حساب کاربری

یا

حداقل 8 کاراکتر

مقایسه ترانسمیتر و ترانسدیوسر همراه با شباهت ها و تفاوت های آنها

اگر در صنعت با سیستم های ابزار دقیق سر و کار دارید حتما به نام های ترانسمیتر (transmitter ) و ترانسدیوسر (transducer ) برخورد داشته اید. متاسفانه امروزه تقریبا این اصطلاحات به جای یکدیگر استفاده می شوند و بعضا آن ها را یکی و قابل معاوضه می دانند! در این مقاله قصد داریم مقایسه ترانسمیتر و ترانسدیوسیر را به طور کامل شرح دهیم.

مقایسه ترانسمیتر و ترانسدیوسر

قبل از اینکه بیایم و مقایسه ترانسمیتر و ترانسدویسر را بیان کنیم لازم است بگوییم که هر دو آن ها در واقع نوعی تجهیز اندازه گیری هستند و در دسته محصولات ابزار دقیق قرار می گیرند. به عنوان مثال به صورت کلی هر دو می توانند فشار، دما و سایر پارامتر های فیزیکی را احساس کنند. حال به ارائه تعریف هر کدام می پردازیم:

ترانسدیوسر ( Transducer ) :

ترانسدیوسر ‌ها در واقع یک مبدل هستند که جنس کمیت ‌های اندازه گیری شده توسط سنسور مانند پنوماتیکی، شیمیایی و غیره را به کمیت الکتریکی تبدیل می ‌کنند. معمولا  سیگنال خروجی ترانسدیوسرها استاندارد نبوده و قابلیت انتقال به تجهیزات و کنترل کننده ها در مسیر طولانی را ندارد.

معرفی ترانسدیوسر

ترانسمیتر ( transmitter ) :

ترانسمیتر ‌ها یا فرستنده ها وظیفه تبدیل کردن سیگنال ورودی را به سیگنال خروجی‌ای که قابل استفاده سیستم کنترلی و استاندارد باشد ، را بر عهده دارد. به عنوان مثال  در یک حلقه فیدبک کنترلی سیگنالی در سطح میکرو ولت یا میلی ولت یا میلی آمپر تولید می شود و این سیگنال ضعیف می تواند با عبور از ترانسمیتر به سیگنالی در سطوح صفر الی ده ولت و یا در بازه 4  تا 20 میلی آمپر تبدیل شود. ترانسمیترها به صورت کلی از قطعاتی مثل تقویت کننده های عملیاتی یا آب امپ ها (op- amp ) برای تقویت و خطی سازی  سیگنال ها استفاده می کنند.

تفاوت میان معانی این دو عبارت تا اندازه ای به کشور، سازنده و یا حتی صنعت خاصی که در آن مورد استفاده قرار میگیرد بستگی دارد.  اما در حالت کلی و علمی ترتیب قرار گیری ترانسمیتر و ترانسدیوسر در یک سیستم ابزار دقیق به صورت زیر است:

معرفی ترانسمیتر

همانطور که در بلوک دیاگرام فوق مشاهده می کنید، سنسور با اندازه گیری پارامتر فیزیکی مورد نظرمان، یک سیگنال خروجی که نشان دهنده مقدار اندازه گیری شده است را ارائه می دهد اما بعضی اوقات سیگنال خروجی سنسور، یک سیگنال الکتریکی نیست و ما جهت استفاده از سیگنال اندازه گیری شده در کنترل کننده نیازمند سیگنال الکتریکی هستیم لذا در سیستم از یک مبدل یا ترانسدیوسر استفاده می کنیم و از ترانسمیتر جهت استاندارد سازی سیگنال الکتریکی و آماده سازی جهت ارسال سیگنال در فاصله های زیاد استفاده می شود.

به عنوان مثال برای اندازه گیری فشار در یک فرآیند داریم:

مزایای ترانسمیتر و ترانسدیوسر
کاردبرد ترانسمیتر و ترانسدیوسر در صنعت

همان طور که مشاهده می شود فشار اندازه گیری شده توسط ترانسدیوسر به یک سیگنال ضعیف الکتریکی  تبدیل شده و توسط ترانسمیتر به مقدار استاندارد و قابل انتقال تبدیل شده و برای کنترل کننده ارسال شده است.

شباهت ترانسمیتر و ترانسدیوسر:

همان طور که در ابتدای مقاله تفاوت های ترانسمیتر و ترانسدیوسر اشاره کردیم، هم ترانسمیتر و هم ترانسدیوسر  جز تجهیزات اندازه گیری ابزار دقیق به شمار می آیند و بعضا در ترکیب با سنسور می توانند یک پارامتر فیزیکی را اندازه گیری نمایند و گزارش دهند. دیگر شباهتی که بین این دو باشد و بتوان به آن اشاره نمود این است که هر دو به نوعی تبدیل کننده (trans) هستند.

تفاوت ترانسمیتر و ترانسدیوسر:

اصلی ترین تفاوت ترانسمیتر ها و ترانسدیوسر ها در وظیفه ای است که در سیستم ابزار دقیق و اتوماسیونی اجرا می کنند. ترانسدیوسر وظیفه تبدیل نوع و جنس سیگنال و ترانمسیتر وظیفه استاندارد کردن سیگنال را بر عهده دارد. بعضا از دیدگاه تقویت کنندگی و تبدیل انرژی ممکن است نتوان یک ترانسدیوسر را از ترانسمیتر متمایز ساخت اما معمولا میزان انرژی و توان ترانسمیتر ها به دلیل اهمیت ارسال سیگنال به فاصله دور بیشتر از ترانسدیوسر ها می باشد.

همچنین به عنوان دیگر تفاوت ترانسمیتر و ترانسدیوسر می توان به جایگاه آنان در فرآیند اشاره کرد. به صورت معمول ترانسدیوسر ها به پارامتر فیزیکی مورد اندازه گیری نزدیک تر هستند و گاهی با آن هم تماس مستقیم دارند ( درصورتی که سنسور و ترانسدیوسر روی یک تجهیز باشند) ولی ترانسمیتر ها با کمیت فیزیکی مورد اندازه گیری تماسی ندارند.

برای استعلام قیمت و خرید انواع ترانسمیتر ها و ترانسدیوسر ها از معتبرترین برندهای موجود در بازار از طریق شماره‌های تلفن: 09912055724 | 88522276 | 86121894  با کارشناسان فنی اینرژی تماس بگیرید.

 

 

 

اشتراک گذاری :
دیدگاه کاربران
7 دیدگاه
  • معین نعمتی 19 تیر 1402 / 9:15 ب.ظ

    سلام اصلی ترین تفاوت ترانسمیتر ها و ترانسدیوسر ها در چه مواردی است؟با تشکر از شما

  • کامیار 4 اردیبهشت 1402 / 1:48 ب.ظ

    عالییییییییییییییییییییییییییی

    • اینرژی 5 اردیبهشت 1402 / 8:35 ق.ظ

      کامیار عزیز خوشحالیم که همراه با اینرژی هستین.

  • سعید۲۱۶۸ 14 اسفند 1401 / 9:44 ق.ظ

    بسیار عالی

    • اینرژی 14 اسفند 1401 / 10:35 ق.ظ

      سعید عزیز ممنون که ما را همراهی می کنید.

    • سارا 25 تیر 1401 / 1:10 ب.ظ

      سلام. واقعا در رابطه با بررسی تفاوت ترنسیمتر و ترانسدیوسر مقالتون خیلی کامل و جامع بود. تشکر از سایت خوبتون

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


محصولات
مقالات