حساب کاربری

یا

حداقل 8 کاراکتر

سنسور مخزن سوخت LG-TG چیست؟

 

آیا تا بحال به این فکر کرده اید که سنسور مخزن سوخت چیست؟ در این مقاله شناور و سنسور مخزن سوخت یا lg tg که توسط آن سطح و دمای مخزن اندازه گیری و مخابره می‌­شود بررسی خواهد شد. این بررسی بر پایه سنسور­های موجود در بازار ایران انجام می‌­گیرد.

به طور کلی هر مخزن (زیر زمینی یا رو زمینی) برای عملکرد مناسب و ایمن نیازمند چند سنسور است. سنسور­ مخازن را به صورت کلی می‌­توان به دو دسته سنسور­های نشتی و سنسور­های سطح و دما تقسیم بندی کرد. سنسور­های نشتی به سوخت حساس بوده و به محضی که در معرض تماس با سوخت قرار می­‌گیرند تغییر مقاومت داده  و جریان عبوری از آن­ها نیز تغییر می­‌کند. این تغییر جریان باعث بوجود آمدن اعلام هشدار در سیستم مدیریت مخزن می­‌شود.

اما سوال اینجاست که چرا چک کردن سطح مخزن توسط نیروی انسانی و میله دیپ انجام نمی­‌پذیرد تا هزینه کمتری داشته باشد. دو پاسخ می­‌توان به این سوال داد. اولا در هر بار چک کردن مخزن، درب منهول باید باز شود. این کار باعث خارج شدن بخار سوخت درون مخزن شده  و با برداشته شدن فشار بخار سوخت، سوخت بیشتری به بخار تبدیل می­‌شود. از طرف دیگر این امر به هیچ وجه استاندارد و ایمن نیست و می­تواند بسیار خطرناک باشد.

 

سنسور مخزن LG-TG

سنسور­ ها اصلی ترین قسمت سیستم

سنسور­های نشتی در قسمت­های مختلفی از تجهیزات جایگاه سوخت قرار می­‌گیرند. در مخزن جایگاه سوخت که معمولا دوجداره است، بین دو لایه مخزن سنسور نشتی قرار داده می‌­شود. سنسور­های نشتی در محفظه دیسپنسر نیز قرار می­‌گیرند، تا در صورت وجود نشتی در محفظه دیسپنسر، در سیستم مدیریت جایگاه نشان داده شود.

در پاسخ به این سوال که سنسور مخزن سوخت چیست باید گفت که نوعی از تجهیزات اندازه گیری و ابزار دقیق است که در مخزن وظیفه دارد تا سطح، دمای سوخت و سطح آب را به طور لحظه­‌ای مخابره کند. آیا می دانید lg tg مخفف چیست؟ در اصلاح به این دستگاه سنسور­ های LG: LEVEL GAUGE و TG: TEMPERATURE GAUGE می­‌گویند. به صورت کلی این سنسور ­ها به یک میله فولادی ضد زنگ که به اصلاح به آن میل پراب می­‌گویند متصل می­‌شوند.

یک میل پراب به عنوان تجهیز کنترلی مخزن از چند قسمت تشکیل شده است. میله اصلی ضد زنگ داریم که دو شناور به آن متصل است. شناور بالایی مربوط به فرآورده و شناور پایینی مربوط به آب است. در انتهای میله یک وزنه طراحی شده است تا میله اصلی را همیشه در حالت عمودی قرار دهد. در قسمت بالایی میل پراب که خارج از مخزن است، یک جعبه اتصالات ضد آب قرار دارد. اتصال سیم­های سنسورها در این جعبه اتصالات به سیم­هایی که اطلاعات را به سیستم مدیریت مخزن انتقال می­دهند، انجام می‌­گیرد.

 

انواع سنسور مخزن LG-TG

سنسور مخزن سوخت چیست و چه سنسور­ هایی مناسب هستند؟

چه سنسور ­هایی مناسب هستند؟

برند­هایی که در این زمینه فعالیت دارند، از برند­های شناخته شده در حوزه­ تانک مانیتورینگ LG-TG هستند که از آن­ها می­توان به OPW، START ITALIANO و INCON اشاره کرد. این سه برند به صورت تخصصی در حوزه مدیریت مخازن فعالیت دارند. اما برند VEEDER ROOT که در حوزه­ تجهیزات جایگاه سوخت بسیار شناخته شده است نیز به ارائه میل پراب پرداخته است.

برای انتخاب که پکیج مناسب سنسور مخزن سوخت یا lg tg ابتدا لازم است ویژگی­‌های تاثیر گذار در آن را بشناسیم. همانطور که توضیح داده شد در سنسور مخزن سوخت، از یک میل پراب با دو شناور بهره می­‌گیریم. یکی از ویژگی­های مهم تکنولوژی بکارگرفته شده در این تجهیزات اندازه گیری است. تکنولوژی­‌ها متنوعی می‌­تواند برای نشان دادن مایع داخل مخزن استفاده شود. از جمله آن­ها می­‌توان به اسکن مخزن با استفاده از لیزر، استفاده از امواج صوتی اشاره کرد. اما تکنولوژی که بسیار معمول ­تر است و در سنسور lg tg جایگاه­‌ های ایران نیز استفاده می­‌شود، تکنولوژی مگنتی یا آهنربایی است.

در تکنولوژی آهنربایی، میله فولادی ضد زنگ حالت مغناطیسی دارد و کل طول آن با توجه به همین خاصیت کد گذاری شده است. دو شناوری که به این میله متصل شده­اند نیز خاصیت مغناطیسی دارد. بنابراین موقعیت هر کدام از این شناور­ها در هر لحظه بر روی میله مشخص است. موقعیت این شناور­ها بر روی میله پراب با کالیبراسیون صحیح و همچنین کانفیگ کردن سیستم مدیریت مخزن، سطح آب و سطح فرآورده­ درون مخزن را نشان می‌­دهد.

اتصالات وزنه انتهایی میل پراب و روی مخزن (جعبه تقسیم) بسیار مهم است. این اتصالات باید در بالاترین سطح ایمنی باشند. زیرا در مجاورت فرآورده اشتعال پذیر قرار دارند و الکتریسیته نیز در آن­ها جاری است. نکته دیگر در رابطه با ایمنی و عملکرد مناسب سنسور lg tg، طول مناسب آن است. معمولا طول میل پراب به مقدار کمی قابل تغییر است. اما طول آن باید با توجه به ابعاد مخزن انتخاب شود. به صورتی که کل ارتفاع مخزن را پوشش داده و همچنین مقداری از کف مخزن فاصله داشته باشد.

 

تجهیزات سنسور مخزن LG-TG

پرطرفدارترین سنسور­های مخازن

در ادامه به بررسی پرطرفدارترین مدل سنسور مخزن سوخت یا lg tg هر یک از برند­های OPW، START ITALIANO و INCON می­‌پردازیم:

 

OPW

دو مدل پرطرفدار این برند 924B و 7100V است. از ویژگی­‌های مدل 924B می‌­توان به موارد ذیل اشاره کرد: جنس بیشتر تجهیزات از فولاد ضد زنگ بوده، نصب آن­ها ساده بوده و کارایی ساده و بدون دردسری دارد. این تجهیزات اندازه گیری با سوخت­های بنزین، گازوئیل، اتانول و بیودیزل سازگار است. میل پراب این مدل از 122 تا 610 سانتی­متر قابل دسترس است. بنابراین با استفاده از این میل پراب بدون توجه به اندازه مخزن می­توان سطح سوخت را بصورت دقیق محاسبه کرد.

جوش­‌های انجام شده بر روی این مدل بسیار با کیفیت بوده و احتمال هرگونه نشتی را کاهش می‌­دهد. رایزر در از 2 تا 4 اینچ موجود است. ویژگی مهم این مدل این است که تا چهار عدد از این سنسور­ و میل پراب­ها را توسط یک اتصال به سیتم تانک مانیتورینگ متصل کرد. چگالی شناور این مدل بصورتی طراحی شده است که از چگالی فرآورده­‌های فوق الذکر کمتر باشد و همواره بر سطح آن­ها شناور بماند.

 

سنسور مخزن LG-TG OPW

 

از دیگر ویژگی­‌های سنسور lg tg ا پی دبلیو دقت بالای آن است که تا 0127/0 میلی­متر در اندازه­‌گیری سطح فرآورده در مخزن و تا 0006/0 سانتی­گراد در نشان دادن دمای فرآورده دقت دارد. سطح آب درون مخزن سوخت نیز با دقت 254/0 میلی­متر اندازه­‌گیری می­شود.

مدل 924B در چندین ریز مدل در دسترس است. این ریز مدل­‌ها با دو روش دسته بندی می­‌شوند. در دسته بندی اول 10 مدل مختلف از میل پراب مدل 924B ارائه شده است که در طول میله با یکدیگر متفاوت هستند. در دسته بندی دوم سه مدل کیت شناور بارائه شده است که هریک برای کار با یک نوع فرآورده طراحی شده اند. لازم به ذکر است هیچ یک از این مدل­ها برای کار در مخازن LPG در نظرگرفته نشده است. lg tg ا پی دبلیو در فشار بالای 300psi آسیب جدی می­‌بینند.

 

سنسور مخزن LG-TG OPW

سری دیگر از سنسور­­های تانک مانیتورینگ OPW مدل 7100v است. این سری معمولا برای مخزن­های روزمینی (AST) کاربرد دارد. این مدل انعطاف پذیر از جنس PVDF است و سطح آب و فرآورده را اندازه‌گیری می­‌کند و با بسیاری از فرآورده‌­ها از جمله بنزین، گازوئیل، اتانول و روغن­ها سازگار است.

این سنسور که دقت بالایی دارد از میل پراب استفاده نمی­‌کند و از یک لوله انعطاف پذیر استفاده می‌­کند که شناور­های فرآورده و آب روی آن نصب می­‌شود. به این ترتیب محفظه­ بزرگ مدل میل پراب دار را نخواهیم داشت. فناوری دقیق در اندازه گیری تغییرات سطح فرآورده این امکان را می‌­دهد تا مقدار آن را با دقت 254/0 میلی­متر نشان دهد.

نکته بسیار مهم در رابطه با سنسور­های OPW این است که بر روی این سنسور یک TAG وصل شده است که بر روی آن شماره کاتالوگ، سرعت سیم و شماره سریال سنسور نوشته شده است. در هنگان نصب حتما از این برچسب محافظت کنید و آن را نزد خود نگه دارید. اعداد درج شده بر روی این برچسب در کانفیگ کردن سنسور با سیستم تانک مانیتورینگ مورد نیاز است.

 

سنسور LG-TG OPW

برای مشاهده و خرید تجهیزات جانبی مخزن به صفحه لینک شده مراجعه نمایید.

 

INCON

برند اینکن یکی دیگر از برند­هایی است که در حوزه­ سیستم­های تانک مانیتورینگ فعالیت دارد. این برند کل سیستم مدیریت مخازن را ارائه می­‌دهد. البته هر یک از اجزای این سیستم از جمله سنسور­ها و پردازشگرها نیز به صورت جداگانه در دسترس هستند. در ادامه به بررسی سنسور­هایی که در سیستم تانک مانیتورینگ اینکون بکارگرفته می‌­شود می­‌پردازیم.

سنسور­های بکار رفته در این سیستم می­‌توانند 5 هشدار را برای سطح آب و فرآورده درون مخزن ارائه دهند. هشدار مربوط به آب فقط در حالت بالا آمدن آب است و برای پایین رفتن سطح آب هشداری نداریم. برای سطح فرآورده نیز 4 حالت؛ کم، خیلی کم، زیاد و خیلی زیاد را داریم. هشدار­های دیگر مربوط به دما و نشتی می­‌شود.

استراژی عملکردی این سنسور نیز بصورت مغناطیسی است. دو شناور (سوخت و آب) بر روی میله پراب وصل شده است و اطلاعات را سطح و دمای آب و فرآورده را به پردازنده مرکزی مخابره می­‌کند. به صورت کلی 9 سنسور در سیستم تانک مانیتورینگ INCON می­تواند مورد استفاده قرار گیرد. در ادامه این سنسور­ها بصورت مختصر توضیح داده می‌­شود:

  • سنسور TSP-EIS: سنسور الکترو- اپتیک میانی، این سنسور استاندارد برای تشخیص مایع نشتی بین دو دیواره مخزن زیرزمینی استفاده می­‌شود. این سنسور 3 سیم دارد و از تکنولوژی مادون قرمز استفاده می­کند.
  • سنسور TSP-HLS: این سنسور در درون مخزن استفاده می­‌شود و می‌­تواند هشدار پر شدن مخزن را در دو حالت : سطح بالا و سطح بالای بالا اعلام کند. این سنسور دو سیم دارد و سوئیچ آن با شناور مربوطه عمل می­‌کند.
  • سنسور TSP-ULS: این سنسور دو سیم که نیز برای تشخیص مایع نشتی بین دو دیواره­ مخزن و محفظه­ دیسپنسر استفاده می­‌شود.
  • سنسور TSP-DLS: این سنسور­ها می­تواند دو مایع را از هم تشخیص دهد. بنابراین از این سنسور برای تشخیص آب و فرآورده در بین جداره مخزن و محفظه دیسپنسر استفاده می­‌شود.
  • سنسور TSP-HIS: این سنسور برای تشخیص بالا یا پایین بودن سطح آب نمک در مخزن­ها بکارگرفته می‌­شود. سوئیچ این سنسور نیز با شناور عمل می‌­کند.
  • سنسور TSP-DDS: این سنسور برای تشخیص فرآورده و آب در دیسپنسر کاربرد دارد. همچنین می­‌توان آن را طوری نصب کرد که در صورت پر شدن دیسپنسر از مایع نشتی یا لجن، اعلام هشدار کند.
  • سنسور TSD-DTS: این سنسور نیز برای تشخیص آب و فرآورده و پر شدن لجن در مخازن مورد استفاده قرار می­‌گیرد.
  • TSP-MWS: این سنسور برای مانیتور کردن بهتر سطح آب و فرآورده استفاده می­‌شود.
  • سنسور TSP-DVS: این سنسور برای تشخیص بخار فرآورده یا آب مایع کاربرد دارد.

 

سنسور مخزن LG-TG incon

START ITALIANA

برند START ITALIANO از برند­های مطرح در حوزه ساخت و طراحی سیستم­های مدیریت مخزن است که در ایران نیز پرطرفدار است. پیرامون مدل­های مختلف سیستم تانک مانیتورینگ در محتوای سیستم مدیریت مخازن به صورت کامل شرح داده شده است. در این قسمت به بررسی سنسور­های مورد استفاده در این سیستم­ها می­‌پردازیم.

سنسور­های مورد استفاده در این سیستم­ها در سه مدل ارائه می­‌شوند. XMT-SI-485، XMT-SI-RF و XMT-EXD سنسور­های برند STARTITALIANO هستند. هر سه مدل از استراتژی مغناطیسی استفاده می­‌کنند. اما مدل RF بدون سیم بوده و با امواج رادیویی عمل کرده و تا 2 کیلومتر فاصله را ساپورت می­‌کند. قدرت این تجهیزات اندازه گیری و ابزار دقیق توسط باتری لیتیومی تامین می‌­شود. همه­ فرستنده­‌های سری XMT-SI یک مدار الکترونیکی مبتنی بر ریزپردازنده درون یک محفظه آلومینیومی قرار دارد. شناور­ها نیز بر روی میله فولادی نصب می‌­شوند.

 

سنسور مخزن LG-TG Start italiano

استراتژی عملکردی سنسور مخزن سوخت

حال در پاسخ به سوال سنسور مخزن سوخت چیست به تشریح ساز و کار جمع آوری و انتقال اطلاعات توسط این دستگاه خواهیم پرداخت . در قسمت بالایی سنسور lg tg تجهیزات اصلی سنسور قرار دارند. یک پالس الکتریکی با فرکانس بالا ایجاد شده و به سمت میل پراب انتقال داده می­‌شود. درون میل پراب یک هدایت کننده موج وجود دارد. پالس تولیدی در امتداد میل پراب حرکت می­‌کند و زمانی که به میدان مغناطیسی ایجاد شده توسط شناور می‌­رسد؛ یک پالس مکانیکی در جهت مخالف تولید می­‌شود. این پالس در امتداد هدایت کننده موج با سرعت صوت حرکت کرده و زمانی که به سر سنسور می‌­رسد تبدیل به سیگنال الکترونیکی می­‌شود. با توجه به سرعت پالس اولیه و پالس مکانیکی تولیدی توسط شناور زمان بین عبور هرکدام از سر سنسور، موقعیت دقیق شناور مشخص می­‌شود.

سری XMT-SI از دسته ابزار دقیق­ه‌ای با دقت بالا هستند که برای اندازه گیری سطح فرآورده، سطح آب و درجه حرارت در انواع مخازن زیر زمینی و روزمینی مورد استفاده قرار می­‌گیرند. سنسور مخزن سوخت یا lg tg به صورت ذاتی ایمن بوده و می‌­توانند در ZONE 0 بکارگرفته شوند. همچنین با استفاده از یک سد ایمنی ذاتی به کامپیوتر سیستم تانک مانیتورینگ متصل می­‌شوند.

 

سنسور مخزن LG-TG Start italiano

 

مدل XMT-SI مدل پرکاربردی است که معمولا در ایران نیز استفاده می­‌شود. این در دو حالت با رایزر و کوپلینگ کشویی در دسترس است. در حالت کوپلینگ 2 اینچی اتصال به مخزن راحت تر انجام می­‌شود و نیازی به جدا کردن قسمتی از میل پراب برای اندازه شدن سنسور نخواهد بود. اتصالات دیگری به مخزن نیز قابل سفارش است. دقت این سنسور­ها نیز 5/0 میلیمتر برای طول و 2/0 سانتی گراد برای دما است.

برای مشاوره و اطلاع از استاندارد­های نصب سنسور مخزن سوخت با کارشناسان اینرژی در تماس باشید و برای مشاهده و خرید تجهیزات جایگاه سوخت به صفحه لینک شده مراجعه نمایید.

اشتراک گذاری :
دیدگاه کاربران
2 دیدگاه
  • رهام مطفری 19 تیر 1402 / 9:29 ب.ظ

    سلام چرا چک کردن سطح مخزن توسط نیروی انسانی و میله دیپ انجام نمی­‌پذیرد تا هزینه کمتری داشته باشد؟ممنون از راهنمای سایت

  • علی 12 آذر 1401 / 11:08 ق.ظ

    سلام ممنون واقعا مقاله مفیدی بود.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


محصولات
مقالات