گاز طبیعی را میتوان از خطرناکترین سوخت های موجود دانست. بنابراین بکار گیری تجهیزات استاندارد با برند معتبر در جایگاه های CNG از جمله نازل CNG امری ضروریست. محصولات WEH بالاترین استانداردهای ایمنی را دارند تا ریسک بروز اتفاقات کاهش یابد. این موضوع در جایگاههایی که سوختگیری به صورت شخصی انجام میشود از اهمیت بیشتری برخوردار است.
برند WEH از سال 1986 یکی از تامین کنندگان تجهیزات در حوزه گاز بوده است. طبق گفته این برند هدف آن این است که تجهیزات سوخت رسانی CNG را با حفظ حداکثر ضرایب ایمنی، پیشرفت دهد. در حال حاضر شرکت WEH یکی از برندهایی است که عضو استاندار جهانی خودرو های گاز سوز (NGV1) است.
محصولات این شرکت طیف وسیعی در از تجهیزات سوختگیری خودرو های گاز سوز از جمله، نازل دیسپنسر، شیلنگ دیسپنسر، کوپلینگ قطع کن اضطراری و فیلتر برای جایگاه های عرضه CNG و شیرهای مربوطه برای خودروهای گازسوز، را شامل میشود.
گاز طبیعی را میتوان از خطرناکترین سوخت های موجود دانست. بنابراین بکارگیری تجهیزات استاندارد با برند معتبر در جایگاههای CNG امری ضروریست. محصولات WEH بالاترین استانداردهای ایمنی را دارند تا ریسک بروز اتفاقات کاهش یابد. این موضوع در جایگاههایی که سوختگیری به صورت شخصی انجام میشود از اهمیت بیشتری برخوردار است.
در محتوا های گذشته پیرامون حوزه CNG درباره کمپرسور CNG و دیسپنسر را بررسی کردیم. در این محتوا نازل دیسپنسر های CNG را بررسی خواهیم کرد. برای این بررسی از پر طرفدار ترین برند نازل CNG مورد استفاده در جایگاه سوخت CNG در ایران یعنی نازل گاز فشرده WEH کمک میگیریم. مدلهای مختلف و پرطرفدار این برند را یک به یک از لحاظ اطلاعات فنی بررسی و معرفی میکنیم.
ویژگیهای محصولات برند WEH
به طور کلی حوزه اصلی فعالیت این برند تامین تجهیزات جایگاه سوخت گاز طبیعی با فشار بالا است. تمامی این تجهیزات برای دبیهای بالا با در نظر گرفتن محدودیتهای فشار و دما طراحی شده است. تمرکز اصلی این برند بر روی کیفیت مواد و مقاومت آببندی های بکار گرفته شده در محصولات است.
یکی از محصولات شناخته شده این برند گیره نازل است. تمامی نازلها از این گیره بهره میگیرند. این تجهیز با ارتقا یافتن سیستم قفل توپی طراحی و ساخته شده است. این گیره با وجود گرد و غبار بر روی درگاه نازل خودرو عمل میکند. همچنین سایش بین نازل و درگاه خودرو را به حداقل میرساند.
از دیگر ترفندهای بکار گرفته شده توسط این برند، ادغام کردن فیلتر با نازل برای جلوگیری از ورود ناخالصی به مخزن خودرو است. همچنین این فیلتر از نشتی نیز جلوگیری میکند و امنیت فرآیند سوختگیری را بالا میبرد.
نازل CNG برند WEH
نازل های سوخت را میتوان با توجه به ویژگی های مختلف دسته بندی کرد. یکی از این ویژگیها فشار عملکردی نازل است. جایگاه های سوخت با توجه نوعی که دارند (زماندار یا سریع) فشار گازی طبیعی که عرضه میکنند متفاوت است. بنابراین نازلهایی با فشار عملکردی متفاوت نیز مورد نیاز است.
نازلهایی که با فشار 3600 psi زرد رنگ هستند. در واقع انواع نازل CNG نیز مانند نازلهای گازوییل و بنزین با رنگ از هم تمییز داده میشوند. انواع مدل نازلهای فشار 250 بار یا 3600psi برند WEH در زیر آمده است. نازلی که بیشترین استفاده را در ایران دارد (TK16) نیز در این دسته قرار دارد:
- TK16 CNG
- TK17 CNG
- TK22 CNG
- TK26 CNG
مدلهای 22، 24 و 26 مخصوص خودروهای سنگین از جمله کامیون و کامیونتها است. نوع دیگر نازل CNG نیز نازلها با فشار عملکردی 200 بار یا 3000 psi است که به رنگ مشکی است.
نازلهای CNG استانداردهای مخصوص خود را دارند که در زیر آمده است:
- NGV1 standard
- Products comply with ANSI NGV1
- ISO 14469
- ISO 15500
- ISO 15501
- PED97/23/EC: CE0036
- ECE R110
نازل CNG مدل TK17
مدل TK17 مدلی است بسیار شبیه نازل گازوئیل و بنزین است. در نازل های CNG همانند نازل های بنزین، هرز گرد در انتهای نازل قرار دارد. این نازل ها همانند نازلهای بنزین اهرم دارند. نازل را از جانازلی دیسپنسر که همانند جانازلی دیسپنسر بنزین و گازوئیل است، برمیداریم. سپس با فشار دادن اهرم بوش سر نازل حرکت کرده و به درگاه مخزن خودرو قفل میشود.
اهرم این نازل قابلیت قفل شدن دارد و به درگاه سوختگیری خودرو قفل میشود. جریان گاز طبیعی تا جایی میتواند برقرار باشد که فشار مخزن خودرو در محدوده ایمن باشد. همچنین اتصال نازل و درگاه خودرو نیز باید استاندارد و ایمن باشد تا جریان برقرار بماند.
پس از اینکه فشار مخزن خودرو به مقدار استاندارد میرسد نازل به صورت اتوماتیک جریان را قطع میکند. سپس میتوان نازل را جدا کرد و در جانازلی قرار داد. لازم به ذکر است در طول فرآیند سوختگیری ممکن است بارها جریان قطع شود. این موضوع میتواند به علت حساس بودن سیستم قطع کن نازل باشد. دیسپنسر با کلید مغناطیسی که در ناحیه اهرم قرار دارد عمل میکند. به صورتی که زمانی که اهرم نازل در حالت قفل قرار میگیرد. دیسپنسر سوخت شروع به توزیع سوخت میکند. این نازل دارای سیستم بازگردانی گاز اضافی است. به صورتی که پس از پایان سوختگیری گاز موجود در نازل به سیستم باز میگردد.
در ادامه ویژگیهای نازل CNG مدل TK17 را به صورت موردی آورده شده است:
- قابلیت کار با یک دست(چپ یا راست)
- طبق استاندارد NGV1 و ISO 14469
- اتصال هرزگرد 360 درجه در انتهای نازل
- عملکرد ساده
- دبی بالا
- بازگردانی گاز اضافی
- محافظت گرمایی
- محافظ دست
- گیره مخصوص اتصال WEH برای اتصال به خودرو
- رنگ زرد برای فشار 3600 psi و مشکی برای 3000 psi
- مواد بکار رفته با کیفیت بالا
پیشنهاد این برند این است در صورت استفاده از نازل TK17 برای داشتن حداکثر کارایی لازم است تا از درگاه TN1 برای خودروهای گازسوز استفاده کرد. این مدل از نازل سوخت برای جایگاه های CNG از نوع سریع که امکان سوختگیری به صورت شخصی وجود دارد، طراحی و مورد استفاده قرار میگیرد. در زیر جدول اطلاعات تخصصی این نازل آورده شده است. بعضی از ویژگیهای این نازل در مدل پایه وجود ندارد و میتواند به درخواست مشتری به نازل اضافه گردد.
قطر اسمی | 8 میلیمتر |
---|---|
قطر اسمی | 8 میلیمتر |
بازه فشار | 200 بار یا 3000 psi 250 بار یا 3600 psi |
بازه دمایی | 40- تا 85 درجه |
جنس | ضد خوردگی |
جنس آب بندی | سازگار با گاز طبیعی |
طراحی | استفاده از پلاستیک فشرده در ساخت، سیستم بازگرداندن گاز |
وزن | 2 کیلوگرم |
استاندارد | ANSI NGV1 – PED97/23/EC |
نازل های CNG که سیستم بازگردانی گاز دارند، دو شیلنگ از دیسپنسر به هرز گرد نازل متصل است. همانطور که در شکل مشاهده میکنید دو درگاه B و C به هرز گرد نازل متصل است. درگاه C به قطر 16/7 اینچ مربوط به بازگردانی گاز و درگاه B با قطر 16/9 اینچ ورودی نازل است.
شیلنگ اتصال نازل به دیسپنسر توسط شرکت WEH در دو مدل TSA1,2 ارائه شده است. این مدلها در قطر یکسان هستند اما در طولهای متفاوت 3،4،5 و 5/2، 5/3 و 5/4 متر موجود هستند. ابتدا و انتهای این شیلنگها با فنر پوشش داده شدهاند تا شیلنگ را از پارگی یا فشار های احتمالی حفظ کنند. این دو شیلنگ در بعضی از مدلها به یکدیگر کوپل و متصل میشوند.
یکی دیگر از تجهیزاتی که بر روی شیلنگ دیسپنسر CNG نصب میشود، کوپلینگ Breakaway است. اگر نازل درون خودرو قرار داشته باشد و خودرو حرکت کند؛ شیلنگ از ناحیه کوپلینگ Breakaway قطع میشود. این کوپلینگ باعث قطع جریان به صورت ایمن میشود و خطر نشت گاز و انفجار را کاهش میدهد. نکته قابل توجه این است که درون این کوپلینگ یک فیلتر 40 میکرونی نیز بکارگرفته شده است.
نازل CNG مدل TK16
مدلی که در ایران پرطرفدار است و در اکثر جایگاههای ایران استفاده میشود مدل TK16 برند WEH است. این مدل بسیار سبک و کار با آن ساده است. اهرم عملکرد این مدل بر روی قسمت بالایی نازل متصل شده است. این اهرم قابلیت این را دارد به صورت 360 درجه به دور لوله اصلی نازل بچرخد. برای آغاز فرآیند سوخت گیری دهانه نازل را بر روی درگاه خودرو قرار میدهیم. سپس اهرم عملکرد را میچرخانیم. با چرخاندن اهرم دهانه نازل کمی به سمت جلو حرکت کرده و به درگاه خودرو قفل میشود.
پس از اینکه فشار مخزن خودرو به مقدار مورد نظر رسید نازل جریان گاز طبیعی را قطع میکند. مقدار گاز اضافی در نازل نیز با خط مخصوص برگشت جریان تعبیه شده به دیسپنسر باز میگردد. درگاه خودرو مخصوص این نازل نیز همانند نازل TK17 به پیشنهاد خود شرکت TN1 در نظر گرفته شده است. بنابراین با بکارگیری درگاه TN1 برای خودروها میتوان از هر دو نازل TK16 و TK17 در نازلهای CNG استفاده کرد. نازل TK16 مخصوص جایگاه های سوختگیری سریع است و استانداردهای NGV1 و ISO14469-1,3 را دارا می باشد.
ویژگیهای نازل TK16 را به صورت موردی نام میبریم:
- وزن بسیار کم ( 1750 گرم)
- سازگار با درگاه خودروهای گاز سوز طبق استاندارد NGV1
- اهرم با قابلیت چرخش 360 درجه دور لوله نازل
- عملکرد ساده
- دبی بالا در جهت سوختگیری سریع
- سیستم بازگردانی گاز خروجی
- استفاده از پلاستیک فشرده در ساخت
- اتصال قفلی WEH
- در دو مدل مشکی با فشار عملکردی 200 بار( 3000psi) و زرد رنگ با فشار عملکردی 250 بار (3600psi)
- مواد با کیفیت بالا
جدول اطلاعات نازل مدل TK16 را در جدول زیر آورده شده است:
قطر اسمی | 8 میلیمتر |
---|---|
بازه فشار | 200 بار یا 3000 psi 250 بار یا 3600 psi |
بازه دمایی | 40- تا 85 درجه |
جنس | ضد خوردگی (آلومینیوم استیل) |
جنس آب بندی | سازگار با گاز طبیعی |
طراحی | استفاده از پلاستیک فشرده در ساخت برای وزن کمتر و سیستم بازگرداندن گاز |
وزن | 1.75 کیلوگرم |
استاندارد | ANSI NGV1 – PED97/23/EC |
همانطور که در شکل زیر میبینید این نازل نیز همانند نازل TK17 دو درگاه B و C دارد. درگاه B با قطر 16/9 اینچ، ورودی نازل و درگاه C با قطر 16/7 اینچ، خروجی سیستم بازگردانی گاز اضافی است. هر کدام از این درگاهها شیلنگ مخصوص خود را دارند که در ورودی به نازل درون یک لوله قرار میگیرند. مدل بسیار شبیه این مدل، مدل TK26 است که قطر لوله آن بزرگتر (8/7 اینچ) است. دبی بالاتری دارد و سوختگیری با این نازلها بسیار سریعتر انجام میگیرد.
این نازل تجهیزات جانبی مربوط به خود را دارد. این تجهیزات که شامل شیلنگ سوخت رسانی، شیلنگ بازگردانی سوخت، فنر محافظ شیلنگ و کوپلینگ Break away همانند تجهزات نازل TK17 است. تجهیزات مصرفی این نازل همانند نازلهای بنزین و گازوئیل، اعم از دسته اهرم و بست سر نازل به صورت جداگانه در دسترس است.
لازم به ذکر است این نازل در ایران مهندسی معکوس شده است و نسخه ایرانی آن نیز در دسترس است. اما به علت نبودن امکانات آزمایشگاهی، تست گرفتن از این نازل برای اعطای استانداردهای مربوطه در ایران امکان پذیر نیست. لذا گاهاً مورد تایید بازرسان مربوطه قرار نمیگیرد.
نازل CNG مدل TK10
نازل CNG دیگر این برند نازل TK10 است. این نازل سر تا شونده دارد که میتواند در دو حالت 90 و 45 درجه قرار گیرد. دیگر ویژگیهای این نازل همانند دو نازل قبلی است. با این تفاوت که درگاه ورودی و ونت نازل به یک اندازه و 16/7 اینچ است. همچنین برای اتصال لازم است تا نازل را به درگاه خودرو فشار داد. مدل دیگری از این نازل موجود است که سیستم بازگردانی گاز ندارد.
ساده ترین مدل نازل این برند، مدل TK4 است. این نازل اهرم ندارد و برای سوختگیری در جایگاه CNG کافی است نازل را به درگاه خودرو فشار دهیم. با فشردن نازل شیر قطع کن درون مخزن باز میشود و جریان برقرار میشود. این نازل برای جایگاه هایی که سوختگیری به صورت شخصی انجام میگیرد قابل استفاده نیست. این نازل سیستم بازگردانی گاز اضافی ( ونت) ندارد. مدل TK1 نیز برای جایگاه های سوختگیری زماندار طراحی و ساخته شده است.
مقاله مربوط به نازل پمپ بنزین را هم حتما بخوانید.
کوپلینگ Breakaway TSA1
پیرامون این کوپلینگ در قسمت توضیحات نازل صحبت کردیم. این کوپلینگ قسمتی از شیلنگ بین دیسپنسر و نازل است و جنبه ایمنی دارد. از آسیب رسیدن به دیسپنسر و خودرو در زمانی که نازل CNG درون خودرو قرار دارد و به حرکت در میاید جلوگیری میکند. حال به اجزای تشکیل دهنده این کوپلینگ میپردازیم. این کوپلینگ شامل عملگر گریز از مرکز (Eccentric)، محل ورود گاز و قسمت بازگردانی گاز همراه با شیر یکطرفه، میشود. این کوپلینگ بین دیسپنسر و نازل قرار میگیرد. برای عملکرد بهتر این کوپلینگ پیشنهاد میشود با شیلنگ و اتصالات فابریک استفاده میشود. فیلتر 40 میکرونی و قسمتهای مربوط به بازگردانی گاز را میتوان به دلخواه حذف کرد.
سلام.بعد از اینکه فشار مخزن خودرو به مقدار استاندارد میرسد نازل چه وظیفه ای بر عهده دارد؟با تشکر فراوان از راهنمایی دوستان
با عرض سلام و احترام
متشکرم بابت کامنت شما.
مشخصات شما ثبت شما.
به زودی در وبسایت ما امکان ارتباط فروشندگان دیگر میسر میشود . لینک ثبت نام برای شما ارسال خواهد شد، که امکان همکاری بیشتر مقدور باشد.
با سپاس فراوان
من 10 سال هست تو کار سوخترسانی در بخشcng فعالیت میکنم.خیلی درد سر و دنگ وفنگ داره.بنزین ای نقد درد سر نداره.
نازلTK16هم خیلی خوبه تعمیرش راحت تر هستش نسبت به نازل هوایار. FTIهم برند خوبیه ولی تو زمستون یه کم اذیت میکنه.