عدد اکتان بنزین: بنزین (Gasoline) به عنوان یکی از برش های سبک نفتی برج تقطیر پالایشگاه، از مهم ترین فراورده های نفت خام بوده و از گروه های مختلف هیدروکربنی تشکیل شده است. گروه های هیدروکربنی تشکیل دهندۀ بنزین در ساختار خود بین 4 تا 10 اتم کربن دارند.
در صورتی که بنزین مورد استفاده از کیفیت مناسبی برخوردار نباشد، میتواند اثرات زیان باری چون ایجاد مشکل و خرابی در موتور خودرو و ایجاد آلودگی در محیط زیست ایجاد نماید. کیفیت بنزین به پارامترهای متعددی بستگی دارد. بطور کلی یک بنزین مناسب، دارای احتراق خوب و پایدار در موتور بوده و میزان آلاینده های آن کم است.
بنزین سوخت مورد استفاده در موتور احتراق داخلی خودرو ها بوده است. از لحاظ کیفیت احتراق و عدد اکتان بنزین به دو دستۀ بنزین معمولی (Regular Gasoline) و بنزین سوپر (Premium Gasoline) تقسیم میشوند. مهم ترین فعالیت و دغدغۀ یک پالایشگاه سوختی، تولید بنزین با کیفیت و عدد اکتان بالا است.
عدد اکتان بنزین و روش تعیین آن
نسبت تراکم موتور = R
طبق این رابطه هرچه نسبت تراکم افزایش یابد، بازده موتور بیشتر میشود. اما افزایش بیش از اندازۀ نسبت تراکم باعث میشود تا سوخت درون سیلندر قبل از جرقه زدن شمع به دلیل بالا رفتن فشار منفجر شده و در موتور صدایی ایجاد کند که اصطلاحاً به آن تقه یا کوبش میگویند.
در سال های خیلی دور و در دهۀ 30 و 40 میلادی موتورها اکثراً دارای این صدای تقه بودند. همین امر باعث آسیب جدی به موتور خودرو و صدای شدید و گوش خراش در خیابان ها میشود.
از این رو متخصصان به فکر چاره ای برای حل این مشکل افتادند و به این نتیجه رسیدند که هرچه احتراق سوخت آرامتر باشد، موتور عملکرد بهتری خواهد داشت و در اثر افزایش تراکم موتور، احتراق نامنظم و کوبش پیش نخواهد آمد.
برای تعیین کیفیت سوخت از یک موتور احتراق تک سیلندر که جنبۀ آزمایشگاهی دارد، به نام موتور CFR (Cooperative Fuel Research) استفاده میشود. در این موتور تنظیم نسبت هوا به سوخت با تغییر میزان سوخت در کاربراتور یا انژکتور عملی میشود.
سوخت های مختلف با ترکیبات متفاوت به منظور تعیین کیفیت در موتور CFR آزمایش شدند و نسبت تراکم های آن ها تعیین گردید. به طور قراردادی به ایزو اکتان با فرمول i-C8H18 عدد 100 و به نرمال هپتان با فرمول n-C7H16 عدد صفر اختصاص داده شد. ایزو اکتان خاصیت آرام سوزی مناسبی داشته و کیفیت خوبی برای اشتعال در موتورهای احتراق داخلی دارد.
عدد اکتان یک سوخت در واقع درصد حجمی ایزواکتان در مخلوط با نرمال هپتان است. هرچه عدد اکتان یک سوخت بالاتر باشد، امواج احتراق داخل سیلندر منظم تر پخش شده و سوخت آرامتر و بهتر میسوزد. عدد اکتان به وسیلۀ موتور CFR به دو روش تعیین میشود:
- روش پژوهش و روش موتور. روش موتور با سرعت دوران 900 دور دقیقه برای حالت دور موتور زیاد و رانندگی در جاده است.
- روش پژوهش با سرعت 600 دور بر دقیقه نشانگر حالت رانندگی در شهر است.
عدد اکتان موتور برای یک سوخت همیشه کمتر از عدد اکتان پژوهش برای آن است. اختلاف این دو عدد اکتان، حساسیت سوخت (Fuel Sensitivity) نامیده میشود. در آمریکا برای گزارش عدد اکتان یک سوخت، میانگین دو مقدار موتور و پژوهش در نظر گرفته میشود. بنزین ها از لحاظ عدد اکتان به دو دستۀ بنزین معمولی و بنزین سوپر تقسیم میشوند.
اکتان بنزین ایران
در ایران عدد اکتان بنزین معمولی بین 87 تا 90 و بنزین سوپر دارای عدد اکتان حدود 95 است، که می بایست جهت عدد اکتان بنزین و راههای بهبود آن تلاش هایی صورت گیرد. جدول زیر عدد اکتان سوخت های مورد استفاده در کشور فرانسه را نشان می دهد:
نوع سوخت | عدد اکتان پژوهش | عدد اکتان موتور |
---|---|---|
بنزین معمولی | 91 | 85 |
بنزین سوپر سرب دار | 95 | 86 |
یورو سوپر (Euro super) | 97 | 85 |
سوپر پلاس (super plus) | 98 | 88 |
افزایش و بهبود عدد اکتان بنزین باعث میشود تا سوخت مرغوب تر شده و همچنین با بالا رفتن بازده سوخت مصرف آن هم کاهش یابد. عدد اکتان هیدروکربن ها اصولاً بستگی به ساختار شیمیایی آنها دارد. هیدروکربن های زنجیری دارای عدد اکتان پایینی هستند و هرچه طول زنجیر بیشتر شود عدد اکتان بنزین هم کاهش مییابد تا جایی که در نرمال هپتان به صفر میرسد.
در مجموع هر چه هیدروکربن پارافینی (زنجیری) شاخه دار تر شود، عدد اکتان آن افزایش می یابد. جدول زیر عدد اکتان ترکیبات هیدروکربنی مختلف را نشان میدهد:
هیدروکربن های حلقوی دارای عدد اکتان بالایی هستند. عدد اوکتان نفتن ها بیشتر از همولوگ زنجیریشان است و در مورد آروماتیک ها عدد اکتان معمولاً از 100 هم بیشتر است. با توجه این اطلاعات برای افزایش عدد اکتان یک سوخت باید مقادیر هیدروکربن های حلقوی و شاخه دار را در بنزین افزایش داد. به این منظور روش هایی برای بهبود عدد اکتان بنزین وجود دارد که در ادامه بیان شده است:
- کاهش عدد اکتان بنزین
- افزایش کیفیت آن با استفاده از و اکتان بوستر ها.
در سال های دور با آزمایش بر روی سوخت ها متوجه شدند که افزودن مقداری ترکیبات آلی- فلزی به بنزین موجب افزایش عدد اکتان آن و عدم کوبش در موتور خودرو میشود. به این منظور تا مدت ها از ترکیباتی چون تترامتیل سرب (TML) و تترااتیل سرب (TEL) به عنوان مواد افزودنی به سوخت ها استفاده میشود.
در این روش، افزایش عدد اکتان بنزین و راههای بهبود آن متناسب با افزایش مقدار سرب نیست. با افزایش مقادیر اولیۀ تترا اتیل سرب عدد اکتان سوخت افزایش قابل ملاحظه ای خواهد داشت. اما پس از افزایش مقدار معینی از این ماده، دیگر تغییر چشمگیری در عدد اکتان سوخت مشاهده نمیشود.
اما در سالهای اخیر با انجام مطالعات فراوان مشخص شد که این افزودنی ها ترکیبات بسیار سمی بوده و برای محیط زیست و سلامت انسانها بسیار مضر هستند. همچنین وجود این ترکیبات سرب دار در بنزین باعث مسمویت مبدل های کاتالیستی موجود در اگزوز خودرو ها میشود.
به همین دلیل در سراسر جهان قوانینی وضع شد که افزودن مواد سرب دار به بنزین را ممنوع اعلام کرد. هرچند که هنوز هم در نقاط مختلفی از جهان از این افزودنی ها برای بهبود عدد اکتان استفاده میکنند.
اما علاوه بر ترکیبات مضر سرب دار، میتوان مواد افزودنی دیگری را برای بهبود عدد اکتان به بنزین ها افزود که دارای مشکلات قبلی نیستند. بررسی ها در این زمینه مشخص کرد که بعضی ترکیبات آلی اکسیژن دار مانند الکل ها و اتر ها میتوانند عدد اکتان سوخت را بهبود بخشند.
ترکیب الکل های سنگین نظیر پروپانول و بوتانول با متانول میتواند به عنوان افزودنی به بنزین ها اضافه شده و عدد اکتان بنزین را 2 تا 4 واحد افزایش دهد. در این مورد استفاده از متانول یا اتانول به تنهایی برای افزایش به بنزین مناسب نبوده و میتواند مشکلاتی چون دوفازی شدن ترکیب، ناپایداری و انحلال در آب را در سوخت ایجاد کند.
متیل ترشیئری بوتیل اتر (MTBE) و اتیل ترشیئری بوتیل اتر (ETBE) از جمله ترکیبات اتری افزایندۀ عدد اکتان هستند. این مواد میتوانند عدد اکتان بنزین را به طور قابل ملاحظه ای افزایش دهند. یکی از مشکلات MTBE ها این است که در صورت ایجاد هرگونه نشتی در مخازن، این ماده نفوذ بسیار زیادی در خاک داشته و تمام آب های زیر زمینی منطقه را آلوده خواهد کرد.
از این رو استفاده از ETBE به جای MTBE مورد توجه قرار گرفت و در برخی پالایشگاه ها برای افزایش عدد اکتان استفاده شد. از دیگر موانع استفاده از این ترکیبات اتری قیمت بسیار بالای آنها نسبت به ترکیبات سرب دار است. از این رو استفاده از ETBE به جای MTBE مورد توجه قرار گرفت و در برخی پالایشگاه ها برای افزایش عدد اکتان استفاده شد.
از دیگر موانع استفاده از این ترکیبات اتری قیمت بسیار بالای آنها نسبت به ترکیبات سرب دار است.
همانگونه که می دانیم بسیاری از واحدهای پالایشگاه در جهت بهبود کیفیت و افزایش عدد اکتان بنزین فعالیت میکنند. در واحد رفرمینگ با انجام واکنش های شیمیایی درون راکتور، ترکیبات حلقوی و آروماتیک زیادی در بنزین ایجاد شده و عدد اکتان بنزین (Octane Number) بالا میرود. همچنین واحد ایزومری با شاخه دار کردن ترکیبات پارافینی عدد اکتان را افزایش میدهد.
واحد الکیلاسیون با افزایش یک گروه الکیل به یک ترکیب آلی و واکنش یک اولفین سبک با یک ایزوپارافین در دما و فشار بالا و واحد پلیمری با ترکیب هیدروکربن های سبک با یکدیگر میتوانند عدد اکتان بنزین تولیدی در پالایشگاه را افزایش دهند.
خستنه باشی مهندس
متشکرم دوست عزیز