حساب کاربری

یا

حداقل 8 کاراکتر

شیر تخلیه بخارات چیست؟ + بررسی جنس قطعات و انواع آن

شیر تخلیه بخارات (Pressure Vacuum Relief Valve) یا شیر وکیوم مشخصاً برای تنظیم فشار بخار در مخازن حاوی سوخت های مایع مانند بنزین استفاده می­‌شود. این شیرها از ایجاد فشار بیش از حد یا خلأ در مخزن جلوگیری می­‌کنند. ایجاد فشار بالا یا خلأ می­تواند موجب عدم تعادل سیستم و آسیب رسیدن به تجهیزات مخزن شود. این شیرها در دسته­‌ی شیرهای ایمنی قرار می‌­گیرند و از طرفی می­‌توان آن­ها را زیر گروه شیرهای فشار شکن هم قرار داد.

کنترل فشار و خلأ در شیرهای تخلیه بخارات به­ وسیله­ پالت های وزنی یا فنرها یا ترکیبی از این دو صورت می­‌گیرد. شیر تخلیه بخارات بر روی یک نازل در بالای مخزن نصب می‌­شود و هدف اصلی آن محافظت از مخزن در برابر انفجار یا سوراخ شدن است. این سوراخ شدن یا انفجار مخزن می­‌تواند در اثر افزایش فشار ناشی از پمپاژ سیال به داخل مخزن یا افزایش فشار بخار ناشی از تغییرات درجه حرارت مخزن و یا انجام یک سری واکنش های شیمیایی در مخزن باشد. همچنین در اثر خالی کردن مخزن، فشار بخار آن کاهش یافته و به فشاری کمتر از اتمسفر می­‌رسد. در این حالت در مخزن خلأ ایجاد شده و این امر باعث آسیب جدی به بدنه­ مخزن و تجهیزات آن ­می­‌شود.

به طور کلی برای جلوگیری از آسیب مخزن و سوراخ شدن و انفجار آن، اصطلاحاً مخزن باید تنفس کند و به همین علت به شیر تخلیه بخارات شیر تنفس (Breather Valve) نیز می‌­گویند. طراحی و انتخاب این شیرها معمولاً بر اساس استاندارد API 2000 صورت می­گیرد.

عملکرد شیر تخلیه بخارات
عملکرد شیر تخلیه بخارات

فشار بخار مخازن بر حسب ارتفاع ستون آب بیان می­‌شود و فشار بخار مجاز برای مخازن طبق استاندارد API 2000 برای مواد و شرایط مختلف متفاوت است اما به طور کلی در محدوده‌­ی 500 تا 1720 میلیمتر آب قرار می­گیرد. همچنین فشار خلأ مجاز برای مخازن بین 30 تا 500 میلیمتر آب می­‌باشد.

شیر تخلیه بخار (Pressure Vacuum Relief Valve) یک شیر خودکار بوده و برای انجام عملکرد خود نیازی به اوپراتور ندارد. همچنین دارای ساختاری ساده و سبک است که همین امر موجب سهولت تعمیر و نگه داری و قیمت نسبتاً ارزان این شیرها شده است. شیر تخلیه بخارات می­‌تواند به صورت افقی یا عمودی بر روی مخزن نصب شود که البته حالت عمودی آن ترجیح داده می­‌شود.

انواع مختلف شیر تخلیه بخارات
انواع مختلف شیر تخلیه بخارات

انواع شیر تخلیه بخارات (شیر تنفسی)

در شیرآلات سه نوع مختلف از شیر تخلیه بخار یا شیر تنفسی وجود دارد:

  • شیر تخلیه بخار فشاری که با افزایش فشار مخزن سوپاپ آن به سمت بالا باز شده و بخار اضافه تخلیه می‌گردد تا فشار ثابت شود.
  • شیر خلأ یا Vacuum که هنگام تخلیه مخزن و کاهش فشار مخزن، سوپاپ آن رو به پایین باز شده و با ورود هوا به مخزن فشار را تثبیت می‌­کند.
  • حالت ترکیبی که سوپاپ آن می­‌تواند هم به سمت بالا و هم به سمت پایین باز شود و با تخلیه‌­ی بخار مخزن یا ورود هوا به مخزن، فشار مخزن را ثابت کند.

جنس قطعات شیر تخلیه بخارات

جنس قطعات شیر تخلیه بخارات طبق استاندارد API 2000 مطابق جدول زیر می­‌باشد:

Features Material
بدنه – bod ALUMINIUM, CS/CI, SS 304/SS 31
رینگ فشار در نشیمنگاه – Seat ring pressure AL/BRASS, SS304, SS304/S316
دیسک فشاری پالت – pallet pressure disc AL/BRASS, ALUMINIUM, SS304/SS316
صفحه – Screen SS 304/SS316
کلاهک – Hood ALUMINIUM, AL/SS 304/SS 316
Studs & Nuts CS. SS304/SS316
واشر – Gasket CAF, PTFE, NEOPRENE
دیسک خلاء پالت – Pallet vacuum disc AL/BRASS, SS304/SS316, SS304/SS316
حلقه خلاء نشیمنگاه – Vacuum seat disc AL/BRASS, SS304/SS316, SS304/SS316

جمع بندی شیر تخلیه بخارات

استفاده از شیر تخلیه بخار با توجه به کاربرد ایمنی آن برای مخازن مختلف نگه­داری سوخت، بسیار مهم و ضروری می­‌باشد. شرکت ABS در ترکیه از سال 2006 شروع به تولید لوازم ایمنی مورد استفاده در صنعت و شیرهای تخلیه بخارات مخازن کرده است؛ این شرکت شیرهای خود را در مدل ها و ابعاد مختلف و بر اساس فشار مورد نیاز ارائه می‌­کند و محصولات آن از تنوع زیادی برخوردار هستند.

از دیگر برندهای مهم در زمینه تولید شیرهای تخلیه بخارات می‌­توان به OPW Pressure Vacuum Vents و EBW و TST در آمریکا اشاره کرد که دارای کیفیت بسیار بالا هستند و می­توانند حتی تا 80 سال به کار خود ادامه دهند.

شیر تخلیه بخارات OPW
شیر تخلیه بخارات OPW
شیر تخلیه بخارات EBW
شیر تخلیه بخارات EBW

انتخاب شیر تخلیه ی مناسب برای مخزن مسأله­‌ی بسیار مهمی است که باید توسط کارشناسان خبره در این زمینه صورت بگیرد؛ چرا که عملکرد نامناسب شیر اطمینان می‌­تواند موجب اثرات بسیار مخرب و زیان‌ بار و حتی حوادث ناگوار گردد.

اشتراک گذاری :
دیدگاه کاربران
2 دیدگاه
  • نصیر حمیدی 19 تیر 1402 / 2:44 ب.ظ

    سلام برای جلوگیری از آسیب مخزن و سوراخ شدن و انفجار آن باید چکار کرد ؟با تشکر از راهنمایی عزیزان

  • ساسان نادری 22 اردیبهشت 1402 / 7:51 ب.ظ

    با سلام.عملکر شیر تخلیه بخار (Pressure Vacuum Relief Valve) به چه صورتی می‌باشد ؟و‌بهتر است به چه صورتی نصب شود ؟ممنون ک وقت می‌گذارید تشکر

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


محصولات
مقالات