حساب کاربری

یا

حداقل 8 کاراکتر

شیر برقی پنوماتیک چه کاربردی دارد؟ معرفی انواع شیرهای برقی پنوماتیکی

شیر برقی پنوماتیک؛ ابزاری پرکاربرد در صنایع مختلف

در بسیاری از صنایع، سیالات و گازهای بسیاری در خطوط جریان آن‌ها وجود دارد که میزان فشار و شدت جریان آن‌ها باید با ابزارهای بسیار دقیق کنترل شود. یکی از این ابزارهای بسیار دقیق در صنایع مختلف از آن‌ها استفاده می‌شود، شیر برقی پنوماتیک است.

از این ابزار برای کنترل خطوط جریان گازهای فشرده در صنایع مختلف مانند صنایع شیمایی استفاده می‌شود. باید اشاره کرد که در این شیرها، انرژی الکتریسیته به انرژی مکانیکی تبدیل می‌شود. دلیل اصلی که به این نوع شیرها، شیر بادی یا پنوماتیک گفته می‌شود، این است که با استفاده از آن‌ها می‌توان جریان هوای فشرده را نیز کنترل یا هدایت کرد. در این مطلب با انواع مدل‌های این نوع تجهیزات ابزار دقیق و کاربردهای آن در صنایع مختلف آشنا می‌شویم.

شیرهای برقی پنوماتیک چه کاربردی در صنایع دارند؟

در بسیاری از صنایع، در مواقع خاص باید جریان هوای فشرده قطع یا هدایت شود. به همین خاطر اصلی‌ترین کاربرد شیر برقی پنوماتیک، در قطع و وصل جریان هوای فشرده در صنعت است. البته این شیرها در قطع جریان برخی گازها مثل آرگون و نیتروژن کارایی ندارند.

از مهم‌ترین صنایعی که از شیر بر‌قی پنو‌ماتیک در آن‌ها استفاده می‌شود، می‌توان به صنایع زیر اشاره کرد:

  • صنایع شیمیایی
  • صنایع داروسازی
  • صنایع نفت و گاز
  • صنایع غذایی

نحوه عملکرد شیرهای برقی پنوماتیک

طرز کار شیر برقی پنوماتیک بسیار ساده است. این شیر انرژی الکتریسیته را به انرژی مکانیکی تبدیل می‌کند. نیروی برق با ورود به شیر بر‌قی پنو‌ماتیک، اهرم‌ها یا پوزیشنرهای این دستگاه را کنترل می‌کند و پوزیشنر هم دیافراگم شیر را باز یا بسته می‌کند. فنرهای به‌کار رفته در این شیرها براثر از دست‌دادن یا جذب فشار هوا، دیافراگم شیر را باز یا بسته می‌کنند. باید اشاره کرد که قطعی یا وصلی جریان برق شیرهای برقی پنوماتیک را می‌توان به‌آسانی از راه دور کنترل کرد.

نحوه عملکرد شیرهای برقی پنوماتیک

 

انواع مدل‌های شیر برقی پنوماتیک را بشناسید

شیرهای برقی پنوماتیک در مدل‌های مختلفی تولید می‌شوند و انتخاب دقیق آن‌ها، ایمنی و کارایی خطوط جریان کارخانه‌ها را افزایش می‌دهد. انواع شیرهای پنوماتیک از نظر مولفه‌های مختلفی مانند درگاه‌های ورودی و خروجی، مسیرهای جریان، موقعیت سوپاپی و یا مکانیزم باز و بسته‌شدن دسته‌بندی می‌شوند.

انواع شیر برقی پنوماتیک به شرح زیر هستند:

  • شیر برقی کنترل جهت: شیرهایی هستند که سیال را فقط در یک جهت در سیستم هدایت می‌کنند. این شیرها در مواردی کاربرد دارند که بازگشت سیال ممکن است برای اجزای مختلف سیستم مثل کمپرسور ایجاد اشکال کند.
  • شیر برقی پروپرشنال: شیرهای پروپرشنال کنترل جریان را با هر نسبتی امکانپذیر می‌کنند. این شیرها به کمک یک مدار الکترونیک کار می‌کنند و کنترل بسیار دقیق‌تری از انواع شیرها روی جریان و دبی سیال اعمال می‌کنند.
  • شیر برقی کنترل جریان: این نوع از شیرها در دو نوع جریان باز و جریان بسته هستند. در نوع جریان باز، جریان در ابتدا کامل است و اگر ولتاژ واردشده به دو سمت سلونوئید شیر افزایش پیدا کند، این شیر جریان را به تدریج کاهش می‌دهد. نوع جریان بسته برعکس عمل می‌کند و در ابتدا جریان قطع است و با افزایش ولتاژ، جریان سیال به تدریج زیاد خواهد شد.
  • شیر برقی کنترل فشار: شیرهای کنترل فشار به طور مستقیم فشار عبوری سیال را تنظیم می‌کنند و در مخازن سیال در سیستم‌های پنوماتیک کاربرد زیادی دارند. این شیرها در انواع مختلف مثل محدودکننده فشار (برای کاهش فشار)، تنظیم کننده فشار (برای ثابت نگاه داشتن فشار) و شیرهای تابع فشار هستند که بر اثر افزایش فشار صدای هشدار ایجاد می‌کنند.
  • شیر برقی قطع و وصل جریان: این شیرها دو حالته هستند و برای قطع کامل یا بازکردن کامل جریان به کار می‌روند.

مشخصات فنی شیرهای برقی پنوماتیک

مشخصات شیر برقی پنوماتیک بسته به مدل آن می‌تواند کاملا متفاوت باشد. به‌طور کلی از مشخصه‌های شیرهای برقی پنوماتیک می‌توان به دهانه‌های آن‌ها و حالت‌های آن‌ها اشاره کرد. این نوع شیرها دارای یک الی چند دهانه هستند و می‌توانند با حالت‌های سوئیچی مختلفی تولید شوند.

قیمت شیر برقی پنوماتیک

قیمت یکی از مولفه‌های بسیار تاثیرگذار در انتخاب شیر برقی پنوماتیک (pneumatic solenoid valve) است. باید اشاره کرد که قیمت این شیرها به مولفه‌های مختلفی مانند کیفیت، اندازه، مدل و سایز قطعات آن بستگی دارد. به همین خاطر نمی‌توان عددی مشخص را برای قیمت این تجهیزات ابزار دقیق بیان کرد. به عنوان نمونه اگر که بوبین شیر برقی پنوماتیک از مدل ضد انفجار باشد قیمت آن افزایش پیدا خواهد کرد و همینطور از مدل چند راهه نیز به نسبت مدل دو راهه قیمت بیشتری دارد. به جهت استعلام قیمت شیر برقی پنوماتیک می توانید با شماره 09912055724 بخش کارشناسان فروش تماس حاصل کنید.

قیمت شیر برقی پنوماتیک

 

اینرژی؛ مرجع خرید شیر برقی پنوماتیک و تجهیزات ابزار دقیق

با توجه به حساسیت شیر برقی پنوماتیک به عنوان یک تجهیز ابزار دقیق، خرید این نوع شیرها را حتما را باید از یک فروشگاه معتبر و سابقه انجام داد. شرکت اینرژی از معتبرترین شرکت‌ها در زمینه فروش انواع تجهیزات ابزار دقیق از جمله فروش شیر برقی پنوماتیک است. شما می‌توانید بهترین مدل‌های این تجهیزات ابزار دقیق را از فروشگاه اینرژی با قیمت مناسب و گارانتی معتبر خریداری کنید.

اشتراک گذاری :
دیدگاه کاربران
2 دیدگاه
  • فرهاد عاطفی 19 تیر 1402 / 9:14 ب.ظ

    سلام از کجا میتونم لیست کامل قیمت های محصولات اینرژی رو دریافت کنم؟با تشکر از شما

  • رضایی 14 آذر 1401 / 11:48 ق.ظ

    تمام اطلاعاتی که لازم بود برای خرید یک شیر برقی پنوماتیک بدست اوردم مرسی از سات خوبتون.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


محصولات
مقالات