حساب کاربری

یا

حداقل 8 کاراکتر

کم فروشی بنزین در جایگاه و راه های جلوگیری با متقلبان

نظریه مخلوط کردن آب و هوا در بنزین از گذشته­‌ها در بین مردم وجود داشته است. معمولا می­‌شنویم که فردی که بنزین می­زند از کم فروشی بنزین در جایگاه معترض است و معتقد است که در بنزین جایگاه آب یا هوا مخلوط شده است. از این بابت است که آمپر بنزین سریعا پایین می‌­آید.

علاوه بر این بعضی دیگر از این موضوع گلایه دارند که بنزین کمتری نسبت به بنزینی که هزینه آن را پرداخت کرده­ دریافت کرده‌­اند. برای مثال برای یک خودرو با باک 50 لیتری، 50 لیتر بنزین زده‌­اند اما آمپر به صورت کامل بالا نیامده است. این­ها چند نمونه از شکایات مردم از کم فروشی در پمپ بنزین است که گاها متصدی فروش یا جایگاه­‌دار را مقصر می‌­دانند.

احتمالا شما در گزارش­های تلوزیون و یا اخبار دیده‌ ­اید که متاسفانه کم فروشی بنزین در جایگاه اتفاق می‌­افتد. در خبرگزاری ایسنا آمده است:

((کم فروشی بنزین در جایگاه موضوعی است که سال‌هاست آفت این حوزه شده و صدای اعتراض بسیاری از مردم را بلند کرده است؛ در این راستا، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران از مردم تقاضا کرده که تخلفات جایگاه‌ها را به این شرکت گزارش کنند.))

به گزارش ایسنا، هرچند وقت یک بار فیلمی در فضای مجازی منتشر می‌شود که از کم فروشی بنزین در جایگاه حاکی است.

جایگاه‌هایی که به گفته سیدمحمدرضا موسوی‌خواه – مدیرعامل پیشین شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران – بعد از بررسی، شناسایی شده و جریمه می‌شوند. اما همچنان این دغدغه بین مردم وجود دارد و به یک تجربه مشترک تبدیل شده است. اما این اتفاق چگونه و توسط چه کسانی انجام می‌­پذیرد. ما در اینرژی مگ، بلاگ تخصصی سوخت، انرژی و صنعت انواع راه­های کم‌­فروشی را به صورت کامل بررسی کردیم و احتمال اتفاق افتادن تقلب در هر مرحله­ ذخیره و تحویل سوخت را بررسی کردیم.

کم فروشی بنزین جایگاه

راه­‌ های محتمل در کم فروشی بنزین در جایگاه

طبق تحقیق و بررسی انجام شده ، راه­‌های کم­ فروشی بنزین در جایگاه (یا هر سوخت دیگری) به طور کلی می‌­تواند در دو دسته قرار گیرد: 1. تغییر کیفیت سوخت 2. دستکاری تجهیزات که در هر کدام از این بخش­ها افراد مختلفی از جمله، جایگاه­دار، کارشناسان نظارتی و متصدی فروش می‌­توانند مقصر باشند. در ادامه به بررسی هر کدام از این راه­‌ها و کسانی که از این شیوه بهره می‌­جویند می‌­پردازیم.

کم فروشی بنزین در جایگاه یک معضل جهانی است. در کشور­هایی با جمعیت زیاد بیشتر شاهد کم‌­فروشی هستیم و هند را می‌­توان کشوری دانست که با بیشترین کم‌­فروشی درگیر است. البته شایان ذکر است که کشور­های پیشرفته همچون آمریکا نیز با این مشکل روبرو هستند. بسیاری از پمپ بنزین­‌های جاده­‌ای آمریکا با مشکل وجود رقیق کننده ( آب و ناخالصی) در سوخت روبرو هستند. بنابراین مردم اعتمادشان را نسبت به پمپ بنزین­‌های سر راهی از دست داده­‌اند. به گزارش NBC بسیاری از این رقیق کننده­‌ها به علت نشتی مخزن یا مشکل داشتن درپوش­های مخزن بوجود آمده‌­اند. اما جایگاه­داران انگیزه­ تعمیر تجهیزات را ندارند و از جهت دیگر این نقص‌­های فنی از لحاظ مالی برایشان سودآور است.

تغییر کیفیت سوخت

یکی از راه­‌های کم فروشی بنزین در جایگاه تغییر کیفیت در بنزین است. بسیاری از مردم معتقد­ند که در بنزینی که زده‌­اند که هوا یا آب وجود داشته است. دلیل این اعتقاد خود را پایین رفتن سریع آمپر بعد از سوخت گیری یا بالا نیامدن آمپر بنزین بعد از سوخت­گیری می­‌دانند. در ادامه احتمال اضافه کردن آب یا هوا در بنزین را بررسی خواهیم کرد.

تغییر کیفیت سوخت

1. اضافه کردن آب به بنزین

به طور کلی در درون مخزن ذخیره سوخت در جایگاه مقداری آب وجود دارد. اما همانطور که مستحضر هستید با توجه به اختلاف چگالی سوخت و آب امکان مخلوط شدن این دو سیال به صورت همگن در حالت عادی وجود ندارد. لذا در صورتی که روی هم ریخته شود بنزین به علت چگالی بالاتر بر روی آب قرار می‌­گیرد و از همین بابت است که در کف مخزن­‌های ذخیره­ سوخت در جایگاه­‌ها آب وجود دارد. البته به طور مقطعی در زمانی بسیار کوتاه، آب می­‌تواند با بنزین مخلوط شود، اما سریعا از یکدیگر جدا می­‌شوند.

بنابراین می‌­توان گفت نظریه وجود آب در بنزین به طور کامل رد خواهد شد. اما حتما نباید برای تغییر کیفیت بنزین آب اضافه شود. ممکن است فرآورده دیگر نفتی که ارزان است و به راحتی در بنزین حل می­‌شود و محلول همگن می­‌سازد به بنزین اضافه شود. در این صورت برای مثال شما بهای 50 لیتر بنزین را پرداخت می­‌کنید اما 40 لیتر بنزین و 10 لیتر ناخالصی دریافت می­‌کنید. لذا فرد خاطی با توجه به ارزان­تر بودن ناخالصی اضافه شده از بنزین، سود مالی می­‌برد.

ناخالصی وارد شده به بنزین کیفیت بنزین را به شدت کاهش می­‌دهد و به موتور و سیستم سوخت رسانی خودرو آسیب جدی وارد می­‌کند. از طرف دیگر این ناخالصی‌­ها معمولا به راحتی تبخیر می‌­شوند و به اصطلاح فرار هستند. از همین بابت است که بعد از سوخت­گیری، این بنزین­‌های بی کیفیت سریعا تبخیر شده و آمپر بنزین پایین می­‌آید.

اضافه کردن آب به بنزین

2. وجود هوا در بنزین

دیگر روشی که ممکن است باعث تغییر کیفیت بنزین در جهت کم فروشی بنزین در جایگاه شود، وارد کردن هوا در بنزین است. در این حالت فردی که بنزین زده است مشاهده می‌­کند پس از مدت کوتاهی بعد از سوخت­گیری آمپر می­‌آید. وارد شدن هوا به بنزین در هنگام پمپاژ انجام می­‌پذیرد. همانطور که در مقاله­‌های قبل توضیح داده شد دو نوع مدل پمپاژ در جایگاه سوخت­گیری وجود دارد. این را هم باید در نظر گرفت که بنزین به راحتی تبخیر می­‌شود و در هر مرحله از انتقال آن ممکن است بخار شود و پایین آمدن آمپر بنزین می‌­تواند ناشی از همین موضوع باشد.

در یک مدل پمپاژ از پمپ غریق در فرآورده استفاده می­‌شود و در نوع دیگر از پمپ هیدرولیکی که در دیسپنسر قرار دارد استفاده می­‌‌شود. در جایگاه­‌هایی که از پمپ غریق استفاده می­‌کنند، با توجه به اینکه کپسول پمپ به طور کامل در مخزن قرار دارد و در ادامه مسیر نیز فرآورده با هوا در ارتباط نیست، امکان وارد شدن هوا به سیال بسیار کم است. بنابراین می‌­توان گفت اگر در جایگاهی از پمپ غریق استفاده می­‌شود خیالمان از عدم وجود هوا در سوخت تحویلی توسط آن جایگاه سوخت راحت باشد.

اما در حالتی که از پمپ هیدرولیک درون دیسپنسری برای پمپاژ استفاده می‌­شود، امکان وارد شدن هوا به سوخت وجود دارد. در این مدل هر نازل برای خود یک پمپ هیدرولیک دارد و این پمپ سوخت را از مخزن مدفون می­کشد و به نازل تحویل می‌­دهد. در این نوع پمپ­‌ها مانند پمپ Bennett جداساز هوا وجود دارد به صورتی که گاز موجود در سیال با حرک دورانی از سیال جدا می‌­شود. اما ممکن است پمپ مورد نظر از لحاظ آب بندی و سیستم جداساز هوا دچار مشکل شود و هوا وارد سوخت شود. البته بعد از پمپاژ نیز امکان ورود هوا به سوخت در پیمانه­گر نیز وجود دارد.

البته ممکن است سوخت موجود در باک در هنگام سوخت گیری یا از قبل، بخار شده و بخار سوخت محفظه باک را پر کند. در این صورت آمپر سریعا بالا می‌­آید اما این بالا آمدن آمپر کاذب است و بعد از مدتی که بخارات از باک خارج می‌­شوند، آمپر نیز پایین به طور ناگهانی پایین می­‌آید و راننده فکر می­‌کند در سوخت تحویلی از جایگاه هوا وجود داشته است. بنابراین بهتر است باک خودرو کاملا خالی نشود تا فضای کافی برای بخار شدن سوخت ایجاد نگردد.

وجود هوا در بنزین

دستکاری تجهیزات

یکی دیگر از روش های کم فروشی بنزین در جایگاه دستکاری تجهیزات جایگاه سوخت است. می­‌توان گفت این روش از روش قبل محتمل ­‌تر است. زیرا انجام دادن آن راحت­تر از روش تغییر کیفیت سوخت است و در صورت مطلع شدن بازرسان می­توان راحت­‌تر توجیه کرد و به گردن خرابی دستگاه انداخت.

دراین روش با دستکاری تجهیزات انتقال سوخت از مخزن به نازل، در نشان دادن لیتر تحویلی که روی دیسپنسر به نمایش در می­‌آید خطا ایجاد می­‌شود. این خطا در واقع عامل بوجود آورنده­ کم فروشی بنزین در جایگاه است به صورتی که برای مثال بر روی دیسپنسر نشان داده می­شود 50 لیتر به شما سوخت تحویل داده شده است در صورتی که در واقعیت 40 لیتر سوخت وارد باک خودرو شما شده است. در این حالت شما مشاهده می­‌کنید که برای مثال با اینکه ظرفیت باک خودرو شما 50 لیتر است و شما نیز 50 لیتر سوخت­گیری کرده و بهای آن را پرداخته کرده‌­اید، اما با این حال آمپر در بالا­ترین حالت خود قرار نگرفته است.

اما این دستکاری بر روی کدام یک از تجهیزات جایگاه انجام می‌­پذیرد؟ بنابراین از محل ذخیره سوخت که مخزن­های مدفون جایگاه هستند، به دقت بررسی گردد.

مخزن و پمپ غریق در آن که از این موضوع مبرا هستند زیرا اعمال تغییرات در این پمپ نمی‌­تواند باعث ایجاد خطا در نشانگر دیسپنسر شود. دیسپنسر دستگاه بعدی است که می­‌تواند باعث ایجاد خطا در مقدار سوخت تحویلی شود، اما خود دیسپنسر از تجهیزات مختلفی تشکیل شده است. (پیشنهاد می­شود مقاله مربوط به دیسپنسر خوانده شود). پیمانه ­گر، پالسر و پردازشگر تجهیزاتی هستند که با یکدیگر وظیفه اندازه­‌گیری و نمایش سوخت تحویلی به متقاضی سوخت را دارند. پیمانه­ گر دیسپنسر­های جایگاه سوخت معمولا از نوع جابجایی مثبت سیلندر پیستونی هستند که در مقاله‌­ای جدا مورد بررسی قرار گرفته‌­اند.

1. دستکاری پیمانه گر

سیال از پیمانه­ گر عبور می­‌کند و با پر و خالی شدن پیستون‌­های آن شفتی که در مرکز آن قرار گرفته است می­چرخد. این چرخش دورانی در دستگاهی به نام پالسر به سیگنال الکترونیکی تبدیل می­‌شود. سیگنال الکترونیکی نیز به پردازشگر منتقل شده و سوخت تحویلی بر روی نمایشگر دیسپنسر سوخت نشان داده می­‌شود. هر کدام از این سه تجهیز ممکن است با دستکاری و یا به علت کارکرد زیاد دچار مشکل شده و مقدار سوخت تحویلی را بیشتر یا کمتر نشان دهند.

در پیمانه­ گر بین هر پیستون آب بندی وجود دارد. به مرور زمان و با کارکرد زیاد پیمانه­ گر ممکن است این آب بندی­‌ها از بین برود. با از بین رفتن این آب بندی­‌ها در هر مرحله پر و خالی شدن پیستون مقداری از سیال نشتی می­‌کند. بنابراین مقداری از فرآورده پیمانه شده با فرآورده پیمانه نشده مخلوط می­‌گردد و باعث ایجاد خطا در پیمانه­گر می‌­شود. در این حالت مقداری سیال از مرحله قبل در پیستون پیمانه­ گر باقی مانده و سیال جدید کمتری، پیستون را پر می­‌کند و باعث می­شود شفت پیمانه­ گر با خطا چرخش­ کند. در این حالت متقاضی سوخت، فرآورده کمتری نسبت به هزینه پرداختی دریافت خواهد کرد.

پیمانه­ گر برای عملکرد صحیح خود نیاز به کالیبراسیون دقیق دارد. برای کالیبراسیون باید پیمانه­ گر باز شود. آب­ بندی­های اصلی پیمانه­ گر تقریبا حالت یکبار مصرف دارند. به این صورت که در صورت باز شدن پیمانه­ گر، از روی آب بندی­‌ها می­‌توان فهمید که پیمانه­ گر باز شده است. همچنین تمامی قسمت­های دیسپنسر پلمپ هستند، لذا تغییر در کالیبرلسیون پیمانه ­گر برای کم فروشی بنزین در جایگاه کار ساده­‌ای نیست.­

دستکاری پیمانه گر

2. پالسر و دستکاری راحت

پالسر دستگاهی است که انرژی دورانی شفت پیمانه­ گر را به سیگنال الکترونیکی تبدیل می­‌کند. این سیگنال تولیدی به عنوان ورودی مناسب برای پردازشگر در نظر گرفته می‌­شود. پالسر در واقع یک سوئیچ است که با روشن و خاموش شدن­های متناوب سیگنال تولید می‌­کند. در پالسر مورد استفاده در دیسپنسر پمپ بنزین، شفت پیمانه­ گر وظیفه روشن و خاموش کردن سوئیچ را بر عهده دارد. تعداد پالس­ های تولیدی به ازای هر گالن فرآورده بین 250 تا 1000 است. هر چقدر تعداد پالس­ها بیشتر باشد دقت پالسر بیشتر است.

پالسر نیز مانند پیمانه ­گر برای عملکرد بهتر نیاز به کالیبراسیون دارد. در صورت کالیبره بودن پالسر با هر دور چرخش شفت پیمانه­ گر تعداد مناسبی پالس تولید شده و به سمت پردازشگر ارسال می‌­شود. بنابراین با دستکاری در کالیبراسیون پالسر نیز می­توان باعش شد تا پردازشگر سوخت بیشتری نسبت به سوخت واقعی تحویلی، نشان دهد. اما پالسر نیز در درون دیسپنسر قرار دارد و دسترسی به آن آسان نیست.

کم فروشی بنزین

3. پردازشگر الکترونیکی مبرا از خطا

آخرین تجهیز در فرآیند نمایش دادن سوخت مصرفی به مراجعه کننده پردازشگر است. پردازشگر با گرفتن سیگنال از پالسر و پردازش آن­، سوخت تحویلی، قیمت واحد و قیمت سوخت تحویلی را بر روی نمایشگر به مراجعه کننده نشان می‌­دهد. پردازشگر این عملیات را با بهره گیری از بورد الکترونیکی و برنامه نویسی آن انجام می­‌دهد. پردازشگر یک قطعه کاملا الکترونیکی است. بنابراین دستکاری آن به راحتی امکان پذیر نیست و نیازمند تخصص در زمینه­ بورد­های الکترونیکی و برنامه نویسی آن­ها دارد. این نوع تخلف معمولا در کشور­هایی اتفاق می افتد که در تجهیزات الکترونیکی مهارت دارند؛ مانند چین.

پردازشگر الکترونیکی مبرا از خطا

راه­‌ های به دام انداختن متقلبان

در بالا توضیح داده شد که راه­های کم فروشی در جایگاه سوخت می‌­تواند با تغییر کیفیت بنزین (با اضافه کردن هوا یا ناخالصی) و یا دستکاری تجهیزات انجام پذیرد. بنابراین شرکت پخش نیز به عنوان ناظر بر روی جایگاه­های سوخت وظیفه دارد تا از این دست تخلفات جلوگیری کند. بنابراین با شناسایی هر کدام از ترفند­های مذکور در جهت مقابله با آن چاره ای اندیشیده است.

اولین و ساده‌­ترین راه برای مقابله با جایگاه­‌های کم فروش این است که یک مامور سرزده از طرف شرکت پخش فرآورده­‌های نفتی به جایگاه می‌­رود. سپس یک دیسپنسر را به دلخواه انتخاب کرده و سه ظرف 5، 10 و 20 لیتری را از سوخت پر کرده و با عدد نمایشگر دیسپنسر تطابق می­‌دهد.

در روش دیگر برای اطلاع از وجود آب در مخزن مدفون یا ارتفاع آن، مامورین شرکت پخش فرآورده­‌های نفتی به صورت سرزده به جایگاه می‌­روند. سپس با استفاده از میله دیپ و آغشته کردن آن با کرم­‌های مخصوص که در صورت تماس با آب تغییر رنگ می­‌دهند، وجود و عمق آب درون مخزن را بررسی می­‌کنند.

برای کنترل کیفیت سوخت، کارشناسان بدون اطلاع قبلی 3-4 بار در ماه فرآورده عرضه شده در جایگاه را بررسی می‌­کنند. کارشناس مربوطه مقداری از فرآورده را از سر نازل گرفته و وزن مخصوص آن را مورد آزمایش قرار می­‌دهد. سپس وزن مخصوص بدست آمده را با وزن مخصوص موجود در بارنامه تطابق می‌­دهند. در صورتی که 2 واحد بیشتر یا کمتر از وزن مخصوص موجود در بارنامه باشد، جایگاه دچار تخلف شده است.

اما این اقدامات از کم فروشی بنزین در جایگاه جلوگیری نمی­‌کند بلکه صرفا، جایگاه کم فروش را مشخص می­‌کند. البته ممکن است این اقدامات برای بعضی از جایگاه عامل بازدارنده به حساب بیاید. اما با این حال به نظر می­آید خلا روش یا اقدامی جدی­‌تر و پیشگیرانه‌­تر در این فرآیند احساس می‌­شود. البته لازم به ذکر است که دیسپنسر به طور کامل پلمپ است و فقط با اجازه و حضور کارشناس مربوطه امکان باز شدن و تعمیر و تعویض قطعات امان پذیر است. این پلمپ اگر به درستی انجام و رعایت شود می‌­تواند از خیلی از تخلفات کم فروشی بنزین در جایگاه جلوگیری کند.

کم فروشی سوخت

تخلفات توسط چه کسانی انجام می­‌گیرد؟

با توجه به آزمایش­‌ها و کنترل­‌های هفتگی و ماهانه که از طرف شرکت نفت انجام می­‌گیرد، تقلب و کم‌­فروشی در یک جایگاه سوخت کار ساده­‌ای نیست. دو عامل جلوگیری از وقوع خطا، پلمپ بدن دیسپنسر و چک­‌های هفتگی و سرزده شرکت نفت است. پس تخلف چگونه اتفاق می­افتد؟ در ادامه هر کدام از افرادی که در کنترل جایگاه دخیل هستند را بررسی می­‌کنیم تا متوجه شویم تخلف بیشتر توسط چه کسانی انجام می‌­پذیرد.

1. متصدی فروش کوچک­ترین عامل تخلف

در ابتدا از متصدی فروش شروع می­‌کنیم. متصدی فروش با توجه به اینکه از همه بیشتر در جایگاه حضور دارد و به تجهیزات نزدیکتر است، برای انجام تخلف محتمل به نظر می­‌آید. اما دستکاری دیسپنسر یا تغییر کیفیت سوخت، سودی برای متصدی فروش نخواهد داشت مگر اینکه با جایگاه­‌دار هماهنگ بوده و از او مزد دستکاری دیسپنسر یا اضافه کردن ناخالصی به فرآورده را دریافت کند.

متصدی فروش می‌­تواند از یک راه دیگر باعث کم فروشی بنزین در جایگاه شود. در این روش همه­ سود نیز به جیب خودش می­رود. متصدی فروش می­‌تواند با قرار ندادن صحیح نازل در جای خود از صفر شدن لیتر شمار جلوگیری کند و عملیات سوخت گیری را در ادامه­ نفر قبلی انجام دهد. در این صورت شما به کمتر از عددی دیسپنسر سوخت تحویل گرفته­‌اید. زیرا عددی که دیسپنسر نشان می­‌دهد سوخت تحویلی شما و نفر قبلی است و این مبلغ اضافه به جیب متصدی فروش می­‌رود.

جلوگیری از اتفاق افتادن همچین تقلبی ساده بوده و کافی است خودتان عملیات سوخت­گیری را انجام دهید. البته شایان ذکر است که این مدل تخلف امروزه تقریبا امکان پذیر نیست. زیرا سوخت­گیری معمولا با کارت سوخت شخصی انجام می­‌گیرد، بنابراین لازم است که دیسپنسر قبل از شروع شدن فرآیند سوخت گیری حتما صفر شود. ضمنا پرداخت نقدی بسیار کم شده و پرداخت­‌ها معمولا به صورت الکترونیکی انجام می­‌گیرد و به حساب جایگاه واریز می­‌شود. لذا سودی برای متصدی نخواهد داشت مگر اینکه با جایگاه‌­دار هماهنگ باشد.

2. جایگاه ­دار با دستی باز

جایگاه ­داران دست بازتری برای انجام تخلف­‌های کم فروشی بنزین در جایگاه دارند. یک جایگاه‌­دار می­‌تواند در کیفیت سوخت تغییر ایجاد کند یا تجهیزات داخل دیسپنسر را دستکاری کرده و باعث کم‌­فروشی شود. همچنین در کم‌­فروشی­‌ها می­‌تواند از متصدی فروش نیز کمک بگیرد. البته باید در نظر گرفت که سوخت تحویلی به جایگاه، فروخته شده در جایگاه و ذخیره شده در جایگاه به صورت مداوم کنترل می­‌شود که این موضوع نیز می­‌تواند عامل بازدارنده در کم فروشی بنزین در جایگاه به حساب آید.

اما همانطور که در بالا توضیح داده شد، دیسپنسر کاملا پلمپ بوده و کیفیت سوخت نیز هر چند وقت یکبار کنترل می‌­شود. لذا یک جایگاه دار برای دستکاری هرکدام از این قسمت­ها نیاز دارد تا با کارشناس مربوطه هماهنگ باشد. مثلا می‌­توان پلمپ به صورت درست انجام نگرفته باشد و بتوان آن را باز و بسته کرد؛ یا کیفیت سوخت به صورت صحیح گزارش نشود و در کل فرآیند کنترل جایگاه توسط کارشناس به صورت صحیح انجام نپذیرد. لازم به ذکر است این هماهنگی بین کارشناس مربوطه و جایگاه­‌دار می­‌تواند با واسطه­‌ای مانند متصدی فروش انجام گیرد تا جایگاه‌­دار از هر اتهامی مبرا باشد. که با توجه به کنترل­های شرکت نفت، ریسک­ انجام همچون تخلف­‌هایی پایین است. لذا درصد کمی از جایگاه‌­های ایران اقدام به کم فروشی بنزین در جایگاه می‌­کنند.

در مقابل کم فروشی بنزین در جایگاه پمپ بنزین چه کنیم؟

البته تمامی این نظریه­‌ها در حد حدس و گمان هستند. با توجه به موارد ذکر شده در بالا: 1. پلمپ بودن دیسپنسر 2. کنترل کیفیت سوخت 3. بررسی آب موجود در مخزن 4. کنترل عملکرد جایگاه با پر کردن ظرف­های 5، 10 و 20 لیتری از دیسپنسر دلخواه 5. کنترل سوخت تحویلی، فروخته و ذخیره شده در جایگاه؛ کم فروشی بنزین در جایگاه سوخت کار بسیار سختی به نظر می­‌آید و جایگاه­‌داران و کارشناسان نیز با توجه به جریمه­‌های سنگین در نظر گرفته برای همچون تخلف‌­هایی، به نظر بعید می‌­آید اقدام به کم‌­فروشی و رشوه­‌خواری کنند.

پیشنهاد ما به شما این است که عملیات سوخت­ گیری را خودتان و در صورت امکان در صبح انجام دهید، زیرا صبح­ها به دلیل دمای پایین هوا، بنزین چگالی بالاتری دارد و همچنین دیرتر بخار می­‌شود. همچنین در صورت مشاهده یا احتمال اتفاق افتادن تخلف در جایگاه سوخت gas station با شماره 09627 تماس گرفته و موضوع را گزارش دهید.

اشتراک گذاری :
دیدگاه کاربران
3 دیدگاه
  • حسن رحمتی 16 تیر 1402 / 11:29 ق.ظ

    سلام و ادب .لطفا در مورد علت های کاهش کیفیت بنزین مطالبی بفرمایین.ممنون از راهنمایی عوامل اینرژی

  • محمد 2 اسفند 1401 / 5:09 ب.ظ

    مقاله خوب و کاملی بود. خیلی چیزها در مورد بنزین و جایگاه رو من ازین مقاله یاد گرفتم

    • اینرژی 3 اسفند 1401 / 9:56 ق.ظ

      محمد عزیز ممنون که نظرتون رو با ما در میان گذاشتین.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


محصولات
مقالات