حساب کاربری

یا

حداقل 8 کاراکتر

اکچویتور چیست؟ معرفی کامل انواع اکچویتور و کاربرد های آنها + مزایا و معایب

اکچویتور چیست؟

اکچویتور (Actuator) در لغت به معنای عملگر است و می­‌توان گفت آخرین تجهیز یک کنترلر است که دستور کنترلی را به اجرا در می‌­آورد. در واقع یک دستور برقی را با استفاده از یک منبع تغذیه به یک عمل مکانیکی تبدیل می­‌کند. این عمل مکانیکی باید ویژگی­ هایی داشته باشد: به اندازه کافی سریع باشد، دقیق باشد و حداقل انرژی ممکن را لازم داشته باشد.

Actuator دستورات کنترلی را با کنترل پارامتر اندازه گیری شده اجرا می کند اما اکچویتور چیست؟ در واقع اکچویتور ها عملگران سیستم ما هستند. در بلوک دیاگرام زیر جایگاه اکچویتور ها را در یک سیستم کنترلی می بینیم. اکچویتور ها را می توان واسط بین سیستم و محیط پیرامون دانست.

پرکاربرد­ترین موارد مصرف اکچویتورها در باز و بسته کردن شیر­ها است. معمولا از اکچیوتور در مواردی که از لحاظ ایمنی نیاز به قطع سریع جریان است، گشتاور زیادی مورد نیاز است، لزوم دسترسی به شیر از راه دور است و یا دسترسی سریع مورد نیاز است، استفاده می‌­شود.

این اکچویتور­ها بسته به نوع منبع انرژی و حرکتی که ایجاد می­‌کنند به دسته­‌های: الکتریکی، هیدرولیکی، پنوماتیکی با حرکت خطی و دورانی تقسیم می­‌شوند.

اکچویتور برقی چیست؟

انواع اکچویتور (Actuator) از منظر عامل حرکت

همان طور که ذکر شد اکچویتور ها در خروجی خود یک حرکت مکانیکی به ما می دهند مانند موتور های الکتریکی. این عمل مکانیکی باید دارای سرعت و دقت مناسب باشد. اکچویتور ها با توجه به عامل تحریکشان انواع مختلفی دارند که عبارتند از:

اکچویتور الکتریکی

نوع مدرن اکچویتور (Actuator) ها هستند که از یک موتور الکتریکی برای تامین انرژی مورد نیاز بهره می­‌گیرد. این نوع اکچویتور­ها از یک موتور الکتریکی، سیستم کنترلی، گیربکس و سوئیچ حدی تشکیل می­‌شوند. در این اکچویتور­ها با استفاده از گیربکس، سرعت موتور الکتریکی را کاهش داد و به سرعت دورانی مطلوب رسید.

گیربکس باعث می­‌شود دقت و پایداری مناسبی در اکچویتور بوجود آید. سیستم کنترلی موجود در این اکچویتور­ها کنترل کردن این اکچویتورها بسیار ساده کرده است و می‌­توان از آن­ها در سیستم­‌هایی که نیاز به کنترل دقیق دارند استفاده کرد. با توجه به اینکه منبع تغذیه این اکچویتور­ها برق است آلودگی و نشتی ندارند و تجهیز تمیزی به حساب می‌­آیند.

این اکچویتور­ها قیمت نسبتا بالایی دارند ولی با توجه به اینکه قطعات متحرک کمی دارند هزینه تعمیر نگهداری پایینی دارند.

مزایای عملگر الکتریکی

  1. دارای قابلیت تغییر سرعت موتور به کمک گیربکس و رسیدن به سرعت مطلوب
  2. موتور الکتریکی را می توانید به سادگی در سیستم کنترلی مدیریت کنید.
  3. عدم ایجاد آلودگی و یا رطوبت در محیط
  4. تامین انرژی ساده
  5. عدم ایجاد نوسان در خروجی
  6. دارای طراحی های فشرده و کوچک

معایب عملگر الکتریکی

  1. قیمت نسبتا بالا
  2. در صورت قطع انرژی الکتریکی در همان وضعیت باقی می مانند.

اکچویتور برقی
اکچویتور الکتریکی

اکچویتور پنوماتیکی

از پرکاربرد­ترین عملگر ها در زمینه شیر­های صنعتی هستند. قیمت مناسبی دارند و تامین کننده انرژی آن­ها که هوای فشرده است در اغلب محیط ­های صنعتی در دسترس است. همچنین این نوع از اکچویتورها ساختار ساده‌­تری نسبت به دو نوع دیگر دارند و از این بابت هزینه تعمیر و نگهداری پایین‌­تری نیز دارند.

این اکچویتور­ها دو نوع حرکت چرخشی و خطی را پوشش می‌­دهند و بر روی سایز­­های مختلف شیر نیز قابل نصب هستند. هوای مورد نیاز این اکچویتورها به راحتی و با هزینه کم قابل تامین است. اگر در محیط گرم کار کنند افزایش فشار هوا به عملکرد آن کمک خواهد کرد و همچنین هوای اضافی نیز به راحتی به محیط دفع می‌­شود.

اما با توجه به نیروی تقریبا کم سیستم‌­های پنوماتیکی نمی‌­توان از آن­ها برای شیر­های بزرگ که برای باز و بسته شدن نیاز به گشتاور زیادی دارند استفاده کرد. تراکم پذیری زیاد هوا باعث شده تنظیم و ثابت کردن پیستون­‌های اکچویتور سخت باشد و همچنین رینگ­های آب بندی لاستیکی در آن­ها باعث ایجاد محدودیت دمایی در کارکرد این نوع اکچویتور­ها شود.

هرچند می­توان با به کار بردن قطعات کاملا فلزی در این اکچویتورها از آن­ها در محیط‌­ها و کاربرد­های مختلفی استفاده کرد. یکی دیگر از مسائل در استفاده از اکچویتور پنوماتیکی تامین هوای کاملا تمیز برای منبع انرژی این سری اکچویتور­هاست. هوای مورد استفاده در این اکچویتورها باید عاری از مواد خارجی و خشک باشد تا به تجهیزات اکچویتور آسیب نزند.

توصیه می شود به جهت جلوگیری از آسیب دیدگی Actuator از واحد مراقبت پنوماتیک نیز استفاده شود تا هوای مورد استفاده آن ها بدون هیچ گونه مواد خارجی و خشک باشد. همچنین با توجه به استفاده آن ها از هوای فشرده، آن ها را اکچویتور بادی نیز می نامند. البته با توجه به تلفظ لاتین واژه Pneumatic برخی آن ها را عملگر های نیوماتیک نیز می خوانند.

مزایای عملگر پنوماتیکی

  1. ارزان بودن و سادگی تهیه ی هوای فشرده
  2. حرکت آزادانه پیستون ها و عدم قفل شدگی
  3. هوای اضافی و خارج شده از سیستم بدون ایجاد مشکل به هوای آزاد برمی گردد.
  4. طراحی ساده
  5. هزینه های تعمیر و نگهداری پایین

معایب عملگر پنوماتیکی

  1. انرژی جنبشی کم
  2. با توجه به تراکم پذیری هوا، اکچویتور نمی تواند میله شیر متصل به پیستون را دقیقا در یک وضعیت نگه دارد.

اکچویتور پنوماتیکی
اکچویتور پنوماتیکی

اکچویتور هیدرولیکی

انواع مایعات می توانند منبع انرژی آن باشند در واقع این عملگرها با تبدیل انرژی هیدرولیک به مکانیکی می توانند باعث حرکت دادن، چرخاندن و یا بلند کردن یک تجهیز یا قسمتی از آن شوند. از آنجایی که مایعات تراکم پذیر نیستند یک عملگر هیدرولیکی میتواند نیروی بزرگی را تحمل کند و گشتاور بالایی ایجاد کند.

از پر کاربرد­ترین اکچویتورها در زمینه شیرآلات صنعتی هستند. زیرا قیمت مناسبی دارند و تامین کننده انرژی آن­ها که هوای فشرده است در اغلب محیط ­های صنعتی در دسترس است. همچنین این نوع از اکچویتورها ساختار ساده‌­تری نسبت به دو نوع دیگر دارند. از این بابت هزینه تعمیر و نگهداری پایین ­تری نیز دارند. این اکچویتور­ها دو نوع حرکت چرخشی و خطی را پوشش می‌­دهند و بر روی سایز­­های مختلف شیر نیز قابل نصب هستند.

هوای مورد نیاز این اکچویتور (Actuator) ها به راحتی و با هزینه کم قابل تامین است. اگر در محیط گرم کار کنند افزایش فشار هوا به عملکرد آن کمک خواهد کرد و همچنین هوای اضافی نیز به راحتی به محیط دفع می­‌شود. اما با توجه به نیروی تقریبا کم سیستم­های پنوماتیکی نمی­‌توان از آن­ها برای شیر­های بزرگ که برای باز و بسته شدن نیاز به گشتاور زیادی دارند استفاده کرد. تراکم پذیری زیاد هوا باعث شده تنظیم و ثابت کردن پیستون­های اکچویتور سخت باشد.

همچنین رینگ­‌های آب بندی لاستیکی در آن­ها باعث ایجاد محدودیت دمایی در کارکرد این نوع اکچویتور­ها شود. هرچند می­‌توان با به کار بردن قطعات کاملا فلزی در این اکچویتورها از آن­ها در محیط‌­ها و کاربرد­های مختلفی استفاده کرد. یکی دیگر از مسائل در استفاده از اکچویتور پنوماتیکی تامین هوای کاملا تمیز برای منبع انرژی این سری اکچویتور­ها است. هوای مورد استفاده در این اکچویتورها باید عاری از مواد خارجی و خشک باشد تا به تجهیزات اکچویتور آسیب نزند.

مزایای عملگر هیدرولیکی

  1. قابلیت ذخیره فشار هیدرولیکی
  2. آب بندی و عایق کاری کم هزینه
  3. قابلیت ایجاد نیرو بالا

معایب عملگر هیدرولیکی

  1. انرژی جنبشی پایین
  2. ایجاد شبکه لوله کشی هیدرولیکی برای تامین فشار تعداد زیادی از اکچویتور مقرون به صرفه نیست
  3. در لوله های حامل سیال هیدرولیک، افت فشار قابل توجهی ایجاد می شود.

اکچویتور هیدرولیکی
اکچویتور هیدرولیکی

انواع اکچویتور بر حسب نوع حرکت

 

خرید اکچویتور خطی و دورانی

اکچویتور خطی

این Actuator ها حرکت خطی ای را تولید می کنند و عملکردی به مانند یک جک دارند نیروی زیادی نیز تولید می­‌کند و در عین حال دقت بالایی دارد و از این بابت معمولا در آزمایشگاه­ ها نیز از آن استفاده می­شود اما معمولا نسبت به عملگر چرخشی فضای بیشتری اشغال می­‌کند و از این بابت معمولا در کاربرد­های خاصی از آن استفاده می‌­شود.

اجزای اکچویتور خطی

اجزای اکچویتور خطی

اکچویتور چرخشی یا دورانی

حرکت تولیدی این اکچویتورها به صورت دورانی یا چرخشی (روتاری) می باشد. این اکچویتورهای پنیوماتیکی ساختمان ساده‌­ای دارند، به طور خلاصه یک شفت دندانه دار که باید به شیر وصل شود در وسط قرار دارد و دو پیستون در دو طرف آن قرار گرفته‌­اند که با دندانه‌­ای به شفت متصل هستند.

دو محفظه جدا از هم در یک اکچویتور وجود دارد که  ناحیه درونی، بین دو پیستون و ناحیه خارجی، بین هر پیستون و دیواره قراردارد و کاملا از هم ایزوله هستند.

سیال محرک با پر و خالی شدن در این دو ناحیه باعث به حرکت درآمدن پیستون می­‌شود. پیستون نیز با استفاده از دنده­‌هایی که آن ­را به شفت متصل کرده، گشتاور لازم برای چرخاندن شیر را تامین می­‌کنند. اکچویتور تک و دو عملکردی از دیگر دسته بندی‌­های اکچویتور­ها است. در نوع تک عملکردی به جای محفظه خارجی پیستون که با پر شدن سیال در آن باعث حرکت شفت می­‌شود.

در این حالت از فنر بهره می­‌گیریم به صورتی که با پر شدن سیال در محفظه بین پیستون‌­ها، هر دو پیستون حرکت می­‌کنند و از هم دور می­‌شوند و فنر را که یک سر آن به دیواره اکچویتور و یک سر آن به پیستون است را فشرده می­‌کنند. با خالی شدن سیال از محفظه بین دو پیستون، فنر که در مرحله قبل جمع شده بود، باز شده و پیستون را به حالت قبلی برمی­‌گرداند.

عملگرهای دورانی نیز یه دو دسته تقسیم بندی می شوند:

1. دورانی با زاویه محدود (Part-turn)

2. دورانی پیوسته (Multi-turn)

اکچویتور چرخشی
اکچویتور چرخشی

فاکتورهای موثر در انتخاب اکچویتور چیست؟

برند­ها و مدل­های گوناگونی از عملگر در بازار موجود است. بنابراین برای انتخاب یک اکچویتور مناسب باید فاکتور­های زیادی را بررسی کنیم. مانند هر خرید دیگری، فاکتور­های تاثیرگذار در خرید ما را نیاز­های ما تعیین می‌­کنند.

یکی از مهمترین عامل­‌های تاثیرگذار در انتخاب اکچویتور، اندازه و نوع اتصال خروجی آن که به شیر است. بنابراین با توجه به نوع و اندازه اتصال شیر مورد نظر باید اکچویتور مناسب با آن را انتخاب کرد.

فاکتور دیگر تاثیرگذار در انتخاب اکچویتور، گشتاور خروجی ای است که می­تواند تولید کند. شیرها با توجه به اندازه و نوعی که دارند، گشتاور­های مختلفی برای باز و بسته کردن آن­ها مورد نیاز است. بنابراین باید اکچویتوری انتخاب شود که بتواند گشتاور مورد نیاز برای باز و بسته کردن پمپ را تامین کند. در غیر اینصورت اکچویتور بی‌فایده خواهد بود.

اجزای داخلی یک اکچویتور

زاویه چرخش اکچویتور (Actuator)، دیگر فاکتور تاثیرگذار در انتخاب اکچویتور است. هر شیر با توجه به نوع آن و محلی که نصب شده است لازم است تا درصد خاصی باز و بسته شود، بنابراین اکچویتوری باید برای آن انتخاب شود که ارائه دهنده آن مقدار زاویه باشد.

همچنین دو پیچ بر روی اکچویتور قرار دارد که با استفاده از آن می­توان تا 10 درجه، مقدار زاویه باز و بسته شدن شیر را تغییر داد. از دیگر فاکتورهای تاثیرگذار برای تهیه تجهیزات مکانیکی و الکتریکی می­‌توان به فشار و دمای کاری، استاندارد و … اشاره کرد.

اکچویتورها را می‌­توان به دو دسته ساعتگرد و پاد ساعتگرد تقسیم کرد. دسته اول در ابتدا ساعتگرد چرخیده و شیر باز را می­‌بندند. دسته دوم در ابتدا پادساعتگرد چرخیده و شیر بسته را باز می­‌کنند. این تقسیم بندی کمک می­‌کند تا با توجه به اینکه شیر اغلب باز است یا بسته، از اکچویتور مناسب­ی استفاده کرد.

بررسی انواع اکچویتور از نظر برند

اکچویتور Valbia

این اکچویتور در هر دو مدل تک و دو عملکردی ارائه شده است، زاویه چرخش استاندارد این اکچویتورها 0-90 که نسخه 180-0 آن نیز موجود است. این اکچویتور با داشتن استاندارد Atex برای محیط‌­هایی با ریسک بالای آتش سوزی عملکرد مناسبی دارد. در انتخاب مواد مورد استفاده در ساخت این محصول دقت زیادی شده است.

با توجه به قدیمی بودن تکنولوژی اکچویتورها، طراحی این اکچویتور جدید به نظر می‌­آید. از همین بابت است که شرکت Valbia از لحاظ کیفیت، استاندارد، عملکرد و عمر طولانی و مفید کاری، محصول خود را ضمانت می‌­کند.

ساختارها و مواد متنوع به کار رفته در این اکچویتور­ها، مدل­های گوناگونی از اکچویتور­های Valbia را بوجود آورده است که همه­ تجهیزات و محیط­های عملکردی را پوشش می­دهند و باتوجه به گستردگی مدل­ها با بیشتر تجهیزات هماهنگ می­‌شوند. همچنین این شرکت تجهیزات جانبی متنوعی که با اکچویتورها هماهنگ باشند و عملکرد آن­ها را بهبود ببخشند، ارائه داده است.

از جمله آن­ها می­توان به شیر سلنوئید، لیمیت سوئیچ، positioners وچرخدنده اورژانسی اشاره کرد. سری 82 و 83 بدنه آلومینیومی دارند و به ترتیب زاویه چرخش 90-0 و 180-0 دارند و سری 84 بدنه فولادی و زاویه چرخش 90-0 دارد. در همه‌­ی مدل­ها با استفاده از پیچ تنظیم می­توان زاویه چرخش را 5 درجه کم و زیاد کرد.

مدل Valbia 82&83 series
فشار عملکردی (بار) 8
دمای عملکردی (سانتی گراد) -20 تا +80
زاویه چرخش 0-90
0-180
گشتاور تولیدی (نیوتن متر) 100-2300

بدنه این اکچویتورها محکم بوده و در مقابل خوردگی مقاوم هستند و همچنین تجهیزات متحرک برای عمر طولانی تر، اکثرا خود روان کن بوده و اصطکاک کمی دارند. در مدل تک عملکردی که فنر دارد، فنر به کار رفته با کیفیت بوده و توانایی کار با فشار و گشتاورهای مختلف را دارد.

در اکچویتورهای شرکت Valbia فضای کوچکی در پیستون جدا شده است که در فشار محفظه هم تاثیر ندارد، این فضای کوچک از نشتی­‌های احتمالی جلوگیری می‌­کند که شرکت Valbia ادعا می­‌کند این روش فقط در اکچویتورهای شرکت خودش به کار رفته و باعث عملکرد بهتر و طول عمر بیشتر اکچویتور خواهد شد.

عملگر پنوماتیک valbia
اکچویتور valbia
 

اکچویتور Genebre

این برند اسپانیایی از سال 1981 فعالیت خود را آغاز کرده است و از برند­های مطرح و با کیفیت به حساب می‌­آید. اکچویتور پنوماتیکی این برند به نسبت جمع و جور طراحی شده است و بدنه‌ای آلومینیومی دارد و سطح پیستون ضریب اصطکاک پایینی دارد و ضد خوردگی است. انواع شیر­های سلنوئید و positioner بر روی این اکچویتورها قابل نصب هستند.

مدل استاندارد این سری اکچویتورها 90 درجه چرخش است اما مدل­های 120،135،150 و 180 نیز در دسترس هستند و همچنین با پیچ­های تنظیم روی اکچویتور می­توان زاویه باز شدن را تا 10 درجه کم و زیاد کرد. در مواقع اورژانسی نیز می‌­توان به صورت دستی با اکچویتور کار کرد.

مدل Genebre
فشار عملکردی (بار) 10
دمای عملکردی (سانتی گراد) -20 تا +80
زاویه چرخش 0-90
0-180
گشتاور تولیدی (نیوتن متر) 100-2300

بهتر است از هوای تمیز فیلتر شده و خشک در این اکچویتورها استفاده کرد و اگر هوای خشک در دسترس نبود می­توان از هوای غیر خشک استفاده کرد اما باید روان کننده بهتری نیز استفاده کنیم. فنر استیل به کار رفته در مدل تک عملکردی با epoxy پوشش‌­دهی شده و کلیه قطعاتش در مقابل خوردگی مقاوم هستند.

این برند نیز دو مدل ساعتگرد و پاد ساعتگرد ارائه کرده است که با توجه به وضعیت معمول شیر مورد نظر از مدل مناسب استفاده می­‌کنیم. به طور مثال اگر شیر مورد نظر ما معمولا باز است و لازم است گاهی بسته و دوباره باز شود، باید از اکچویتور مدل ساعتگرد استفاده کرد که در ابتدای حرکتش شیر باز است و با چرخش ساعتگرد آن را می­بندد و دوباره باز می‌­کند.

اکچویتور Genebre

 

اکچویتور Genebre 

اکچویتور Duravis

این برند ترکی محصولات دیگری مانند انواع شیر نیز ارائه می­‌دهد و از لحاظ کیفیت فرق چندانی با برند­های اروپایی ندارد. عملگر های این برند زیبا و کم حجم و مدرن ساخته شده­‌اند. این شرکت سعی کرده است انواع نیاز مشتری‌­ها را پوشش دهد و 16 سایز مختلف، 3 مدل برای دمای کاری­‌های متفاوت و 2 مدل برای کار در محیط اسیدی و عادی ارائه داده است.

اکچویتور­های Duravis نیز در مدل تک و دوبل عملکردی موجود هستند و از دو پیستون و چرخدنده شانه‌­ای بهره می‌­گیرند.

مدل Duravis
فشار عملکردی (بار) 8
دمای عملکردی (سانتی گراد) -20 تا +80
زاویه چرخش 0-90 _ 0-120 _ 0-240
گشتاور تولیدی (نیوتن متر) 6-3000

زاویه چرخش استاندارد این اکچویتورها 90 درجه است که مدل­های 120،180 و 240 درجه نیز موجود می­‌‌باشند و می­توان با پیچ تنظیم 5 درجه زاویه چرخش را کم و زیاد کرد. گشتاور تولیدی توسط این اکچویتورها بین 3 تا 6000 نیوتون متر است.

این اکچویتور­ها از کیفیت ساخت بالایی برخوردار هستند و مواد به کار رفته در ساخت آن­ها نیز مرغوب و به روز است. برای مثال جنس بدنه آلومینیوم آنودایز شده، جنس پیستون آلومینیوم ریخته گری شده، چرخدنده‌­ها از جنس فولاد ضد زنگ و بیرینگ‌­ها تکنوپلیمر هستد.

این شرکت تجهیزات جانبی متنوعی برای محصولات خود ارائه داده است که می­‌توان به سوئیچ حدی و شیر سلنوئید اشاره کرد. ویژگی مثبت این برند این است که محصولات و قطعات یدکی اش بیشتر و راحت­‌تر در دسترس قرار می­‌گیرد و طیف قابل قبولی از محصولات را نیز ارائه کرده است.

اکچویتور Duravis

 

اکچویتور Duravis 

اکچویتور Festo

این برند با کیفیت با بیش از 61 کشور مشغول به همکاری است و در 35 صنعت نیز فعالیت دارد. اکچویتور­های این برند نیز مانند اکثر اکچویتورها در مدل تک و دوبل عملکردی موجود است و از سیستم چرخدنده شانه­‌ای بهره می­‌گیرد که می­تواند گشتاور ثابتی تولید کند.

actuator های برند Festo در سایز­های مختلف در دسترس هستند و برای خودکار کردن شیر پروانه­ای، شیر توپی و تجهیزات تهویه مطبوع  و همچنین سیستم­های انتقال آب و تجهیزات صنعت دارو مورد استفاده قرار می­‌گیرند.

طراحی کم جا و حساب شده آن و مدل­ها مختلف این اکچویتور  باعث شده تا با تجهیزات گوناگون به کار برده شود. اکچویتور­های این برند در دو مدل دما بالا و دما پایین موجود هستند که می­‌توانند بازه دمای عملکردی 50- تا 150 درجه سانتی­گراد را پوشش دهند. مدل ساعتگرد و پادساعتگرد نیز برای این اکچویتورها وجود دارد.

به طور کلی اکچویتور­های این برند کیفیت بالایی دارند. این محصولات از بهترین مواد ساخته شده‌­اند و در دسترس هم قرار دارند. ضمنا actuator های برند Festo، از لحاظ گوناگونی مدل­ها نیز تنوع بسیاری دارند و کاملا قابل قبول هستند.

مدل DFPD Festo
فشار عملکردی (بار) 8
دمای عملکردی (سانتی گراد) -20 تا +80
زاویه چرخش 0-90 _ 0-180 _ 0-240
گشتاور تولیدی (نیوتن متر) 10-2400
اکچویتور Festo

 

اکچویتور Festo 

خرید اکچویتور

همانطور که در بالا توضیح داده شد در انتخاب یک اکچویتور فاکتورهایی تاثیر گذار هستند، از جمله: نوع و سایز تجهیزی که اکچویتور می­خواهد به آن متصل شود، دما و فشار و به طور کلی شرایط محیط عملکردی اکچویتور، گشتاور مورد نیاز، زاویه چرخش مورد نیاز و … .

با توجه به بررسی شرایط بالا و انتخاب نوع اکچویتور مورد نیازیتان لازم است از جدول­های مدل­های مختلف یک برند، مدل مورد نیازتان را انتخاب کنید. به اینصورت که برای مثال اگر می­‌خواهید برای یک شیر اکچویتور انتخاب کنید ابتدا با گشتاور سنج، گشتاور مورد نیاز برای باز و بسته کردن آن را بدست آورید. سپس این گشتاور را در ضریب اطمینان حدودا 2/1 ضرب کرده و گشتاور اصلی که باید از طرف اکچویتور تامین شود را بدست می‌­آوریم.

سپس مقدار فشاری که می­توانیم برای سیستم پنوماتیک اکچویتور تامین کنیم را نیز در نظر می­گیریم. آنگاه با استفاده از این دو عددِ گشتاور و فشار، وارد جدول مدل­ها می­‌شویم و مدل مورد نظر را انتخاب می­‌کنیم.

اکچویتور، عنصر نهایی سیستم های ابزار دقیق

اکچویتور یا عملگر (Actuator) بخش مهمی از تجهیزات ابزار دقیق به حساب می آیند که وظیفه آنان در سیستم کنترلی، تبدیل سیگنال کنترلی به سیگنال فیزیکی مورد نیاز فرآیند است. به عنوان مثال برای تغییر وضعیت یک شیر از حالت باز به بسته و برعکس نیاز به یک حرکت داریم که این حرکت توسط اکچویتور انجام می شود و برای همین هم به اکچویتور ها محرک نیز می گویند.

دیاگرام اکچویتور

انواع Actuator بر حسب ساختار داخلی

1. تک عملکردی (Single Acting):

این مدل به مدل عملکرد با کمک فنر بازگشتی (spring return) نیز معروف است چرا که در ساختار آن ها یک فنر وجود دارد که با خروج سیال، وضعیت اکچویتور را به حالت اولیه برمی گرداند. در واقع برای کنترل ولو ما فقط لازم است یک طرف اکچویتور را تحت فشار قرار دهیم.

2. دو عملکردی (Double Acting):

در این اکچویتور ها باز و بسته شدن و تغییر وضعیت Actuator فقط با کمک سیال انجام می شود. ورود سیال در یک بخش باعث باز شدن و ورود از سمت دیگر باعث بسته شدن می شود. در واقع برای کنترل ولو ما باید دو طرف اکچویتور را به صورت متناوب تحت فشار قرار دهیم

در کاربرد های مثل کنترل ولو ها، شیر های توپی و چوک ولو ها (choke valve) معمولا هر دو نوع ذکر شده استفاده می شوند.  می توان گفت تقریبا گشتاور تولیدی آن ها مساوی است (در برخی موارد مشابه دو عملکردی ممکن است بیشتر باشد) در شکل زیر در یک مثال از اکچویتور هیدرولیک یا پنوماتیک خطی تفاوت این دو مدل را بررسی می کنیم:

عملکرد اکچویتورها

مقایسه اکچویتور Single acting و Double acting

کاربرد دو عملکردی فنر بازگشتی
گشتاور کم تا خیلی زیاد کم تا زیاد
سیستم ایمنی (SDV) کمی پیچیده، انتخاب دوم ساده، قابل اطمینان، بهترین انتخاب
Fail در آخرین موقعیت بهترین انتخاب گران قیمت، انتخاب دوم
کنترل ولو و چک ولو مناسب برای سایز های بالای 10 اینچ و همچنین کاربرد های بافشار بالا
مناسب برای سایز های 8 اینچ و به پایین

ممکن است مدل های دیگری از اکچویتور ها را شنیده باشید که در دسته بندی های فوق نباشند. لذا در ادامه به معرفی برخی از مدل های معروف می پردازیم:

  1. اکچویتورهای دیافراگمی: نوعی از اکچویتور های پنوماتیک به حساب می آیند. عملکرد اکچویتورهای دیافراگمی به این صورت است که هوای فشرده به دیافراگم (غشای انعطاف پذیر) اعمال می شود.
  2. اکچویتورهای پیستونی: این سری از اکچویتور ها نیز از جمله اکچویتور های پنوماتیک است که قابلیت تاب آوری در فشار های بالا را دارد.
  3. اکچویتور دستی: در این مدل از اکچویتور ها یک چرخ دستی وجود دارد که به کمک آن نیز میتوان وضعیت عملگر را از باز به بسته و بلعکس تغییر داد.
  4. سلف اکچویتد ولو: این اکچویتورها نیازی به دریافت سیگنال کنترلی ندارند و با توجه به فشار سیال درون خود باز و بسته می شوند.

کاربرد اکچویتور چیست؟

پرکاربردترین موارد استفاده از اکچویتورها در باز و بسته کردن ولو است. کاربرد اکچویتورها در مواردی است که از لحاظ ایمنی نیاز به قطع سریع جریان باشد و یا گشتاور زیادی مورد نیاز باشد. در چنین مواردی لزوم دسترسی به شیر از راه دور بوده و یا دسترسی سریع مورد نیاز است، استفاده می‌‌شود.

اکچویتور ها در ساده ترین کاربرد های روزانه ما نیز هستند و ایفای نقش می کنند. مثلا هنگامی که به فروشگاهی می رویم و درب به صورت اتوماتیک باز می شود، در واقع این عملگر ها هستند که درب را باز می کنند.

برای استعلام قیمت و خرید انواع اکچویتورهای پنوماتیکی، هیدرولیکی و الکتریکی از طریق شماره‌ تلفن های: 09912055724 | 88522276 021 | 86121894 021 با کارشناسان فنی فروشگاه  اینرژی تماس بگیرید.

اشتراک گذاری :
دیدگاه کاربران
4 دیدگاه
  • محرم بیات 19 تیر 1402 / 9:33 ب.ظ

    سلام عملگرهای دورانی به چند دسته تقسیم میشوند و چه قابلیت ها و کاربردهایی دارند؟با تشکر از راهنمایی ادمین سایت اینرژی

  • حمیدرضا بهلولی 19 تیر 1402 / 9:18 ب.ظ

    سلام عرض ادب.فاکتورهای موثر در انتخاب اکچویتور چیست؟بسیار متشکرم از این همه دقت و کامل بودن مقالات سایت.خداقوت

  • علیرضا قاضی 12 آذر 1399 / 5:23 ب.ظ

    سلام
    خیلی خوب توضیح داده بودین
    انواع اکچویتورها رو گفتین
    اگر مقدوره برندهای پر مصرف ایران رو هم مطرح کنین
    ممنون

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


محصولات
مقالات