حساب کاربری

یا

حداقل 8 کاراکتر

راهنمای خرید پمپ باد حلزونی در سال 1402

پمپ باد حلزونی چیست؟

پمپ باد حلزونی نوعی کمپرسور باد است که در ابعاد کوچک طراحی شده و قادر به فشرده سازی حجم قابل توجه هوا است. این نوع پمپ‌ها با استفاده از نوعی پروانه مارپیچی شکل در داخل یک محفظه دایره‌ای کار می‌کنند که فرم طراحی بدنه آنها شباهت جالبی به لاک حلزون دارد. برای همین است که به این پمپ‌ها اصطلاحاً پمپ باد حلزونی گفته می‌شود.

کاربرد پمپ باد حلزونی در صنایع گوناگون گسترده است و این نوع پمپ را با ظرفیت‌های گوناگون در سایزهای متنوع طراحی می‌کنند. ساختار پمپ باد حلزونی به شکلی است که می‌توانیم آنها را در ابعاد خیلی کوچک مناسب نصب در تجهیزات خانگی نیز طراحی کنیم. از این پمپ‌ها در انواع سیستم‌های کولر گازی و تجهیزات مشابه استفاده شده است. 

در این مطلب از گروه اینرژی به بررسی عملکرد پمپ باد حلزونی پرداخته و این پمپ‌ها را چه از نظر مکانیزم طراحی و همچنین قابلیت‌های کاربردی مورد مطالعه قرار می‌دهیم.

پمپ هیدرولیکی Gespasa ؛ بهترین تولید کننده پمپ های هیدرولیکی

نگاهی به ساختار پمپ باد حلزونی

پمپ باد حلزونی از سری تجهیزات دوار با قابلیت متراکم سازی هوا است. ساختار طراحی این کمپرسور مبتنی بر یک پروانه مارپیچی شکل است که در داخل محفظه دایره‌ای قرار دارد. فضای اطراف این پروانه کاملا ایزوله شده است و فرم طراحی پره‌های مارپیچی شکل آن مناسب جابجایی حجم قابل توجه هوا است. 

پره‌ها در این پروانه حالت ماردونی شکل دارند و زوایای آنها به حالت اریب با ساختاری مارپیچی شکل از محور اصلی طراحی شده است. هوای مکیده شده توسط این پروانه مارپیچی در حین عبور از فضای داخل پمپ کاملاً متراکم شده و با قدرت و فشار حداکثری از سمت دیگر آن خارج خواهد شد.

ساختار پمپ های حلزونی مناسب ایجاد پمپ‌ها در ابعاد کوچک است. در عین حال روش کارکرد این پمپ‌ها کاملاً سایلنت است که مناسب حضور در تجهیزات خاص خصوصاً وسایل خانگی است. از طرفی می‌توانند عملکردی متغیر داشته باشند. به شکلی که با تنظیم سرعت، مقدار دبی هوای فشرده خروجی آنها کاملاً تحت کنترل قرار دارد.

ساختار پمپ باد حلزونی

اجزای تشکیل دهنده پمپ باد حلزونی

این پمپ‌ها ساختار پیچیده‌ای ندارند، اما برای تولید حداکثر حجم‌های فشرده نیاز به طراحی ایزوله شده و قرارگیری دقیق اجزا در کنار یکدیگر دارند. اگر چه انواع این پمپ‌ها را به روش‌های گوناگون تولید می‌کنند؛ اما در کل اجزای پمپ باد حلزونی به قرار زیر هستند:

  • سیستم هواساز
  • پروانه خنک کننده
  • الکتروموتور
  • رادیاتور
  • آنلودر
  • فیلتر سپراتور
  • مخزن
  • تابلو برق و اتصالات الکتریکی
اجزای تشکیل دهنده پمپ باد حلزونی

تفاوت پمپ باد حلزونی و اسکرو پمپ

هر دو نوع پمپ با استفاده از پروانه‌های مارپیچی شکل طراحی شده‌اند، اما در عمل و مکانیزم طراحی و حتی نوع پروانه تفاوت‌هایی دارند. برخی به اشتباه پمپ باد حلزونی و اسکرو پمپ را یکسان در نظر می‌گیرند و این دو پمپ را چه از نگاه طراحی و حتی قابلیت‌های کاربردی به جای یکدیگر بررسی می‌کنند.

اسکرو پمپ‌ها دارای پروانه‌های مارپیچی محوری هستند که هوای مکیده شده را در طول یک محور بلند فشرده ساخته و از سمت دیگر با فشار زیاد پمپاژ می‌کنند. اما پروانه پمپ باد حلزونی حالت مارپیچی دیسکی شکل دارد که جریان هوای مکیده شده را در یک فضای کروی جابه‌جا خواهد کرد. 

عملاً عملکرد پمپ باد حلزونی ضعیف‌تر از اسکرو پمپ‌ها است، اما می‌توانند شرایط کار پایدارتر، عملکردی کم صداتر داشته باشند. در عین حال این پمپ‌ها را در ابعاد و وزن کم طراحی می‌کنند. خرید پمپ باد حلزونی عموماً در سطح صنایع سبک و حتی تجهیزات ساختمانی انجام می‌شود. 

از طرفی قیمت پمپ باد حلزونی در مقایسه با اسکرو پمپ‌ها ارزان‌تر است و در کل می‌توانیم هر دو تیپ پمپ مذکور را در یک خانواده مشترک از پمپ‌های جابجایی مثبت مارپیچی قرار بدهیم.

تفاوت پمپ باد حلزونی و اسکرو پمپ

مزایا پمپ باد حلزونی

برای تولید هوای فشرده سیستم‌های متعدد فنی با مکانیزم‌های متفاوت طراحی شده‌اند. از پمپ‌های پیستونی تا پمپ‌های مارپیچی و… در این صنعت حضور دارند. انواع پمپ های حلزونی در عمل هرگز نمی‌توانند قدرت بالای پمپ‌های پیستونی برای تولید هوای پرفشار را پاسخگو باشند.

 در بسیاری جهات نسبت به این پمپ‌های خطی عملکردی بهتر دارند. برخی مزایا پمپ باد حلزونی به قرار زیر هستند:

صرفه جویی در مصرف انرژی: 

مصرف بهینه انرژی و راندمان کار بالا از ویژگی‌های قابل توجه انواع پمپ باد حلزونی است. این پمپ به مراتب از پمپ‌های پیستونی عملکردی بهینه‌تر و مصرف انرژی کمتری دارند و می‌توانند تا حدود ۲۵ الی ۳۰ درصد نسبت به نمونه‌های پیستونی راندمان کار بهتری داشته باشند.

عملکرد کم صدا:

دستگاه‌های کمپرسور باد حین کارکرد، صدای بالایی را تولید می‌کنند. اگر چه این مقدار صدا در محیط‌های صنعتی قابل تحمل است؛ اما در محیط‌های نیمه صنعتی، فضاهای کارگاهی و یا ساختمانی توجیه‌پذیر نیست. 

عملکرد پمپ باد حلزونی به شکلی است که در حین کارکرد پیوسته آن مقدار صدای بسیار کمتر از پمپ باد‌های پیستونی تولید می‌شود. این موضوع از مهمترین مولفه‌ها حین انتخاب پمپ باد حلزونی است.

لرزش کم:

مکانیزم طراحی پمپ باد حلزونی به شکلی است که عملاً حین تولید هوای فشرده هیچ تنش بالایی را ایجاد نمی‌کنند. این پمپ‌ها عملکرد پایدار و کارکردی کم لرزش دارند. لذا با نصب شدن در سیستم‌های کوچک باعث ایجاد لرزش فراگیر در سیستم صنعتی نمی‌شوند.

 این ویژگی در فروش پمپ باد حلزونی موثر است و خیلی‌ها برای تجهیز سیستم‌های حساس خود به بهره‌مندی از پمپ‌ها با عملکرد پایدار و کم لرزش نیاز دارند.

طراحی در ابعاد کوچک:

ابعاد پمپ باد حلزونی به نسبت ظرفیت آنها بسیار ناچیز است. تقریبا می‌توانیم این پمپ‌ها را با ظرفیت‌های گوناگون در اندازه‌های خیلی کوچک و یا خیلی بزرگ طراحی کنیم. 

اما در کل روش طراحی این پمپ‌ها به شکلی است که در ظرفیت یکسان به مراتب از پمپ‌های پیستونی کوچکتر هستند و فضای کمتری از محیط ساختمان و یا حجم محدود دستگاه‌های صنعتی و ساختمانی را اشغال می‌کنند. 

طراحی در ابعاد کوچک از مهمترین مولفه‌های کاربرد پمپ باد حلزونی است. چرا که به ما اجازه می‌دهد تا از این پمپ‌ها به راحتی حتی در کوچکترین و محدودترین فضاها استفاده کنیم.

استهلاک کمی دارند:

استهلاک پمپ باد حلزونی به مراتب از رقبای پیستونی خود کمتر است. این پمپ‌ها به شکلی طراحی شده‌اند که پره‌های مارپیچی آنها کاملاً روان با کمترین تنش حرکت می‌کنند و مقدار استهلاک بسیار کمی دارند. این در حالی است که استهلاک پمپ‌های پیستونی با حرکت‌های رفت و برگشت پی‌درپی بسیار بیشتر است. 

استهلاک کمتر در قیمت پمپ باد حلزونی نیز تاثیرگذار است و خرید و استفاده از این پمپ‌ها را کاملاً اقتصادی کرده است.

جریان هوا با حجم مناسب و فشار بالایی تولید می‌شود:

اگر چه ظرفیت تولید هوای فشرده پمپ باد حلزونی به مانند رقبای سرسخت آنها یعنی پمپ‌های پیستونی نیست؛ اما در عمل و با توجه به حجم، ظرفیت و مکانیزم کار مقدار هوای فشرده با حجم مناسبی را تولید می‌کنند که مناسب کار کردن در بسیاری از سیستم‌های صنعتی و ساختمانی است.

مزایا پمپ باد حلزونی

کاربرد پمپ باد حلزونی

پمپ‌های حلزونی در دسته بندی کمپرسورهای پیچشی قرار می‌گیرند که جریان هوا را تحت مکش قدرتمند از محیط جمع‌آوری کرده و با فشار بالایی برای مصارف گوناگون صنعتی و ساختمانی تهیه می‌کنند. کاربرد پمپ باد حلزونی در امتداد قابلیت‌ها و مزایای آن است. 

این پمپ‌ها عملکردی روان، تولید صدایی ناچیز، استهلاک کم و قدرت بالایی دارند که همگی این ویژگی‌ها باعث شده تا کاربرد پمپ باد حلزونی متداول باشد. با این وجود نمی‌توانند دبی هوای فشرده قدرتمند مانند پمپ‌های پیستونی را تولید کنند. عمده موارد کاربرد پمپ باد حلزونی به قرار زیر است:

  • صنایع پایین ‌دست شیمیایی
  • صنایع کوچک پتروشیمی
  • مراکز دندانپزشکی
  • صنایع حمل و نقل
  • مصارف کشاورزی و باغبانی
  • معادن
  • صنایع غذایی و دارویی
  • تجهیز دستگاه‌های صنعتی و ساختمانی
  • و…
کاربرد پمپ باد حلزونی

ملاحظات نصب و بهره‌برداری از پمپ باد حلزونی

شرایط نصب و راه اندازی این پمپ‌ سانترفیوژ به مراتب از مدل‌های پیستونی ساده‌تر و سریع‌تر است. اما به هر حال لازم است تا در نصب و راه اندازی آنها دقت کافی اعمال شده باشد و در صورت لزوم از مهارت افراد با تجربه و یا نصاب‌های حرفه‌ای استفاده کنید. در نصب این پمپ‌ها موارد زیر را رعایت کنید:

  • پمپ باد حلزونی در مکانی کاملاً صاف و تراز نصب شود.
  • محل نصب پمپ باد تهویه مناسبی داشته باشد. در عین حال بر دمای محیط محل نصب کمپرسور باد کنترل مناسب صورت بگیرد.
  • از سطح ولتاژ مناسب منبع تغذیه پمپ باد اطمینان داشته باشید. برای این منظور به برق ۲۲۰ ولت تکفاز نیاز دارید.
  • پمپ را در محیط‌های باز، زیر تابش مستقیم نور خورشید، زیر باران و یا در مجاورات گرد و غبار نصب نکنید.
  • در مسیر خروجی پمپ باد از سیستم‌های مناسب فیلترینگ، درایو‌ها و… استفاده کنید.

راهنمای خرید پمپ باد حلزونی

پمپ‌های حلزونی در مدل‌های گوناگون و با ظرفیت‌های متفاوت محصول برند‌های مختلف بازار طراحی شده‌اند که با قیمت‌های گاها بسیار متفاوتی به فروش می‌رسند. در هنگام انتخاب پمپ باد حلزونی (Screw air compressor) موارد زیر را رعایت کنید:

  • ظرفیت تولید هوای فشرده دستگاه و همچنین ظرفیت مخزن فشرده سازی با نیاز شما همخوانی داشته باشد.
  • مقدار جریان حجمی پمپ باد حلزونی را بررسی کنید.
  • از مدل دستگاه و ابعاد و اندازه آن دقیق اطلاع داشته باشید.
  • مقدار قدرت و سرعت تجهیزات پس از پمپ باد حلزونی را بررسی کنید.
  • به ویژگی‌های جانبی مانند پرتاب بودن و یا روش‌های نوین کنترل هوشمند دستگاه و… توجه کنید.
راهنمای خرید پمپ باد حلزونی

قیمت پمپ باد حلزونی کاملا وابسته به ظرفیت تولید هوای فشرده دستگاه معین شده و در شرایط کاربردی گوناگون متفاوت است. برای اطلاع کامل از لیست قیمت پمپ باد حلزونی و تهیه این محصول از برند‌های اصلی می‌توانید از خدمات فروش آنلاین سایت اینرژی بهرمند شوید.

اشتراک گذاری :
دیدگاه کاربران
1 دیدگاه
  • طاهر شمسی 19 تیر 1402 / 9:57 ق.ظ

    سلام وقت بخیر تفاوت پمپ باد حلزونی و اسکرو پمپ در چه چیزی است؟ممنون از پاسخ و راهنمایی دوستان

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


محصولات
مقالات