حساب کاربری

یا

حداقل 8 کاراکتر

هر آنچه برای مقایسه پوزیشنر ها نیاز است بدانید

انواع مختلفی از پوزیشنرها یا موقعیت دهنده ها در بازار وجود دارد. چگونه در مقایسه پوزیشنر ها تشخیص می دهید که پوزیشنر پنوماتیکی، الکتریکی، الکتروپنوماتیکی و یا برقی نیاز دارید؟ در این قصد داریم با مقایسه پوزیشنر ها بهترین پوزیشنر مناسب برای کابرد شما را معرفی کنیم.

همان طور که می دانید پوزیشنر تجهیزی است که موقعیت شیر را بر اساس سیگنال کنترلی تنظیم می کند. دلیل استفاده از پوزیشنر ها بهبود عملکرد و کارایی سیستم است. اما سوال اصلی اینجا مطرح می شود که از کدام مدل پوزیشنر باید استفاده کنیم؟ آیا مدل دیجیتالی با توجه به جدید تر بودن در مقایسه با پوزیشنر های دیگر، بهترین  انتخاب است؟  بسته به مدل پوزیشنر، پوزیشنر از هوا یا برق برای حرکت اکچویتور استفاده می کند.

تحلیل و بررسی انواع پوزیشنرها

در ادامه این مقاله به صورت ویژه انواع پوزیشنر ها را بر حسب عامل تحرک عملگر با یک دیگر مقایسه می کنیم:

مقایسه پوزیشنر های پنوماتیک و الکتروپنوماتیکی

مهم ترین تفاوت در مقایسه پوزیشنر های پنوماتیکی و الکتروپنوماتیکی در نوع ورودی آن ها است. پوزیشنر های پنوماتیک مانند همه تجهیزات دیگر سیگنال های ورودی و خروجی شان هوا است آن ها سیگنال هایی بین 3 الی 15 PSI را دریافت می کنند و متناسب با آن موقعیت عملگر را تنظیم می کنند اما پوزیشنر های الکتروپنوماتیکی در ورودی خود، سیگنال الکتریکی دریافت می کنند و در خروجی سیگنال پنوماتیکی ارسال می کنند. در داخل پوزیشنر های الکتروپنوماتیکی یک واحد تحت عنوان I/P یا آی تو پی وجود دارد. وظیفه این واحد تبدیل سیگنال الکتریکی یه سیگنال پنوماتیک است.
سیگنال الکتریکی دریافتی به همراه هوای فشرده از منبع تامین هوا وارد این بخش می شوند و در خروجی آن تنها یک سیگنال پنوماتیک با فشاری بین 3 الی 15 PSI داریم و در ادامه عملکرد پوزیشنر الکتروپنوماتیک مانند پنوماتیک است. اگر کنترل کننده شما یک دستگاه الکترونیکی است لازم است از پوزیشنر های الکتروپنوماتیک استفاده نمایید اما اگر کابرد ساده تری دارید که کنترل ولو می تواند متناسب با هوای فشرده باشد استفاده از پوزیشنر های پنوماتیک توصیه می شود چراکه آنها به صورت ذاتی ایمن هستند و هزینه های پایین تری نسبت به مدل مشابه الکتروپنوماتیکی دارند.

مقایسه پوزیشنر های پنوماتیکی و الکتروپنوماتیکی

 

مقایسه پوزیشنر های الکتریکی و پنوماتیکی

همان طورکه در بخش قبلی گفتیم پوزیشنر های پنوماتیک در ورودی و خروجی خود از هوای فشرده استفاده می کنند. پوزیشنر های الکتریکی اما چه در ورودی و په در خروجی از سیگنال های الکتریکی بین 4 الی 20 میلی آمپر استفاده می کنند. در مقایسه پوزیشنر های الکتریکی و پنوماتیکی آن با توجه به داشتن سنسور های الکترونیکی دارای دقت بیشتری هستند اما  قدرت کمتری دارند. اگر اکچویتوری که پوزیشنر بر روی آن نصب می شود از نوع پنوماتیکی باشد لازم است پوزیشنر آن هم پوزیشنر پنوماتیکی باشد.

مقایسه پوزیشنر های دیجیتالی و پنوماتیکی

مقایسه پوزیشنر دیجیتالی با پوزیشنر پنوماتیکی دارای شباهت ها و تفاوت های زیادی هستند. اصلی ترین شباهت آنان در خروجی آن هاست. هر دو این پوزیشنر ها در خروجی هوای فشرده ای را بین 3 الی 15 PSI ارائه می دهند اما در ورودی پوزیشنرهای دیجیتالی سیگنال های الکتریکی دریافت می کنند. پوزیشنر های دیجیتالی یا همان پوزیشنر های هوشمند مانند پوزیشنر الکتروپنوماتیکی دارای بخش I/P هستند. آن ها علاوه بر بخش آی تو پی، بخش دیگری نیز دارند که آن همان پردازنده یا میکرو کنترلر است و وظیفه کنترل کردند دقیق تر را بر عهده دارد.  . از آنجا که پوزیشنرهای دیجیتال قطعات متحرک مکانیکی کمتری دارند، عمر طولانی‌تری نسبت به نمونه‌های پنوماتیک خود دارند

مقایسه پوزیشنر های دیجیتال و پنوماتیکی

مقایسه پوزیشنر های الکتریکی و دیجیتالی

پوزیشنر های الکتریکی و دیجیتالی به لحاظ ورودی، هر دو آن ها دریافت کننده دستورات کنترلی به صورت الکتریکی هستند اما در مدل الکتریکی خروجی نیز به صورت الکتریکی است اما در نوع دیجیتالی معمولا خروجی به صورت پنوماتیک است. در پوزیشنر دیجیتالی ما میکروپروسسور و واحد ای تو پی را اضافه تر نیز داریم. اگر در خروجی حتما نیاز به یک سیگنال پنوماتیک دارید نمی توانید از پوزیشنر الکتریکی استفاده نمایید و در مقابل پوزیشنر های دیجیتالی با ارائه دقت بالاتر و کالیبراسیون راحت تر به شما در خروجی هوای فشرده ارائه می دهند که می توانند عملگر ها را کنترل کنند.  با توجه به اینکه پوزیشنرهای دیجیتالی قطعات متحرک مکانیکی کمتری دارند، عمر طولانی‌تری نسبت به نمونه‌های الکتریکی یا آنالوگ سنتی خود دارند.

مقایسه پوزیشنر های الکترو پنوماتیکی و الکتریکی

توضیحات این بخش هم مانند بخش قبلی است، با این تفاوت که در مقایسه با پوزیشنر های الکتروپنوماتیک دارای میکروپروسسور نبوده و به دنبال آن دقت بالاتری ارائه را هم نمی دهند. در بخش بعدی پوزیشنر دیجیتالی را با مدل الکتروپنوماتیکی آن مقایسه می کنیم.

مقایسه پوزیشنر های الکتروپنوماتیکی و دیجیتال

همانطور که می دانید پوزیشنر های الکتروپنوماتیکی و دیجیتالی هر دو سیگنال الکتریکی دریافت می کنند و در خروجی خود سیگنال پنوماتیک دارند. این پوزیشنر ها از سنسور های الکترونیکی برای تشخیص موقعیت ساقه ولو استفاده می کنند لذا دقت خوبی در اندازه گیری دارند. اما از آنجایی که مدل دیجیتالی یا هوشمند دارای میکروکنترلر می باشد تفاوت هایی در کارایی و عملکرد سیستم دارند.  از جمله مزایای پوزیشنر دیجیتال نسبت به مدل الکتروپنوماتیکی و سایر ها مدل ها عبارتند از:

  1. قابلیت اطمینان بالا از دقت و عملکرد شیر کنترل
  2. دارای قابلیت کالیبراسیون دقیق تر به جهت افزایش عملکرد بهینه سیستم
  3. دارای قدرت تشخیص و عیب یابی بالا
  4. راه اندازی آسان که منجر به کاهش هزینه‌های عملیاتی می شود
مقاله صفر تا صد پوزیشنر زیمنس

جمع بندی

به صورت خلاصه اگر اکچویتوری که پوزیشنر را بر روی آن نصب می کنید از نوع پنوماتیکی باشد از هر سه مدل پنوماتیک، الکتروپنوماتیک و دیجیتالی می توانید استفاده کنید که اگر سیگنال کنترلی شما هوای فشرده باشد باید از پوزیشنر پنوماتیک استفاده کنید و اگر سیگنال کنترلی الکتریکی باشد باید از نوع الکتروپنوماتیک و دیجیتالی استفاده نمایید. اگر نیاز به دقت بیشتری دارید می توانید از نوع دیجیتالی استفاده کنید. اما اگر اکچویتور از نوع الکتریکی باشد باید از پوزیشنر الکتریکی و یا دیجیتالی ای که خروجی آن سیگنال الکتریکی است استفاده نمایید.

برای استعلام قیمت و خرید انواع پوزیشنرها از طریق شماره‌های تلفن: 09912055724 | 88522276 021 | 86121894 021 با مشاوران سایت اینرژی تماس بگیرید.

 

اشتراک گذاری :
دیدگاه کاربران
2 دیدگاه
  • ایرج قربانی 19 تیر 1402 / 9:25 ب.ظ

    سلام پوزیشنر دیجیتالی با پوزیشنر پنوماتیکی چه تفاوت ها و شباهت های دارد؟ممنون میشم جواب بدید

  • کارجو 12 آذر 1401 / 11:31 ق.ظ

    سلام و خسته نباشید
    خیلی بهتر میشد که اگر با تصاویر نیز مقایسه میکردید.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


محصولات
مقالات