراتور نمایش می­‌دهد.

در بعضی از مدل­ های پمپ شناور که سیستم کنترلی مختص خود را دارند مانند بعضی از پمپ ­های شرکت VEEDER ROOT، اطلاعات از بورد کنترلی پمپ به سیستم کنترلی اصلی ارسال می ­شود و سیستم قدرت مانور بیشتری دارد تا حدی که می­توان مدل برداشت محصول از مخازن را تغییر داد. برای مثال تعیین کرد دو مخزن A و B همزمان با یکدیگر خالی شوند یا ابتدا A تخلیه شود، سپس B.

سیستم­‌ های کنترلی جایگاه سوخت در مقدار اطلاعاتی که دریافت و تحلیل می­ کند متفاوت هستند. هر چقدر سنسور ­های بیشتری داشته باشیم اطلاعات بیشتری داریم و در نتیجه عملکرد دقیق تری نیز خواهیم داشت.

انواع برند های پیشرو در سیستم مدیریت مخزن

Veeder Root

شرکت veeder root که از شناخته شده ترین برند­های صنعت تجهیزات جایگاه سوخت است، یکی از پیشرفته ترین و دقیق ­ترین و با کیفیت ترین سیستم مدیریت مخزن (Tank monitoring) مخزن را ارائه داده است. این برند با پمپ red jacket شناخته می ­شود اما محصولات دیگر این برند نیز مانند پمپ­ هایش از کیفیت بالایی برخوردار هستند. این شرکت مدل­های متنوعی از سیستم مدیریت مخزن ارائه داده است و هر ساله این مدل­ها را به روز رسانی می­ کند. از این مدل­ ها می­توان به TLS4i, TLS4C و TLS450 PLUS اشاره کرد و در کنار آن­ها تجهیزات جانبی مفید و کاربردی نیز ارائه کرده است.

یکی از این تجهیزات جانبی یک درگاه الحاقی به نام MODBUS است که به سیستم اصلی متصل می­شود و با گرفتن اطلاعاتی همچون موجودی مخزن، عملکرد سنسور­ها، هشدارهای مربوط به مایع و وضعیت سیستم ارتباط بهتر و سریع­تری بین این اطلاعات برقرار می­کند. این درگاه توانایی گرفتن اطلاعات 64 مخزن، 99 سنسور مجزا و 256 ورودی عمومی را داراست و با انواع مدل TLS سازگار است.

زنگ هشدار

دیگر تجهیز جانبی ارائه شده توسط veeder root زنگ هشدار است که به سیستم مدیریت مخزن متصل می­شود و اجازه نمی­دهد مخزن در هنگام سوخت­گیری بیش از اندازه پر شود و در هنگامی مخزن به 90% ظرفیت خود می ­رسد با صدای آژیر و چراغ خطر به اپراتور­ها اطلاع می­دهد و اپراتور می ­تواند با کلیدی که به زنگ هشدار متصل می­شود، پر شدن مخزن و شنیدن آژیر را تایید کند تا صدای آژیر قطع شود.

اجزاء سیستم مدیریت سوخت مخزن
اجزاء سیستم مدیریت سوخت مخزن

شناور

شناور، دیگر تجهیز مورد استفاده در سیستم مدیریت مخزن است که اطلاعات زیادی از آن دریافت و تحلیل می­ شود. یک شناور از قسمت­ های مختلفی تشکیل شده است، اصلی ترین قسمت شناور که خارج از تانکر قرار دارد و اطلاعات را با سیم یا وای فای به سیستم کنترلی اصلی انتقال می­دهد. شناور یک لوله مغناطیسی دارد روی آن یک شناور روی سوخت و یک شناور روی آب قرار دارد و وضعیت سوخت و آب درون مخزن به قسمت بالای شناور که محل جمع آوری اطلاعات است، گزارش می­دهند. شناور باید به انتهای مخزن نیز تماس داشته باشد و کل ارتفاع مخزن را پوشش دهد تا امکان خطا به حداقل خود برسد.

به طور کلی هر سیستم مدیریت مخزنی چند ورودی و چند خروجی دارد که کیفیت این سیستم نیز با توجه به تعداد همین ورودی­ها و خروجی­ها تعیین می­شود. در سیستم مدیریت مخزن مخزن اطلاعات ورودی از سنسور­ها، شناور و دیسپنسر است و اطلاعات خروجی بر صفحه نمایشگر نشان داده شده است و همچنین این سیستم می­تواند به جعبه کنترلی پمپ نیز فرمان ­دهد.

اولین ورودی به سیستم کنترلی و مانیتورینگ، سیگنال ارسالی از سنسور discriminating است. این سنسور معمولا بعد از پمپ شناور قرار می­ گیرد و می ­تواند فرق بین سوخت و دیگر مایع­ها را تشخیص و اطلاع دهد. البته از این سنسور درون دیسپنسر نیز استفاده می­شود و اطلاعات مربوط به آن نیز به سیستم اصلی ارسال می­شود تا کیفیت سوخت حفظ شود. سنسور دیگر اطلاعات مربوط به آب درون مخزن را مخابره می­کند. از دیگر سنسور­هایی که به سیستم اصلی اطلاعات مخابره می­کنند می­توان به سنسور بخار، سنسور­ های مربوط به شناور و سنسور­های مربوط به نشتی و mag sensor اشاره کرد.

در حال حاضر بنظر می­آید مدل TLS-450 PLUS بهترین مدل سیستم مدیریت مخزن شرکت veeder root باشد که هر چند سال نرم افزار آن بروزرسانی می­شود. صفحه نمایشگر 8 اینچی رنگی لمسی آن و محیط نرم افزاری ساده و در عین حال پیشرفته که توانایی اتصال به گوشی همراه را دارد کار با این سیستم را ساده کرده است. این مدل از سیستم مدیریت مخزن توانایی ساپورت 16 خط تست نشتی دارد، قابلیت اتصال به اینترنت و فکس را دارد و اطلاعات را تا 3 روز ذخیره می­کند و هوا و بخار را نیز می­تواند نشان دهد. این مدل با DEF نیز سازگار است.

سیستم مدیریت سوخت مخزن VEEDER-ROOT
سیستم مدیریت سوخت مخزن VEEDER-ROOT

OPW

OPW دیگر برند فعال در حوزه سیستم مدیریت مخزن پمپ بنزین است، این برند آمریکایی محصولات متنوعی در این حوزه دارد. سیستم مدیریت مخزن OPW در خیلی زمین ­ها به مدل مشابه VEEDER ROOT شباهت دارد. در OPW یک لوله شناور 4 اینچی داریم که امکان تشخیص نشتی و سطح آب و محصول درون مخزن را دارد. همچنین 5 سنسور در 5 ارتفاع مختلف لوله شناور متصل شده است تا بتواند دمای قسمت­ها مختلف مخزن را نشان دهد.

یک مدل شناور خاص نیز برای مخازن LPG توسط این شرکت ارائه شده است. این لوله شناور بهتر است حداقل 91 سانتی­متر با لوله پر کننده مخزن فاصله داشته باشد و تقریبا در مرکز مخزن قرار گیرد. این سیستم مانیتورینگ از 7 سنسور متفاوت و همچنین چند سنسور ترکیبی بهره می­گیرد.

این سنسور­ها از این قرار هستند: سنسور تشخیص سوخت و آب، سنسور تشخیص هیدروکربن­های مایع که برای تشخیص نشتی به کار گرفته می­شود، سنسور مایع مخزن که برای برای وجود سوخت در کف دیسپنسر و … مورد استفاده قرار می­گیرد، سنسور فشار متوسط تک سطح که برای تشخیص وجود محصول در کف دیسپنسر و دیگر نقاطی که امکان نشتی است مورد استفاده قرار می­گیرد، سنسور دو سطح برای یررسی سطح سوخت و آب، سنسور بخار هیدرو کربن که وجود و مقدار بخار هیدروکربن را نشان می­دهد.

سنسور نوری که بین دو جداره مخزن سوخت قرار می­گیرد و تفاوت سوخت و آب را متوجه نمی­شود و هرگونه نشتی را گزارش می ­دهد. سیستم مدیریت مخزن برای مخازن OPW با بهره گیری از این سنسور­ ها می­تواند حجم خالص و ناخالص مخزن،سطح محصول و آب و دما را نشان دهد و توانایی تشخیص نشت را نیز داشته باشد و با محاسبه چگالی محصول در هر بارگیری مخزن، کیفیت آن را بررسی کند. همچنین قابلیت اتصال به پرینتر و زنگ هشدار و یا نشت یاب را دارد و می­تواند هشدار­­ها و خطا­ها را ایمیل کرده و قابلیت نصب حافظه خارجی نیز دارد.

آپدیت کردن نرم افزار آن بصورت آفلاین نیز امکان پذیر است. بنابراین این سیستم مدیریت مخزن هم اطلاعات مفید و دقیقی را با استفاده از شناور و سنسور ­هایی که در مسیر سوخت رسانی قرار داشت، نمایش می­دهد و تفاوت زیادی با مدل VEEDER ROOT نداشت و نیاز یک جایگاه سوخت با 16 مخزن را دارد و از لحاظ کیفیت نیز هر دو برند از برندهای مطرح این صنعت به حساب می­آیند و فرق چندانی با یکدیگر ندارند.

سیستم مدیریت سوخت مخزن OPW
سیستم مدیریت سوخت مخزن OPW

START ITALIANA

برند دیگر تهیه کننده باکس تانک مانیتورینگ Start italiana است، این برند از سال 1993 فعالیت خود را در زمینه طراحی و ساخت تجهیزات اندازه گیری سطح و حجم مایعات که در حوزه‌­ های مختلف از پتروشیمی تا صنایع غذایی مورد استفاده قرار می‌­گیرد. سیستم تانک مانیتورینگ این برند که در چند مدل MAGLINK-32&16&8 T ارائه شده است.

با توجه به تعداد مخزن ­‌هایی که ساپورت می­کند مدل نیز متفاوت است نیز در بسیاری از موارد مانند دو برند قبلی است اما می­توان گفت تا حدودی ساده‌­تر است. این باکس مانیتورینگ نیز از شناور و سنسور­های متنوع برای نشان دادن سطح و دمای سوخت و آب درون مخزن و نشتی، استفاده می­‌کند. اما تعداد مخزن­ هایی که از تانک مانیتورینگ مدل MAGLINK-8T می­ تواند پشتیبانی کند 8 مخزن است که نصف مدل OPW است و صفحه نمایشگر و محیط نرم افزاری ساده‌ تری دارد و سازگاری و کار با آن به نظر جذاب نمی­‌آید.

 

سیستم مدیریت سوخت مخزن START ITALIANA
سیستم مدیریت سوخت مخزن START ITALIANA

پیشنهاد ویژه

در نهایت اگر زیبایی و کیفیت برای شما بسیار مهم است و کنسول کنترلی ( Remote Monitoring of Tanks ) می­‌خواهید که اپراتور بتواند با آن به خوبی کار کند و بتوانید از طریق تلفن همراه هوشمند و … بر آن کنترل داشته باشید و از نظر تعداد مخزن نیز محدودیتی نداشته باشید، TLS450 PLUS پاسخگوی همه این نیاز های شما هست. اما اگر کنسول کنترل مخازن ساده که صفحه کوچکی دارد و محیط نرم افزاری زیبایی ندارد اما با کیفیت است و اطلاعات جامع و کاملی نیز ارائه می‌­دهد و همچنین ارزان ­تر است. محصولات برند OPW و START ITALIANA می­‌توانند انتخاب مناسبی برای شما باشند.

واژه نامه

داده کاوی: بررسی اطلاعات در حجم بزرگ برای پیدا کردن الگوی رفتاری سیستم.

DEF: یک محلول است که از اوره و آب دینوز شده تشکیل شده است که در فیلتر SCR که در کاهش NOX تولیدی خودروهای دیزل استفاده می­‌شود، کاربرد دارد.

اشتراک گذاری :
دیدگاه کاربران
3 دیدگاه
  • شاهین 16 تیر 1402 / 11:52 ق.ظ

    با سلام و خداقوت برای مقالات کامل سایت اینرژی.اولین ورودی به سیستم کنترلی و مانیتورینگ چه چیزی میباشد؟بسیار ممنونم از راهنمایی سایت اینرژی

  • اردلان خسروشاهی 24 بهمن 1401 / 2:19 ب.ظ

    با تشکر از مقاله خوبتون . در مورد تانک مانیتورینگ Start italiana نوشته بودین. این تانکرها برند خیلی خوبی بودن که واقعا کیفیت و دوام بالایی داشتن

    • اینرژی 24 بهمن 1401 / 2:25 ب.ظ

      اردلان عزیز ممنون که مطالب وبلاگ مارو دنبال می کنید.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


محصولات
مقالات