حساب کاربری

یا

حداقل 8 کاراکتر

تفاوت پمپ آب و بوستر پمپ چیست؟

اگر با مشکل افت فشار آب در منازل مسکونی، واحدهای تجاری، اداری و صنعتی و یا حتی در کارخانجات بزرگ مواجه شده باشید، حتما دو عبارت “پمپ آب” و “بوستر پمپ” به گوشتان خورده است و ممکن است این سوال برایتان پیش آمده باشد که ” تفاوت پمپ آب و بوستر پمپ چیست؟”. شاید هم تصورتان این بوده باشد که بوستر پمپ نام یک برند و یا نوعی پمپ است. 

اگر بخواهیم به زبان ساده بگوییم هم پمپ آب معمولی و هم بوستر پمپ به منظور افزایش فشار آب مورد استفاده قرار می گیرند. با این تفاوت که پمپ آب ظرفیت پمپاژ محدودتری دارد و برای واحدهای با تعداد طبقات و یا ارتفاع کمتر مورد استفاده قرار می گیرد. اما بوستر پمپ که از یک و یا چند پمپ تشکیل شده است، ظرفیت بیشتری دارد و می تواند سطوح مختلف اختلاف فشار و در نتیجه طیف وسیعی از دبی را ایجاد کند. ما در اینرژی در این مقاله قصد دارد تا به معرفی تفاوت پمپ آب و بوستر پمپ بپردازد. با ما همراه باشید.

پمپ آب چیست و چه کاربردی دارد؟ تفاوت پمپ آب و بوستر پمپ چیست؟

به منظور معرفی تفاوت پمپ آب و بوستر پمپ در ابتدا لازم است که بدانیم پمپ چیست و پمپ آب معمولی چه کاربردهایی دارد؟ پمپ وسیله ای است که سیالات (مایعات یا گازها) و یا گاهی اوقات دوغاب ها را با عمل مکانیکی حرکت می دهد. در واقع در یک پمپ انرژی الکتریکی به انرژی مکانیکی تبدیل می شود. پمپ ها را می توان با توجه به روشی که برای حرکت سیال به کار می برند به سه گروه عمده تقسیم کرد: 

  1. پمپ های لیفت مستقیم (Direct lift)
  2. جابجایی (Displacement) 
  3. پمپ های گرانشی (Gravity)

پمپ ها با مکانیزم رفت و برگشتی و یا چرخشی کار می کنند و در اندازه های مختلف، از میکروسکوپی برای استفاده در کاربردهای پزشکی گرفته تا پمپ های صنعتی بزرگ طراحی و تولید می شوند. همه پمپ ها دارای یک، دو و یا چند پروانه چرخان هستند که با توجه به تعداد این پروانه، پمپ را تک، دو و یا چند مرحله ای می نامند.

پمپ آب

شکل 1- پمپ آب

در میان تمام پمپ هایی که در بخش های مختلف زندگی ما تاثیر گذار هستند، می توان پمپ آب معمولی را پرکاربردترین پمپ مورد استفاده در جوامع بشری معرفی نمود. پمپ آب معمولی در بسیاری از ساختمان های مسکونی، تجاری، اداری و واحدهای صنعتی دیده می شود. در واقع یک پمپ آب با مکش آب از لوله های ورودی، سطح دبی آب را افزایش داده و فشار مطلوب را تامین می سازد. در شکل 1 یک نمونه پمپ آب ملاحظه می شود.

فاکتورهای مهم در انتخاب پمپ آب

در انتخاب یک پمپ آب مناسب همواره فاکتورهای مختلفی وجود دارد که توجه به آن ها ضروریست. این پارامترها در زیر لیست شده اند:

1- دبی: دبی در واقع حجم آب مصرفی در واحد زمان است. به عنوان نمونه در یک ساختمان مسکونی، دبی عبارتست از حجم آبی که توسط همه ساکنین در لحظه مصرف می شود. در صورت عدم محاسبه دقیق دبی، برخی واحدها دچار افت فشار خواهند شد.

2- هد (ارتفاع): در زمان خرید یک پمپ آب یکی از شاخصه های مطرح در خصوص پمپ، هد ماکزیممی است که آن پمپ می تواند ایجاد کند. این پارامتر به این معنی است که بیشینه ارتفاعی که پمپ می تواند آب را پمپاژ کند چند متر (فوت) است. در یک ساختمان مسکونی تعداد طبقات هد پمپ مورد نیاز را مشخص می کند.

3- جنس لوله ها، متراژ لوله ها، تعداد زانویی ها و شیرهای به کار رفته در خط که موجب افت فشار آب در حین انتقال می شوند.

4- قدرت و راندمان پمپ آب

5- محل قرارگیری پمپ آب به منظور تعیین بیشینه ابعاد مجاز

بوستر پمپ چیست و چه کاربردی دارد؟ بررسی تفاوت پمپ آب و بوستر پمپ

گاهی اوقات ممکن است که یک پمپ جوابگوی تامین فشار مورد نیاز در یک خط انتقال چه در مصارف شهری و چه در مصارف صنعتی نباشد. در چنین شرایطی از بوستر پمپ استفاده می شود. با دانستن تعریف دقیقی از بوستر پمپ می توان به معرفی تفاوت پمپ آب و بوستر پمپ پرداخت. در واقع یک بوستر پمپ از چندین پمپ تشکیل شده است که به صورت موازی به یکدیگر متصل شده اند.

سیستم های پمپاژ ثابت معمولا از یک و یا چند پمپ تشکیل می شوند که به طور دائم کار کرده و با توجه به نیاز مصرف، میزان مشخصی از آب را پمپاژ می کنند. اگر به هر دلیلی، اعم از تغییر الگوی مصرف، فشار آب درون لوله ها دستخوش تغییر شود، امکان آسیب رسیدن به شیرآلات، خطوط لوله و سایر تجهیزات خط و همچنین قطعی جریان آب در برخی نقاط وجود دارد. در حقیقت وظیفه بوستر پمپ تنظیم این نوسانات فشار (افزایش و یا کاهش فشار) است. یک بوستر پمپ شامل یک، دو و یا چند پمپ سانتریفیوژ، منبع تحت فشار، سوئیچ فشار، مانومتر و اتصالات ورودی و خروجی است.

بوستر پمپ ها در مصارف خانگی برای ساختمان های مسکونی و اداری، سیستم اطفاء حریق، مصارف کشاورزی و آبیاری کاربرد دارند. در شکل 2 یک نمونه بوستر پمپ با دو پمپ آورده شده است.

بوستر پمپ

شکل 2- بوستر پمپ

تفاوت پمپ آب و بوستر پمپ

پمپ آب فقط یک هدف را دنبال می کند و آن پمپاژ آب با حداکثر توانی است که دارد. در واقع پمپ آب معمولی هیچ دیدی از اتفاقات خط انتقال ندارد و در صورتی که فشار آب در خط دچار نوسان شود، پمپ آب نمی تواند هیچگونه اقدامی انجام دهد و همچنان به پمپاژ آب در یک فشار ثابت ادامه می دهد. اما بوستر پمپ سه مزیت اساس نسبت به پمپ آب معمولی دارد. سه تفاوت مهم پمپ آب و بوستر پمپ عبارتند از:

  • اول اینکه پمپ آب معمولی فقط از یک پمپ تشکیل شده و تجهیزات جانبی دیگری ندارد. در صورتی که بوستر پمپ از یک، دو و یا چند پمپ سانتریفیوژ که به صورت موازی به هم متصل شده اند، منبع تحت فشار، سوئیچ فشار، مانومتر و اتصالات ورودی و خروجی تشکیل شده است.
  • دوم اینکه بوستر پمپ فقط در یک فشار ثابت کار نمی کند و می تواند سطوح مختلف اختلاف فشار و در نتیجه طیف وسیعی از دبی را ایجاد کند.
  • سوم اینکه در صورت ایجاد نوسانات فشار (کاهش و یا افزایش فشار) در خط انتقال، بوستر پمپ می تواند نوسانات را کنترل کرده و مانع افت و یا افزایش ناگهانی فشار و نیز قطع جریان آب در برخی از نقاط خط شود.

خرید پمپ آب و بوستر پمپ

اکنون می توان به سادگی دریافت که اگر به دنبال حل مشکل افت فشار در منازل مسکونی خود می گردید، با توجه به آشنایی با تفاوت پمپ آب و بوستر پمپ (Booster pump احتمالا یک پمپ آب معمولی می تواند کار شما را راه بیندازد. اما در مراکز اداری، تجاری و صنعتی باید بدنبال یک بوستر پمپ مناسب باشد تا علاوه بر تامین فشار مورد نیاز در نقاط دوردست واحد فوق الذکر، بتواند سطوح مختلف اختلاف فشار و در نتیجه طیف وسیعی از دبی را ایجاد کند.

اکنون برای ما پروسه ­ی انتخاب پمپ آب معمولی و بوستر پمپ بسیار راحت شده است. در همین راستا کارشناسان اینرژی آماده ­اند تا مشاوره­ های لازم را در اختیار شما قرار دهند. برای انتخاب و خرید آنلاین انواع پمپ آب و بوستر پمپ و آگاهی از لیست و قیمت محصولات با واحد پشتیبانی اینرژی در تماس باشید. اینرژی و کارشناسان فنی بهترین پمپ آب و بوستر پمپ را متناسب با اهداف مد نظرتان به شما معرفی خواهند کرد. به این منظور با کارشناسان پشتیبانی مجموعه اینرژی با شماره­ های ۰۹۹۱۲۰۵۵۷۲۴، 88522276-021 و 86121894-021 تماس بگیرید. 

اشتراک گذاری :
دیدگاه کاربران
3 دیدگاه
  • خسرو نجفی 17 تیر 1402 / 6:55 ب.ظ

    سلام پرکاربردترین پمپ مورد استفاده در جوامع بشری کدام نوع پمپ میباشد؟ممنون از پاسخ دوستان عزیز

  • محمدی 14 اسفند 1401 / 12:07 ب.ظ

    اسم بوستر پمپ رو زیاد شنیده بودم ولی نمی دوستم چیه؟ ممنون که این مقاله کاربردی رو گذاشتید. استفاده کردیم

    • اینرژی 14 اسفند 1401 / 12:56 ب.ظ

      محمدی عزیز ممنون که ما را همراهی می کنید.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


محصولات
مقالات