حساب کاربری

یا

حداقل 8 کاراکتر

تاثیر فیلتر سوخت و نحوه انتخاب یک فیلتر مناسب

تاثیر فیلتر سوخت در جایگاه سوخت چیست؟ ما در یک جایگاه سوخت با یک سیستم هیدرولیک مواجه هستیم. این سیستم وظیفه­ انتقال فرآورده­ سوختی از مخزن جایگاه به باک خودرو متقاضی سوخت را دارد. سیال جاری در این سیستم معمولا، بنزین یا گازوئیل است. این دو سوخت از فرآورده­ای نفت هستند و قطعا مقداری رسوب و ناخالص در آن­ها وجود دارد. 

همچنین ذخیره انبوه و انتقال توسط شیلنگ و لوله خود باعث ایجاد رسوب می­‌شود. این رسوبات می­‌توانند به تمامی تجهیزات این سیستم هیدرولیکی آسیب بزنند. حال ما به بررسی تاثیر فیلتر سوخت به عنوان عاملی برای افزایش کیفیت فرآورده تحویلی خواهیم پرداخت.

فرآیند فیلتراسیون ذرات سوخت دیسپنسر چیست؟

تاثیر فیلتر سوخت با میزان رسوبات آن

در اینجا به بررسی میزان رسوبات و تاثیر آنها بر مخزن سوخت می پردازیم. همنطور که می دانیم، مخزن­ های مدفون جایگاه سوخت (مخازن زیر زمینی)، با توجه به اینکه سیال در این مخازن ساکن بوده، به مرور زمان مقداری از ناخالصی موجود در فرآورده های موجود در مخزن رسوب می کند. می­توان یکی از این رسوبات را آب دانست. 

آب به دلیل چگالی بالاتر نسبت بنزین و گازوئیل، به مرور ته نشین می ­شود. حجم این رسوبات ته نشین شده به نسبت حجم مخزن بسیار کم است. لذا این رسوبات درون مخزن خطرناک نیستند. اما مخزن هرچند وقت یکبار باید رسوب زدایی شده و آب درون مخزن نیز پیوسته چک شود تا از حد مجاز بیشتر نشود.

همانطور که توضیح داده شد رسوب درون مخزن از اهمیت زیادی برخوردار نیست و همچنین راه حل مناسبی نیز برای جلوگیری از آن وجود ندارد. در ادامه مسیر، فرآورده ممکن است با پمپ شناور از داخل مخزن سوخت کشیده شود و یا توسط پمپ درون دیسپنسر مکیده شود. 

اگر پمپ شناور داشته باشیم، معمولا بر سر کپسول آن فیلترهای سوخت و صافی تعبیه شده تا از ورود رسوب و آشغال به پمپ و آسیب زدن به پره­ های پمپ جلوگیری کند در نتیجه دیگر تاثیر فیلتر سوخت ممانعت از ورود رسوبات مخزن سوخت به پمپ می باشد.

رسوبات مخزن سوخت

اما باز با این حال نیاز است تا فیلتراسیون سوخت بعد از پمپ، روی مخزن و یا درون دیسپنسر انجام شود تا تاثیر فیلتر سوخت برای انتقال فراورده پاک و تمیز بیشتر مشخص گردد. 

در صورت وجود رسوبات درون فرآورده­ توزیعی، نه تنها به تجهیزات انتقال و توزیع سوخت جایگاه آسیب وارد می­‌شود، بلکه قطعات خودرویی که از آن سوخت­گیری کرده نیز در معرض خطر قرار می­‌گیرد. همچنین وجود این ناخالصی‌­ها و رسوبات در سوخت باعث تولید آلایندگی بیشتر نیز می­‌شود.

تاثیر فیلتر سوخت دیسپنسر

تاثیر فیلتر سوخت در سیستم هیدرولیکی جایگاه سوخت بسیار مهم و ضروری است. این فیلتر می‌­تواند بعد از پمپ غریق و بر روی مخزن زیرزمینی و یا در درون دیسپنسر بعد یا قبل از پمپ قرار بگیرد. اما معمولا این فیلتر­ها دقیقا قبل از شیلنگ منتهی به نازل و درون دیسپنسر نصب می­‌شوند. تا در آخرین مرحله، از انتقال رسوبات و ناخالصی‌­ها به باک خودرو جلوگیری کند.

فیلتر سوخت دیسپنسر را می­‌توان در دسته­ تجهیزات مصرفی قرار داد زیرا هر فیلتر توانایی عبور مقدار مشخصی سیال را دارد و بعد از آن مقدار کارایی خود را از دست می‌­دهد همچنین بایستی در انتخاب فیلتر مناسب دقت لازم به عمل آید. 

برای مثال یک نوع فیلتر دیسپنسر تا 500000 لیتر را با بازدهی مناسب عبور و از آن مقدار بیشتر، کارایی خود را از دست می‌­دهد. لذا زمان مناسب تعویض فیلتر امری بسیار واجب و ضروری است. با توجه به تاثیر فیلتر سوخت بر میزان کارایی دیسپنسر، برای اطلاع از زمان مناسب تعویض فیلتر می­‌توان به مشخصات فیلتر مراجعه کرد. 

لازم به ذکر است اگر فشار نازل افت کند، دلیل آن می‌­تواند پر شدن و کاهش کارایی فیلتر باشد. بعضی از فیلتر­ها نیز دارای دیواره شفاف هستند که  سیال فیلتر شده درون آن­ها به راحتی قابل دیدن است. در این نوع فیلتر­ها در صورت عوض شدن رنگ سیال درون فیلتر می‌­توان نتیجه گرفت زمان مناسب تعویض فیلتر فرا رسیده است.

فیلتر سوخت دیسپنسر

 

لازم به ذکر است بعضی از فیلتر ­ها قابل شستشو هستند و نیاز نیست در هر سرویس آن­ها را عوض کنیم. فیلتر­های کاغذی غیر قابل شستشو هستند. اما فیلتر­های فلزی معمولا قابل شستشو هستند و شما می‌­توانید با توجه به نوع فیلتر، آن را با سیال مناسب شستشو دهید و دوباره از آن استفاده کنید.

با توجه به تاثیر فیلتر سوخت، چگونه یک فیلتر مناسب انتخاب کنیم؟

برای انتخاب فیلتر مناسب ابتدا باید بدانیم یک فیلتر با چه ویژگی­‌هایی شناخته می‌­شود و کاربرد فیلتر چیست تا بتوانبم تاثیر فیلتر سوخت را به حداکثر برسانیم . هر فیلتر توانایی تحمل فشار مشخصی دارد و در صورتی که سیال فشاری بالاتر از آن مقدار داشته باشد، فیلتر کارایی خود را از دست خواهد داد. بنابراین یکی از ویژگی­‌های فیلتر حداکثر فشار قابل تحمل آن است که در انتخاب ما تاثیر گذار خواهد بود.

از دیگر ویژگی­‌های فیلتر می­‌توان به حداکثر دبی عبوری اشاره کرد. هر فیلتر با توجه به اندازه و نوعی که دارد توانایی عبور مقدار مشخصی دبی را دارد. بنابراین در هنگام انتخاب یک فیلتر باید توجه داشت که دبی سیستم مورد نظر ما با حداکثر دبی فیلتر همخوانی داشته باشد. 

همچنین باید در نظر داشت که هر فیلتر با نوع خاصی از سیال سازگار است و قبل از هر موضوعی باید فیلتری که با فرآورده ما سازگار است را انتخاب کنیم.

زمان انتخاب فیلتر مناسب دقت یا ظرفیت آن­ها را باید در نظر گرفت. این ویژگی با میکرون نشان داده می­‌شود و در واقع مشخص می­‌کند فیلتر از عبور ناخالصی­‌ها و رسوبات با چه ابعادی می­‌تواند ممانعت بعمل آورد. ابعاد این ناخالصی و رسوبات با میکرون مشخص می‌­شود. 

بنابراین هر چقدر میکرون یک فیلتر کم­تر باشد، فیلتر دقت بالاتری دارد. فیلتر­های بین 30 تا 150 میکرون جزء فیلتر­های بزرگ و کم دقت به حساب می‌­آیند و فیلتر­های با دقت بین 2 تا 5 میکرون قرار دارند.

فیلتر سوخت تلمبه

نحوه نصب فیلتر

به منظور عملکرد بهتر و تاثیر فیلتر سوخت می­‌توان آن ها را در کنار یکدیگر به کار برد. اما اینکه فیلتر­ها با چه آرایشی در کنار یکدیگر قرار گیرند بستگی به نوع فیلتر­ها و نیاز ما از فیلتراسیون سوخت سیستم دارد. به طور کلی فیلتر­ها در دو آرایش می‌­توانند کنار یکدیگر قرار گیرند؛ سری و موازی. 

زمانی که دو فیلتر به صورت موازی قرار می­‌گیرند، می­توان دبی بیشتری از سیال را عبور دهیم و دبی حداکثر سیستم با جمع دبی حداکثر هر کدام از فیلتر­ها برابر می‌­شود. در صورتی که فیلتر­ها به صورت سری قرار گیرند، دبی حداکثری سیستم با دبی فیلتر کوچکتر برابر می­‌شود.

اما زمانی که فیلتر­ها به صورت سری با یکدیگر نصب می­‌شوند، می‌­توان دقت بالا­تری را از تاثیر فیلتر سوخت مشاهده نمود. به این صورت که اول یک فیلتر با میکرون بالاتر می­‌بندیم تا ذرات بزرگ سوخت را بگیرد و سپس فیلتر کوچکتر با میکرون پایین­تر را نصب می‌­کنیم که ذرات کوچک را نیز بگیرد. 

شاید برایتان این سوال پیش بیاید که چرا از اول فیلتر با میکرون کمتر را به کار نگیریم که همه­ ذرات را جذب کند؟ نکته اینجاست که فیلتر­ با میکرون کم­تر دبی کم­تری از خود عبور می‌­دهد. اما اگر با یک فیلتر بزرگ­تر مقداری از ذرات بزرگ سیال را بگیریم. فیلتر کوچک­ راحت‌­تر و دبی بیشتری را می­‌تواند از خود عبور دهد. در اینجاست که می توان پی به اهمیت نحوه نصب فیلتر در سیستم نمود.

نکات مهم در تعویض فیلتر

در هنگام تعویض فیلتر دیسپنسر باید و نباید­هایی وجود دارد که در ادامه به ذکر موردی آن­ها می­‌پردازیم:

  • هنگام تعویض فیلتر سوخت دیسپنسر آن را خاموش کرده و شیر اضطراری پایین دیسپنسر را در حالت بسته قرار می­‌دهیم.
  • فشار داخل سیستم را با باز کردن نازل کاهش دهید و سوخت داخل شلنگ را به ظرف مورد تاییدی تخلیه نمایید.
  • کپسول آتش نشانی در همه­ مراحل در دسترس باشد.
  • از آچار مناسب مورد تایید برای باز کردن فیلتر قدیمی استفاده کنید.
  • فیلتر جدید را سریعا نصب کنید.
  • بهتر است بعد از تعویض فیلتر تست نشتی انجام دهید.
  • در زمانی که دیسپنسر در حال کار کردن است فیلتر را تعویض نکنید.
  • فیلترهای سوخت قدیمی را در محفظه­ دیسپنسر قرار ندهید.
  • فیلترهای سوخت جدید را بیش از حد سفت نکنید.

فیلتر دیسپنسر سوخت باید به خط انتقال فرآورده متصل شود. به نحوی که سیال از یک طرف وارد شده و به محفظه داخلی فیلتر ریخته شود، سپس از فیلتر عبور کرده و از طرف دیگر اتصال خارج شود. همچنین این اتصال باید طوری باشد که که فیلترهای سوخت به راحتی جدا و تعویض شود. 

بنابراین در انتخاب فیلتر مناسب حتما باید به اندازه و نوع اتصال آن نیز دقت شود تا تاثیر فیلتر سوخت در سیستم قابل رویت باشد.

نحوه نصب فیلتر

برندهای معروف فیلتر سوخت دیسپنسر

درباره­ برند­های شناخته شده در حوزه­ تجهیزات جایگاه سوخت در محتواهای قبلی بخش حمل، ذخیره و توزیع سوخت توضیح داده شد. این برند­ها در حوزه­ ساخت فیلتر­های سوخت نیز فعالیت دارند و فیلترهای سوخت با ویژگی­‌های متنوع تولید می‌­کنند. سه برند معروف در ساخت فیلتر سوخت PIUSI، GESPASA و GILBARCO هستند که در ادامه به بررسی آن­ها می‌  پردازیم.

فیلتر ­های سوخت PIUSI

فیلتر­های PIUSI را می‌­توان به چند دسته­ فیلتر­های دوبل قابل حمل، فیلتر­های جداکننده آب، فیلترهای شفاف و فیلتر­های کفکش تقسیم بندی کرد. در ادامه توضیح مختصری در رابطه با هرکدام از این محصولات داده می‌­شود:

فیلتر­های قابل حمل PIUSI در واقع یک واحد تصفیه قابل حمل است که در دو مرحله ناخالصی­‌ها و آب را جدا می‌­کند. این دستگاه نازل و پمپ مخصوص به خود را دارد و با وصل کردن آن به خط یا مخزن فرآورده می­‌توان سوخت تمیز از نازل آن تحویل گرفت. این محصول در دو مدل 35 و 40 کیلوگرمی موجود است که دبی یکسانی دارند. 

اما منبع تغذیه پمپ آن­ها متفاوت است. مدل 35 کیلوگرمی با برق 230 ولت و مدل 40 کیلوگرمی با برق 12 ولت کار می­‌کند. لازم به ذکر است این دستگاه فقط با سوخت دیزل سازگار است.

فیلتر­های سوخت PIUSI

 

دیگر محصول شرکت PIUSI فیلتر جداساز آب است. تاثیر فیلتر سوخت پیوزی در جداسازی ذرات آب باقی­مانده در فرآورده بسیار زیاد است. کارتریج این فیلتر­ها قابل تعویض بوده و زمانی که ظرفیت فیلتر کاهش می­‌یابد باید آن را عوض کرد. حداکثر دبی عبوری از این فیلتر­ها بین 70 تا 150 لیتر بر دقیقه است و با اتصال 1 اینچی در دسترس است. 

فیلتر جداساز آب در انواع مختلف برای دبی‌­های مختلف موجود است اما اندازه مش­‌بندی آن برای همه­ مدل­ها 30 میکرون بوده حداکثر فشار عملکردی آن 5/3 بار است. لازم به ذکر است این فیلتر با هر دو سوخت بنزین و گازوئیل سازگار است.

فیلتر­های سوخت PIUSI

فیلتر ­های شفاف PIUSI از دیگر فیلتر­های سازگار با گازوئیل بنزین و بیودیزل است. فیلتر­های بدنه شفاف طیف وسیعی از فیلتر­های کارتریج دار را شامل می­‌شوند که می‌­توانند در دو جهت مکش و تحویل جریان استفاده شود. این فیلتر­ها به کارتریج با ظرفیت بالا و یک ظرف شفاف پلاستیکی مجهز هستند تا بتوانند همه­ ذرات آب و ناخالصی‌­های موجود در فرآورده را جمع آوری کنند. 

همچنین برای بالا رفتن طول عمر فیلتر یک دریچه در پایین محفظه شفاف قرار داده شده است تا در صورت لزوم بتوان آلودگی­‌ها را از آنجا تخلیه کرد.این مدل فیلتر­ها در 3 دسته­ جداساز ناخالصی، آب و صافی و در مش‌­بندی از 5 تا 125 میکرون عرضه می‌­شوند. فشار عملکردی این مدل­ها 5 بار بوده و اتصال آن­ها 1 اینچی است و در حداکثر دبی 70 و 100 لیتر در دقیقه در دسترس هستند.

فیلتر­های سوخت PIUSI

 

محصول دیگر شرکت PIUSI فیلتر سوخت و بیو سوخت است. نقطه قوت این فیلتر­ها سازگاری با انواع سوخت است. این فیلتر­ها با گازوئیل، بنزین، روغن و بیودیزل سازگار بوده و در حداکثر دبی­‌های 60، 70 و 100 لیتر بر دقیقه در دسترس هستند. این فیلتر­ها با مش­‌بندی 10 و 5 میکرون عرضه شده لذا می­‌توان آن­ها را در دسته فیلتر­های دقت بالا در نظر گرفت. 

یک نوع دیگر از این مدل فیلترها فیلتر خطی است، این فیلتر Fuel filter بر روی خط انتقال فرآورده نصب شده و دارای صافی داخلی است. تاثیر فیلتر سوخت پیوزی برای انتقال فرآورده در ترولی سوخت رسان و مخزن سوخت سیار از جمله کاربرد و اهمیت آن را در صنعت نشان می دهد.

فیلتر­ های سوخت

فیلتر ­های سوخت GESPASA

فیلتر ­های سوخت GESPASA در دو دسته­ کیت­ های فیلتر و فیلتر­ های عادی تقسیم بندی می­ شوند. کیت ­های فیلتر مجموعه­‌ای از تجهیزات است که یک واحد فیلتراسیون سوخت قابل حمل را ایجاد می­‌کنند. این فیلتر­ها در انواع دبی­‌ها و مش‌­بندی­‌های مختلف در دسترس هستند. 

این کیت­ های فیلتر قابل حمل هستند و معمولا در خودرو­های حمل سوخت مورد استفاده قرار می­‌گیرند. بعضی از این فیلتر­ها سیستم پمپاژ مناسب نیز دارند و به راحتی به مخزن متصل شده و سوخت فیلتر شده را تحویل می­‌دهند.

شرکت GESPASA فیلتر­ های جداگانه نیز عرضه کرده است. این فیلتر­ها با مش­بندی 5 میکرون و همراه با جداساز آب که توانایی گرفتن آب تا 93% را دارد، تا حداکثر دبی 210 لیتر در دقیقه در دسترس هستند. اتصالات این فیلتر­ها در دو مدل فلزی و پلاستیکی و با اندازه 1 اینچ عرضه شده‌­اند. 

عمر کارکرد این فیلتر­ها در شرایط معمولی تا 500 هزار لیتر می­رسد البته مدل‌­هایی هم هستند که می‌­توانند تا 1 میلیون لیتر نیز عملکرد مناسبی داشته باشند. فشار عملکردی این فیلتر­ها بین 3/0 تا 5/0 بار است. بعضی از مدل­‌های این برند نیز مانند برند PIUSI در پایین محفظه فیلتر، شیر دارند تا آلودگی­‌ها راحت تخلیه شوند. لازم به ذکر است فیلتر­های این برند با گازوئیل و بنزین سازگار بوده و در بعضی مدل­‌های خاص با بیودیزل هماهنگ هستند.

فیلتر­های سوخت GESPASA

فیلتر ­های سوخت GILBARCO

فیلتر­های GILBARCO را می­توان معروف­ترین فیلتر دیسپنسر سوخت دانست و تاثیر فیلتر سوخت گیلبارکو در سالیان اخیر بر کیفیت فرآورده عرضه شده به مشتریان در جایگاه سوخت مشهود بوده است. در واقع GILBARCO زیر مجموعه­‌ای از شرکت VEEDER ROOT است. 

این شرکت وظیفه­ خدمات پس از فروش برند VEEDER ROOT را بر عهده دارد. فیلتر­هایی که این شرکت در زمان سرویس دیسپنسر استفاده می­‌کند به نام GILBARCO هستند. در حال حاضر فیلتر­های موجود در بازار اکثرا طرح GILBARCO هستند که قابلیت نصب بر روی اکثر دیسپنسر­ها را دارند.

فیلتر­های سوخت GILBARCO
 
اشتراک گذاری :
دیدگاه کاربران
8 دیدگاه
  • صادقی 4 مرداد 1402 / 5:53 ب.ظ

    سلام. فیلتر گس پاسا بهتره یا piusi? میشه راهنمایی کنید؟

    • اینرژی 9 مرداد 1402 / 8:44 ق.ظ

      دوست عزیز هر دو برند برندهای خوبی هستند هر کدام کیفیت و کارایی خودشون رو دارند ضمن اینکه قیمت کالا هم برای خرید آن دارای اهمیت است. با این پارامترها شما باید بررسی کنید که کدام یک برای کار شما مناسبتر است.

  • محمد 29 خرداد 1402 / 12:24 ب.ظ

    سلام. فیلترهای piusi با مش بندی 5 میکرون موجو دارید؟ چند هست؟

    • اینرژی 29 خرداد 1402 / 2:27 ب.ظ

      سلام دوست عزیز متاسفانه موجود نداریم و درصدد تهیه این محصول هستیم. اگر مطالب سایت مارو دنبال کنید بزودی براتون موجود می کنیم.

  • رضا 29 خرداد 1402 / 12:21 ب.ظ

    سلام. فیلتر گس پاسا با ظرفیت بیش از 500 هزار لیتر موجود دارید؟

    • اینرژی 29 خرداد 1402 / 2:28 ب.ظ

      سلام رضا عزیز
      برای اطلاع از موجودی کالا لطفا با کارشناسان فروش ما تماس بگیرید. ممنونیم

  • علیرضا ملاح زاده 1 اسفند 1398 / 10:08 ق.ظ

    لطفا قیمت فیلتر ها رو با اطلاعات کامل برام بفرستید و فیلتری هم دارید مخصوص موتور های دریایی

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


محصولات
مقالات