سیستم مدیریت مخزن چیست؟
هر سیستمی برای عملکرد بهتر، دقیق تر و بهینه نیاز به یک سیستم کنترلی دارد که این سیستم کنترلی شامل قسمتهای مختلفی میشود. اولین وظیفه یک سیستم کنترلی نمایش دقیق تمامی اطلاعات مهم و تاثیر گذار به اپراتور است. این امر در یک سیستم مکانیکی با استفاده از اندازهگیر هایی مانند سنسور دما و فشار و… انجام میپذیرد. سیستم مدیریت مخزن (Tank monitoring) بعد از دریافت اطلاعات و نشان دادن آنها، زمان آن است که طبق یک مدل کنترلی، سیستم دستورات لازم را به عملگرها بدهد تا فاکتورهای مورد نظر را به اندازهی دلخواه برسانند.
یک جایگاه سوخت را نیز میتوان یک سیستم مکانیکی در نظر گرفت که در آن سوخت توسط تانکرهای حمل سوخت از پالایشگاه به جایگاه آورده می شود و در مخزن های مدفون جایگاه تخلیه میشود. سپس زمانی که خودرویی سوخت گیری خود را توسط نازل که با شلنگ به دیسپنسر متصل است آغاز می کند. سوخت مورد نیاز توسط پمپ از مخزن کشیده می شود و به دیسپنسر و لیتر شمار و نازل می رسد.
این سیستم مکانیکی به ظاهر ساده برای عملکرد دقیق و بهینه خود نیاز به سیستم کنترلی دارد که بتواند مقدار سطح مخزن، مقدار سوخت مکیده شده از مخزن، مقدار سوخت خارج شده از نازل و دما و فشار سوخت در هر مرحله را در هر ثانیه به صورت دقیق گزارش کند. این اطلاعات کمک می کند تا از هر گونه مشکل اعم از نشتی و خرابی در هر قسمت سریعا مطلع شد.
همچنین مطلع بودن از مقدار سوخت درون مخزن به سرپرست جایگاه کمک میکند تا به وقت بتواند سفارش سوخت خود را ثبت کند و جایگاه بدون سوخت نماند. همچنین با توجه به اینکه در کف مخزن ها مقداری آب وجود دارد، نباید مخزن ها در حدی تخلیه شوند که آب به دیسپنسر، پمپ و نازل برسد یا پمپ هوا بکشد. همچنین جمع آوری اطلاعات مربوط به میزان فروش و کیفیت سوخت در روز ها و ماه ها و ساعت های مختلف سال می تواند از لحاظ داده کاوی بسیار کاربردی باشد و در بهینه سازی جایگاه از آنها استفاده کرد.
این عملکرد سیستم مدیریت مخزن در یک جایگاه توسط دستگاهی با نام تانک مانیتورینگ مخازن پمپ بنزین انجام میپذیرد. تانک مانیتورینگ از چندین سنسور که بر روی دستگاه های مختلف نصب شده است سیگنال می گیرد. این سیگنال ها را پردازش می کند و همچنین یک شناور در مخزن، سطح آب و سوخت درون مخزن را گزارش می کند. سپس با پردازش این اطلاعات، بر روی صفحه نمایشگر خود گزارشهای مفیدی برای اپراتور نمایش میدهد.
در بعضی از مدل های پمپ شناور که سیستم کنترلی مختص خود را دارند مانند بعضی از پمپ های شرکت VEEDER ROOT، اطلاعات از بورد کنترلی پمپ به سیستم کنترلی اصلی ارسال می شود و سیستم قدرت مانور بیشتری دارد تا حدی که میتوان مدل برداشت محصول از مخازن را تغییر داد. برای مثال تعیین کرد دو مخزن A و B همزمان با یکدیگر خالی شوند یا ابتدا A تخلیه شود، سپس B.
سیستم های کنترلی جایگاه سوخت در مقدار اطلاعاتی که دریافت و تحلیل می کند متفاوت هستند. هر چقدر سنسور های بیشتری داشته باشیم اطلاعات بیشتری داریم و در نتیجه عملکرد دقیق تری نیز خواهیم داشت.
انواع برند های پیشرو در سیستم مدیریت مخزن
Veeder Root
شرکت veeder root که از شناخته شده ترین برندهای صنعت تجهیزات جایگاه سوخت است، یکی از پیشرفته ترین و دقیق ترین و با کیفیت ترین سیستم مدیریت مخزن (Tank monitoring) مخزن را ارائه داده است. این برند با پمپ red jacket شناخته می شود اما محصولات دیگر این برند نیز مانند پمپ هایش از کیفیت بالایی برخوردار هستند. این شرکت مدلهای متنوعی از سیستم مدیریت مخزن ارائه داده است و هر ساله این مدلها را به روز رسانی می کند. از این مدل ها میتوان به TLS4i, TLS4C و TLS450 PLUS اشاره کرد و در کنار آنها تجهیزات جانبی مفید و کاربردی نیز ارائه کرده است.
یکی از این تجهیزات جانبی یک درگاه الحاقی به نام MODBUS است که به سیستم اصلی متصل میشود و با گرفتن اطلاعاتی همچون موجودی مخزن، عملکرد سنسورها، هشدارهای مربوط به مایع و وضعیت سیستم ارتباط بهتر و سریعتری بین این اطلاعات برقرار میکند. این درگاه توانایی گرفتن اطلاعات 64 مخزن، 99 سنسور مجزا و 256 ورودی عمومی را داراست و با انواع مدل TLS سازگار است.
زنگ هشدار
دیگر تجهیز جانبی ارائه شده توسط veeder root زنگ هشدار است که به سیستم مدیریت مخزن متصل میشود و اجازه نمیدهد مخزن در هنگام سوختگیری بیش از اندازه پر شود و در هنگامی مخزن به 90% ظرفیت خود می رسد با صدای آژیر و چراغ خطر به اپراتورها اطلاع میدهد و اپراتور می تواند با کلیدی که به زنگ هشدار متصل میشود، پر شدن مخزن و شنیدن آژیر را تایید کند تا صدای آژیر قطع شود.
شناور
شناور، دیگر تجهیز مورد استفاده در سیستم مدیریت مخزن است که اطلاعات زیادی از آن دریافت و تحلیل می شود. یک شناور از قسمت های مختلفی تشکیل شده است، اصلی ترین قسمت شناور که خارج از تانکر قرار دارد و اطلاعات را با سیم یا وای فای به سیستم کنترلی اصلی انتقال میدهد. شناور یک لوله مغناطیسی دارد روی آن یک شناور روی سوخت و یک شناور روی آب قرار دارد و وضعیت سوخت و آب درون مخزن به قسمت بالای شناور که محل جمع آوری اطلاعات است، گزارش میدهند. شناور باید به انتهای مخزن نیز تماس داشته باشد و کل ارتفاع مخزن را پوشش دهد تا امکان خطا به حداقل خود برسد.
به طور کلی هر سیستم مدیریت مخزنی چند ورودی و چند خروجی دارد که کیفیت این سیستم نیز با توجه به تعداد همین ورودیها و خروجیها تعیین میشود. در سیستم مدیریت مخزن مخزن اطلاعات ورودی از سنسورها، شناور و دیسپنسر است و اطلاعات خروجی بر صفحه نمایشگر نشان داده شده است و همچنین این سیستم میتواند به جعبه کنترلی پمپ نیز فرمان دهد.
اولین ورودی به سیستم کنترلی و مانیتورینگ، سیگنال ارسالی از سنسور discriminating است. این سنسور معمولا بعد از پمپ شناور قرار می گیرد و می تواند فرق بین سوخت و دیگر مایعها را تشخیص و اطلاع دهد. البته از این سنسور درون دیسپنسر نیز استفاده میشود و اطلاعات مربوط به آن نیز به سیستم اصلی ارسال میشود تا کیفیت سوخت حفظ شود. سنسور دیگر اطلاعات مربوط به آب درون مخزن را مخابره میکند. از دیگر سنسورهایی که به سیستم اصلی اطلاعات مخابره میکنند میتوان به سنسور بخار، سنسور های مربوط به شناور و سنسورهای مربوط به نشتی و mag sensor اشاره کرد.
در حال حاضر بنظر میآید مدل TLS-450 PLUS بهترین مدل سیستم مدیریت مخزن شرکت veeder root باشد که هر چند سال نرم افزار آن بروزرسانی میشود. صفحه نمایشگر 8 اینچی رنگی لمسی آن و محیط نرم افزاری ساده و در عین حال پیشرفته که توانایی اتصال به گوشی همراه را دارد کار با این سیستم را ساده کرده است. این مدل از سیستم مدیریت مخزن توانایی ساپورت 16 خط تست نشتی دارد، قابلیت اتصال به اینترنت و فکس را دارد و اطلاعات را تا 3 روز ذخیره میکند و هوا و بخار را نیز میتواند نشان دهد. این مدل با DEF نیز سازگار است.
OPW
OPW دیگر برند فعال در حوزه سیستم مدیریت مخزن پمپ بنزین است، این برند آمریکایی محصولات متنوعی در این حوزه دارد. سیستم مدیریت مخزن OPW در خیلی زمین ها به مدل مشابه VEEDER ROOT شباهت دارد. در OPW یک لوله شناور 4 اینچی داریم که امکان تشخیص نشتی و سطح آب و محصول درون مخزن را دارد. همچنین 5 سنسور در 5 ارتفاع مختلف لوله شناور متصل شده است تا بتواند دمای قسمتها مختلف مخزن را نشان دهد.
یک مدل شناور خاص نیز برای مخازن LPG توسط این شرکت ارائه شده است. این لوله شناور بهتر است حداقل 91 سانتیمتر با لوله پر کننده مخزن فاصله داشته باشد و تقریبا در مرکز مخزن قرار گیرد. این سیستم مانیتورینگ از 7 سنسور متفاوت و همچنین چند سنسور ترکیبی بهره میگیرد.
این سنسورها از این قرار هستند: سنسور تشخیص سوخت و آب، سنسور تشخیص هیدروکربنهای مایع که برای تشخیص نشتی به کار گرفته میشود، سنسور مایع مخزن که برای برای وجود سوخت در کف دیسپنسر و … مورد استفاده قرار میگیرد، سنسور فشار متوسط تک سطح که برای تشخیص وجود محصول در کف دیسپنسر و دیگر نقاطی که امکان نشتی است مورد استفاده قرار میگیرد، سنسور دو سطح برای یررسی سطح سوخت و آب، سنسور بخار هیدرو کربن که وجود و مقدار بخار هیدروکربن را نشان میدهد.
سنسور نوری که بین دو جداره مخزن سوخت قرار میگیرد و تفاوت سوخت و آب را متوجه نمیشود و هرگونه نشتی را گزارش می دهد. سیستم مدیریت مخزن برای مخازن OPW با بهره گیری از این سنسور ها میتواند حجم خالص و ناخالص مخزن،سطح محصول و آب و دما را نشان دهد و توانایی تشخیص نشت را نیز داشته باشد و با محاسبه چگالی محصول در هر بارگیری مخزن، کیفیت آن را بررسی کند. همچنین قابلیت اتصال به پرینتر و زنگ هشدار و یا نشت یاب را دارد و میتواند هشدارها و خطاها را ایمیل کرده و قابلیت نصب حافظه خارجی نیز دارد.
آپدیت کردن نرم افزار آن بصورت آفلاین نیز امکان پذیر است. بنابراین این سیستم مدیریت مخزن هم اطلاعات مفید و دقیقی را با استفاده از شناور و سنسور هایی که در مسیر سوخت رسانی قرار داشت، نمایش میدهد و تفاوت زیادی با مدل VEEDER ROOT نداشت و نیاز یک جایگاه سوخت با 16 مخزن را دارد و از لحاظ کیفیت نیز هر دو برند از برندهای مطرح این صنعت به حساب میآیند و فرق چندانی با یکدیگر ندارند.
START ITALIANA
برند دیگر تهیه کننده باکس تانک مانیتورینگ Start italiana است، این برند از سال 1993 فعالیت خود را در زمینه طراحی و ساخت تجهیزات اندازه گیری سطح و حجم مایعات که در حوزه های مختلف از پتروشیمی تا صنایع غذایی مورد استفاده قرار میگیرد. سیستم تانک مانیتورینگ این برند که در چند مدل MAGLINK-32&16&8 T ارائه شده است.
با توجه به تعداد مخزن هایی که ساپورت میکند مدل نیز متفاوت است نیز در بسیاری از موارد مانند دو برند قبلی است اما میتوان گفت تا حدودی سادهتر است. این باکس مانیتورینگ نیز از شناور و سنسورهای متنوع برای نشان دادن سطح و دمای سوخت و آب درون مخزن و نشتی، استفاده میکند. اما تعداد مخزن هایی که از تانک مانیتورینگ مدل MAGLINK-8T می تواند پشتیبانی کند 8 مخزن است که نصف مدل OPW است و صفحه نمایشگر و محیط نرم افزاری ساده تری دارد و سازگاری و کار با آن به نظر جذاب نمیآید.
پیشنهاد ویژه
در نهایت اگر زیبایی و کیفیت برای شما بسیار مهم است و کنسول کنترلی ( Remote Monitoring of Tanks ) میخواهید که اپراتور بتواند با آن به خوبی کار کند و بتوانید از طریق تلفن همراه هوشمند و … بر آن کنترل داشته باشید و از نظر تعداد مخزن نیز محدودیتی نداشته باشید، TLS450 PLUS پاسخگوی همه این نیاز های شما هست. اما اگر کنسول کنترل مخازن ساده که صفحه کوچکی دارد و محیط نرم افزاری زیبایی ندارد اما با کیفیت است و اطلاعات جامع و کاملی نیز ارائه میدهد و همچنین ارزان تر است. محصولات برند OPW و START ITALIANA میتوانند انتخاب مناسبی برای شما باشند.
واژه نامه
داده کاوی: بررسی اطلاعات در حجم بزرگ برای پیدا کردن الگوی رفتاری سیستم.
DEF: یک محلول است که از اوره و آب دینوز شده تشکیل شده است که در فیلتر SCR که در کاهش NOX تولیدی خودروهای دیزل استفاده میشود، کاربرد دارد.
با سلام و خداقوت برای مقالات کامل سایت اینرژی.اولین ورودی به سیستم کنترلی و مانیتورینگ چه چیزی میباشد؟بسیار ممنونم از راهنمایی سایت اینرژی
با تشکر از مقاله خوبتون . در مورد تانک مانیتورینگ Start italiana نوشته بودین. این تانکرها برند خیلی خوبی بودن که واقعا کیفیت و دوام بالایی داشتن
اردلان عزیز ممنون که مطالب وبلاگ مارو دنبال می کنید.