حساب کاربری

یا

حداقل 8 کاراکتر

پمپ گریز از مرکز چیست و چه کاربردی دارد؟

تجربه در حوزه پمپ گریز از مرکز نشان داده است که در بسیاری از موارد، مشتریان پمپ اشتباهی را برای کاربری انتخاب می کنند. انتخاب نادرست پمپ گریز از مرکز ممکن است مشکل جبران ناپذیری در مجموعه ایجاد نکند اما استفاده از این پمپ بهینه نخواهد بود و در دراز مدت هزینه های بیشتری را به کاربر تحمیل کند. از این رو در اولین گام با شناخت درست از نحوه عملکرد پمپ گریز از مرکز و اجزاء آن ها می توان دیدگاه درست تری نسبت به انتخاب پمپ گریز از مرکز به دست آورد. در این مقاله سعی بر آن است تا با توضیح درباره پمپ گریز مراحل انتخاب پمپ گریز از مرکز را برای کاربر تسهیل کند. در انتها در صورت بروز مشکل برای انتخاب پمپ می توانید با متخصصان این حوزه مشاوره داشته باشید.

هدف از انتخاب پمپ گریز از مرکز

برای انتخاب پمپ گریز از مرکز دو هدف کلی وجود دارد:

  1. پمپ گریز از مرکز انتخاب شده میزان دبی و هد مورد نیاز کاربر را داشته باشد.
  2. نقطه کاری و بهینه پمپ منطبق با هد و دبی مورد نیاز کار باشد.

لازم به ذکر است که، انتخاب یک پمپ ممکن است پاسخگوی نیاز کاربر باشد اما نقطه بهینه کارکرد پمپ نباشد. در این مقاله سعی بر آن است که هر دو هدف گفته شده برای کاربر محقق شود.

عملکرد پمپ گریز از مرکز

در پمپ های گریز از مرکز یا پمپ های سانتریفیوژ  نیز همانند بسیاری از پمپ های دیگر، باید سیال توسط پمپ ساکشن شده و سپس با افزایش فشار در پمپ به خط خروجی هدایت شود. نحوه عملکرد پمپ به این صورت است که چرخش پروانه در پمپ سبب افت فشار در خط ورودی پمپ گریز از مرکز خواهد شد این اختلاف فشار سبب مکش پمپ به داخل پمپ می شود. با ورود سیال به چشمی پروانه، چرخش پروانه، انرژی جنبشی سیال را افزایش داده، و با طراحی خاص محفظه پمپ گریز از مرکز، سیال به سمت خط خروجی هدایت می شود.

طرز کار پمپ گریز از مرکز
پمپ گریز از مرکز چگونه کار می کند؟

اجزاء پمپ گریز از مرکز

همانطور که در شکل زیر نیز مشاهده می شود اجزای یک پمپ گریز از مرکز به صورت زیر است:

  • محفظه ی ولوت
  • شفت
  • کوپلینگ
  • آب بندی مکانیکی
  • پروانه
  • یاتاقان

ساختار پمپ گریز از مرکز

 

 

پمپ گریز از مرکز دارای چه قسمت هایی می باشد

مشخصات پمپ گریز از مرکز

مهم ترین مشخصات پمپ گریز از مرکز به شرح زیر است:

  • دبی پمپ گریز از مرکز
  • هد پمپ گریز از مرکز
  • دمای سیال
  • نوع سیال عبوری از پمپ

نحوه انتخاب پمپ گریز از مرکز

هنگام خرید پمپ گریز از مرکز ، هدف تهیه پمپی است که در حین تأمین خواسته های مورد نیاز، با حداکثر اطمینان و کارایی کار کند. در بسیاری از مواقع افراد درگیر تله های انتخاب پمپ گریز از مرکز می شوند که منجر به انتخاب پمپی می شود که حالت ایده آل نمی باشد. دلیل اصلی انتخاب نامناسب پمپ، عدم آموزش اصول هیدرولیک پمپ گریز از مرکز است و اینکه پارامترهای طراحی هیدرولیک چگونه می توانند به طور چشمگیری بر هزینه های چرخه عمر پمپ تأثیر بگذارند. اما از جهت دیگرانتخاب پمپ گریز از مرکز از بین گزینه های بی شمار موجود می تواند دلهره آور باشد و بسیاری از عوامل مانند جریان مورد نیاز، فشار دیفرانسیل و شرایط مکش باید در مقابل هزینه های سرمایه و هزینه انرژی برای پمپ در نظر گرفته شده، سنجیده شوند. برای تعیین پمپ مناسب، باید هزینه کلی در نظر گرفته شود که شامل هزینه سرمایه، هزینه های عملیاتی و هزینه نگهداری می شود.

جزئیات طراحی مکانیکی، و تجزیه و تحلیل پارامترهای اساسی هیدرولیک به شما امکان می دهد به سرعت تعیین کنید که آیا پمپ گریز از مرکز برای کاربرد خاص شما منطقی است. اگر تصمیم گرفتید که  یک پمپ گریز از مرکز برای برنامه شما کار کند، پس باید بتوانید پیشنهادهای مختلف سازندگان پمپ را ارزیابی کنید.

گام نخست در انتخاب پمپ مناسب پمپ گریز از مرکز

باید کلیه افت های سیستم اعم از هد استاتیک و افت های ناشی از مسیر محاسبه گردد.

 تحلیل منحنی های پمپ گریز از مرکز

منحنی هد سیستم

 یک نمایش تحلیلی یا گرافیکی از رابطه بین جریان و هد هیدرولیک یک سیستم معین است. هد هیدرولیک مربوط به هد مکش، هد تخلیه و تلفات هد هیدرولیک سیستم لوله کشی است. از آنجا که نیاز و تلفات هیدرولیکی مانند: اندازه، طول لوله و همچنین اندازه، تعداد و نوع اتصالات متفاوت است، هر منحنی هد سیستم دارای شکل منحصر به فردی است.

  • نحوه محاسبه هد سیستم :

H(SYS)= (Pds-Pus)+H+L

محاسبه هد پمپ گریز از مرکز

 

 

محاسبه هد پمپ گریز از مرکز

تلفات در سیستم تابعی از میزان دبی می باشد.

  • منحنی هد پمپ

هد پمپ: منحنی پمپ نحوه عملکرد یک پمپ گریز از مرکز را جدا از تجهیزات کارخانه توصیف می کند. نحوه عملکرد آن در عمل، با مقاومت سیستمی که در آن نصب شده است تعیین می شود.

بدست آوردن نقطه عملکرد پمپ گریز از مرکز

برای بدست آوردن نقطه عملکرد باید دبی و هد مورد نیاز در نقطه بهینه بدست آورده شود. بدست آوردن منحنی ها نیز منوط به بدست آوردن پارامترهای زیر است.

  • محاسبه هد پمپ گریز از مرکز
  • محاسبه دبی پمپ گریز از مرکز

در یک مجموعه، اختلاف ارتفاع دو نقطه ای که باید سیال پمپاژ شود و تلفات مسیر در میزان هد و دبی پمپ موثر است. ابتدا با محاسبه تلفات مسیر و هد استاتیک سیستم، هد کل پمپ گریز از مرکز محاسبه میشود. حال با توجه به هد محاسبه شده به سراغ انتخاب پمپ گریز از مرکز خواهیم رفت.

همانطور که در شکل نیز دیده می شود منحنی سیستم یک محنی سهمی مانند  و صعودی است در حالیکه منحنی پمپ، یک منحنی نزولی می باشد. با همپوشانی این دو منحنی می توان بهترین نقطه عملکردی سیستم را یافت.

محاسبه نقطه عملکرد پمپ گریز از مرکز

 

 

محاسبه هد و دبی پمپ گریز از مرکز

نکات مهم جهت انتخاب و خرید پمپ گریز از مرکز

  1. اگر در محاسبه هد مورد نیاز پمپ، ضرایب اطمینان را بیش از حد مجاز(10%) انتخاب نموده و هد پمپ تعمدا بیشتر از مقدار مورد لزوم انتخاب گردد در هنگام عملکرد پمپ در شرایط کاری واقعی، هد پمپ عملا معادل هد واقعی سیستم لوله کشی خواهد گشت. با توجه به منحنی عملکرد در پمپ های گریز از مرکز با کاهش ارتفاع، میزان دبی آن افزایش خواهد یافت در چنین شرایطی احتمال خاموش شدن پمپ بسیار زیاد است که این مشکل خسارت زیادی را به مجموعه وارد خواهد کرد لذا جهت انتخاب پمپ گریز از مرکز به راه کار زیر توجه نمایید.
    • حتما در محاسبه هد مورد نیاز پمپ های گریز از مرکز دقت نموده و از پیش بینی ضرایب اطمینان بیش از 10 درصد خودداری نمایید. تجربه نشان داده است که در صورت صحت محاسبات مهندسی و لحاظ نمودن کلیه افت های محتمل در یک سیستم، ضریب اطمینان 10 درصد این انحرافات را پوشش خواهد داد و نیازی به افزایش بیش از حد هد نمی باشد.
  2. در هنگام انتخاب مدل مناسب پمپ گریز از مرکز از کاتالوگ سازندگان، حتما توان مصرفی مورد نیاز، دور موتور،  قطر پروانه و راندمان بهینه  طبق توصیه سازنده متناسب با حداکثر دبی درج شده برای هد مورد نظر انتخاب شده و از سفارش الکتروموتور با توان کمتر اکیدا خودداری نمایید.
  3. محاسبه NPSH (ارتفاع مکش مثبت خالص): با توجه به اینکه در خط ورودی پمپ فشار پایین است امکان ایجاد کاویتاسیون وجود دارد. بدین صورت که در خط ورودی پمپ، به علت فشار کم حباب تشکیل شده و شروع به جوشیدن می کند.
    • NPSH R (حداقل ارتفاع مکش مورد نیاز) : حداقل ارتفاع جهت عدم وقوع کاویتاسیون
    • NPSH A: ارتفاع مکش پمپ
      • برای جلوگیری از کاویتاسیون NPSH R > NPSH A
  4. جهت اطمینان توصیه می گردد که شیر قطع و وصل جریان خروجی پمپ های گریز از مرکز از نوع شیرهای کف فلزی انتخاب و نصب شود تا در صورت بروز هرگونه اشتباه در محاسبات  و گزینش بیش از حد هد، امکان کنترل دبی فراهم بوده و اپراتور قادر باشد جریان خروجی را تنظیم کند و از خاموش شدن پمپ ممانعت به عمل آورد.
  5. انتخاب دور موتور بسته به میزان دبی در شرایط مختلف متفاوت خواهد بود مثلا در شرایطی که هد مورد نیاز پمپ به نسبت دبی آن زیاد باشد دور موتور بالا2900 دور دقیقه نیاز است و در شرایط عادی برای اغلب پمپ ها دور موتور 1450 می باشد. زیرا در این صورت میزان استهلاک موتور و پمپ کمتر خواهد بود و ضمنا صدای پمپ نیز به مراتب کمتر است.
  6. توان درج شده در کاتالوگ سازندگان براساس میزان بیشترین مقدار آب دهی در قطر پروانه انتخاب شده است و چنانچه دبی نقطه عملکرد پمپ کمتر از دبی حداکثر باشد، توان مصرفی پمپ در نقطه عملکرد کمتر از توان پیش بینی شده برای الکتروموتور خواهد بود.
  7. با انتخاب اولیه مدل کلی پمپ، براساس هد و دبی محاسبه شده برای سیستم به منحنی توان پمپ مراجعه کرده و توان مصرفی مدل انتخابی دردور مورد نظر با شرایط واقعی سیستم کنترل شود. این کنترل معمولا برای یک مدل بالاتر و یک مدل پایین تر از مدل انتخابی نیز باید انجام شود.
  8. پس از انتخاب مدل مناسب، قطر پروانه باید متناسب با هد و دبی مورد نیاز سیستم از جدول سازنده انتخاب شود. به عنوان مثال مدل 40-250 پمپ های پمپیران، دبی 5-1800 مترمکعب  و هد 5-90 متر ار پوشش می دهند. شرایط بهینه عملکرد این مدل با الکتروموتور 1450 دور بردقیقع، 22 مترمکعب و هد 16 متر است که قطر پروانه مناسب برای این پمپ 240 میلی متر و توان آن 3 کیلو وات است.

در نهایت لازم به ذکر است که با تمام راهنمایی های اخیر، در صورت وجود مشکل در انتخاب پمپ فروشگاه اینترنتی اینرژی با بهره مندی از متخصصین این حوزه شمارا در انتخاب پمپ گریز از مرکز همراهی خواهند کرد و روند انتخاب را برای شما تسهیل گردد.

 

 

اشتراک گذاری :
دیدگاه کاربران
2 دیدگاه
  • مرتضی 5 بهمن 1401 / 11:26 ق.ظ

    این مقاله خیلی خوب بود منتها ایرادی که داشت اینه که عکساش باز نمیشه فقط صفحات سفید و خالیه!

    • اینرژی 5 بهمن 1401 / 11:33 ق.ظ

      دوست عزیز ممنون که مقالات وبلاگ اینرژی دنبال می کنید. احتمالا نت شما ضعیف بوده و گرنه تصاویر ایرادی نداره و باز میشه.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


محصولات
مقالات